کد خبر : 1752562 | 10 اردیبهشت 1400 ساعت 12:32 | 19.8K بازدید | 10 دیدگاه

تیمی که تا پای جان جنگید

اف ث فولاد خسته نباشی - یادداشت

شب گذشته فولاد در شرایطی در مقابل نماینده اردن تن به شکست داد که درواقع می‌توان گفت روند این تیم از اولین روز حضور سرمربی جوانش تا به امروز یک موفقیت تلقی می‌شود.

اف ث فولاد خسته نباشی - یادداشت

به گزارش "ورزش سه"، نمی‌دانیم تا چه حدی به این جمله کلیشه‌ای در فوتبال معتقدید که شخصیت و ماهیت یک تیم موفق در یک دور نمای کلی بعد از گذشت یک بازه زمانی، از جنبه‌های متفاوت، شباهت‌های زیادی به سرمربی خودش پیدا می‌کند. هرکسی با یک مرور اجمالی در ذهن خودش می‌تواند در قالب این تعریف موارد زیادی را ازاین‌دست مثال بزند که تعدادشان کم نیستند.

 

 

*فصلی جدیدی که با پیوستن به فولاد رقم خورد


با این مقدمه کوتاه به 31 اردیبهشت‌ماه سال 1398 برمی‌گردیم، به‌روزی که رسانه‌ها خبر از پیوستن جواد نکونام به فولاد را منتشر کردند. کاپیتان اسبق تیم ملی، رکورددار بازی‌های ملی، سابقه بازی طولانی‌مدت در سطح اول اروپا و حضور در دو جام جهانی و تمام افتخاراتی که هرکدام از  آنها برای تصدی چنین جایگاهی کافی به نظر می‌رسید اما درعین‌حال هیچ‌کدامشان تضمینی برای موفقیت او در چالش جدیدش نبود، حتی موفقیت تاریخ‌ساز او در هدایت تیم فوتبال نساجی مازندران و صعود شهر خسته پس از دو دهه ناکامی به لیگ برتر، کاری از عهده یک دوجین مربی صاحب‌نام برنیامد. به نظر می‌رسید پس‌ازاین شروع بی‌نظیر، دیگر وقت آن رسیده است که نکونام به سبک وزنه‌برداران، وزنه سنگین‌تری را درخواست کند و او از بین چند پیشنهاد گل‌درشت، فولاد خوزستان را برگزید.

 

1596567

 

 

* بهترین انتخاب ممکن از بین تمام گزینه‌ها


درواقع از جنبه‌های فراوانی، انتخاب فولاد بهترین انتخاب و درعین‌حال محک بسیار مناسبی بود برای سنجش عیار مربیگری نکونام، کسی که بسیاری از کارشناسان عقیده داشتند که او می‌تواند در سال‌های آتی حتی هدایت تیم ملی ایران را بر عهده بگیرد. اما چرا فولاد انتخاب بهتری نسبت به سایر پیشنهادات او به شمار می‌رفت؟ اولاً همان‌طور که همه می‌دانیم فولاد از امکانات سخت‌افزاری بسیار مناسبی برخوردار است، دوم اینکه حاشیه‌های کاذب تیم‌های تهرانی را ندارد، سوم آنکه معمولاً فولاد ازلحاظ مالی شرایط خوبی را تجربه می‌کند و دغدغه‌های مالی، انرژی و وقت مربیان این تیم را کمتر می‌گیرد و در آخر اینکه لااقل در آن زمان که نکونام هدایت فولاد را پذیرفت کسی از او انتظار قهرمانی نداشت و از این بابت نکونام تحت‌فشار نبود. علاوه بر این موارد، ورزشگاه تازه تأسیس و زیبای فولاد آره نا نیز فصل تازه‌ای را در فوتبال خوزستان رقم‌زده بود.

 

 

سعید آذری برگ برنده نکونام در ثبت موفقیتش


تمام این دلایل درنهایت منجر به این شد تا کاپیتان اسبق تیم ملی ایران با بیش از 150 بازی ملی بتواند تجربیاتی که حاصل شاگردی مربیان بزرگی در سطح اول اروپا بود را با خیالی نسبتاً آسوده به تیم جدیدش منتقل کند. شاید در این مجال انتخاب سعید آذری به‌عنوان مدیرعامل باشگاه فولاد می‌توانست بهترین اتفاق ممکن باشد. مدیرعاملی باتجربه کافی و انگیزه فراوان که نقشش در موفقیت امروزه فولاد خوزستان و جواد نکونام غیرقابل‌انکار است.با تمام این اوصاف نکونام با قراردادی دوساله جانشین قطبی در فولاد شد. فولادی که فصل را با رتبه  هشتم به پایان برده بود.

 

1596568

 

*از شمال تا جنوب و اصولی که رعایت شد


اکنون شاید مرور اولین مصاحبه‌ رسمی نکونام پس از عقد قرارداد با فولاد خالی از لطف نباشد. او در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید:


"هیچ‌وقت قول قهرمانی نمی‌دهم. من فقط می‌توانم از این موضوع صحبت کنم که جایگاه سال گذشته‌مان را بهبود ببخشیم و در نیم‌فصل دوم به ثبات کامل برسیم. مطمئناً در سال آینده با تقویت تیم با 5 تیم بالای جدول وارد کورس رقابت برای گرفتن سهمیه شویم."


نکونام در جای دیگری از همین گفت‌وگو با تأکید بر اصول خودش گفت:"سعی کردیم بازیکنان بومی داشته باشیم و از بازیکنان جوان‌تر در کنار بازیکنان باتجربه استفاده کنیم که این موضوع برای آینده ما هم مفید باشد. این موضوع برای آینده فولاد خوزستان بسیار خوب است و بازهم تأکید می‌کنم ما هم مثل برخی تیم‌ها که فوق‌العاده یارگیری کردند می‌خواستیم که تیمی در آن حد ببندیم ولی این کار را نکردیم و روی اصولمان باقی ماندیم."

 

1596569


حالا که پس از حدود 3 سال به این گفتگو رجوع می‌کنیم، می‌بینیم که او تقریباً موبه‌مو به اهدافی که از پیش آن را در فولاد تعیین کرده بود، دست پیداکرده است که این امر در جای خود ارزش زیادی دارد. نکونام در اولین سال حضورش در فولاد درحالی‌که کمتر کسی تصورش را می‌کرد، با 51 امتیاز و قرار گرفتن در جایگاه سوم این تیم را پس از 6 سال آسیایی کرد. آن شب اهواز تا خود صبح چشم روی‌هم نگذاشت تا نکونام در دومین تجربه‌اش در جنوب ایران هم نمره قبولی بگیرد و مهم‌تر از آن،  این بار می‌توانستیم امضایش را پای تیمش به‌وضوح ترین شکل ممکن ببینیم. به‌واقع فولاد امروز ازلحاظ شخصیت تیمی شباهت زیادی با خودش دارد. تیمی جنگجو و کاملاً جدی، با ضریب مسئولیت‌پذیری و اعتمادبه‌نفس بالا، که حتی یک‌قدم حاضر نیست برای رسیدن به اهدافش عقب‌نشینی کند.

 

 

جوانان بومی، مهره‌های مورد اعتماد، بازیکنان باتجربه


نکونام همان‌طور که قولش را داده بود اساس تیمش را با تلفیقی از سه دسته بازیکنانی بست که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:


 1-بازیکنان جوانِ بومیِ تیم‌های پایه فولاد که محصول آکادمی مجهز این تیم هستند.
 2- بازیکنانی که در طی سال‌های اخیر در تجربیات قبلی به آن‌ها اعتقاد پیداکرده بود.
 3- تعدادی از بازیکنان باتجربه‌ای که به فضای حاکم در فولاد کاملاً آشنا بودند و این رویه تا به امروز که آن‌ها در جمع بهترین تیم‌های آسیایی هستند ادامه دارد.


ضمن اینکه باید به این نکته هم اشاره کنیم که در بدترین زمان ممکن پنجره نقل و انتقالاتی فولاد به طرز عجیبی بسته شد، تا عملاً دست نکونام برای تقویت تیمش جهت حضوری مقتدر در رقابت‌های لیگ قهرمانان و به دنبال آن، لیگ برتر بسته شود. موضوعی که طبیعتاً ضرر زیادی را متوجه فولاد در این مقطع زمانی کرد.

 

1596570

 

*هفت جدال سرنوشت ساز برای اولین تجربه آسیایی


با تمام این تفاصیل شب گذشته فولاد آخرین دیدارش را چارچوب رقابت‌های لیگ قهرمانان مقابل الوحدات اردن با شکست به اتمام رساند، اما اگر کمی منصف باشیم باید به احترام این تیم و تمام تلاشی که در طی این 7 دیدار برابر غول‌های آسیا انجام داد کلاه ازسرمان برداریم، هرچند می‌دانیم صعودی در کار نیست.


این در حالی است که ماجراجویی آسیایی شاگردان جواد نکونام زودتر از سه نماینده دیگر با در هم کوبیدن العین امارات و یک نمایش فراموش‌نشدنی آغاز شد و با قرار گرفتن دریکی از سخت‌ترین گروه‌های 5 گانه غرب آسیا به شکلی سزاوارانهِ ادامه یافت، در گروهی که السد قطر هم به صورت قطعی موفق به صعود از آن نشده است.

 

 

* معرفی نسلی که حرف‌های زیادی دارد


 معرفی جمعی از بازیکنانی که تا پیش از پیوستن به فولاد حتی نامشان را هم نشنیده بودیم حاکی از موفقیت این مربی به همراه دو دستیار وفادارش را دارد  که معرفی این نسل، خودِ خودِ موفقیت است و شاید چندان ارزش ان کمتر از صعود به مرحله حذفی نباشد.

 

1596571


 ظهور بازیکنانی نظیر مجتبی نجاریان، عارف آقاسی، مهران درخشان مهر، محمد آبشک، محمد زبیر نیک‌نفس، محمد قاسمی نژاد، صالح حردانی، احمد عبدالله زاده و همچنین احیای مجدد بازیکنانی مثل محسن فروزان، سامان موسوی، فرشاد احمدزاده، شیمبا که شاید تا پیش‌ازاین تصور می‌شد دیگر فرصتی برای درخشش حتی در سطح اول فوتبال ایران را نخواهند یافت، برای مجموعه فولاد یک برد تمام‌عیار محسوب می‌شود.

 

1596578


به‌این‌ترتیب نکونام دوران حضورش را در فولاد در حالی سپری می‌کند که پس از پایان اولین تجربه آسیایی‌اش، باید به‌سرعت تیمش را برای گرفتن سهمیه دوباره در لیگ برتر آماده کند، امری که هرچند سخت به نظر می‌رسد اما دور از دسترس این تیم نمی‌تواند باشد، تیمی که در صورت حفظ اسکلت و تقویت در چند پست مسلماً در آینده نزدیک حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد.

 

 

کیاوش عزیزی

دیدگاه‌ها