کد خبر : 1748798 | 23 فروردين 1400 ساعت 20:38 | 14.1K بازدید | 0 دیدگاه

اسطوره 97ساله ایرانی کنار پیست تارتان (عکس)

رقابت های دو و میدانی جام امام رضا(ع) گرامیداشت علی باغبان باشی میهمانی ارزشمند داشت

به گزارش"ورزش سه "، رقابت های بین المللی  دو و میدانی جام امام رضا (ع) که در ورزشگاه امام رضا با حضور 8تیم و 54ورزشکار خارجی از کشورهای ترکیه ، ارمنستان،قرقیزستان،سوریه،افغانستان،عراق ،بنگلادش و پاکستان از روز گذشته آغاز شده است و قرار است امروز به پایان برسد به نام علی باغبان باشی نام گذاری شده است.رقابت هایی که براساس اعلام فدراسیون دو ومیدانی  و موافقت فدراسیون جهانی این رشته قرار است هر ساله به یاد این قهرمان 97ساله کشورمان برگزار شود.


علی باغبان باشی اهل طرقبه مشهد است و یکی از مدعوین به این رقابت ها بود. رقابت هایی که به نام خودش و به صورت بین المللی برگزار می شود .او با ویلچر برای دیدن رقابت هایی آمده بود که روزگاری خودش در المپیک برای آن عرق ریخته است.


باغبان باشی که متولد 1303است از دوندگان سابق دوهای استقامت و ماراتن ایران می باشد که در دو المپیک 1952هلسینکی و 1956ملبورن از اعضای تیم ملی دو و میدانی ایران بود .باغبان باشی  در المپیک 1952در دوپنج هزارمتر در رده 37قرار گرفت و در دو سه هزار متر با مانع در رده هفدهم مسابقات جای گرفت . اوکه سابقه مدال طلای در دو پنج هزار متر و نقره دو سه هزار متر بازی های آسیایی دهلی نو در سال 1951را در کارنامه دارد، در رقابت های المپیک ملبورن1956 و در دوی ماراتن به آخر خط نرسید. استاد باغبان باشی  که یکی از بهترین دوندگان تاریخ ورزش ایران است دو مدال برنز دوهای ده هزار متر و پنج هزار متر را نیز در بازی های آسیایی توکیو 1958 در  کارنامه درخشان  خود دارد.


اقدام فدراسیون دو و میدانی در پاسداشت یاد و خاطره این دونده پر افتخار و برگزاری تورنمنتی به نام او و دعوتش برای حضور در مسابقات در سن 97سالگی و حضوراستاد  بر روی ویلچر در کنار پیست تارتان و جوانان این سالهای دو و میدانی ایران  حرکتی قابل تحسین است که نام او را در تاریخ ورزش ایران جاودانه نگه خواهد داشت.

 

1590371

دیدگاه‌ها