کد خبر : 1752566 | 10 اردیبهشت 1400 ساعت 12:41 | 47.2K بازدید | 10 دیدگاه

نیمکت‌نشینی‌ و تعویض‌های به موقع برای صعود؛

شیوه خاص تراکتور برای ذخیره انرژی(گزارش)

رسول خطیبی و دستیارانش با به کارگیری یک شیوه هوشمندانه، سعی کردند بر فشردگی طاقت فرسای دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2021 فائق بیایند.

شیوه خاص تراکتور برای ذخیره انرژی(گزارش)

به گزارش "ورزش سه"، تیم تراکتور با کسب عنوان قهرمانی جام حذفی در فصل 99-98 به عنوان یکی از چهار نماینده فوتبال ایران، در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا 2021 حضور یافت. بازگشت به رقابت های آسیایی بعد از چند سال دوری با شرایط ویژه ای که بر تیم تراکتور حکمفرما بود، چالشی بزرگ برای رسول خطیبی و شاگردانش به شمار می رفت. آنها در گروه B با تیم های الشارجه (میزبان گروه)، پاختاکور (صدرنشین لیگ ازبکستان) و نیروی هوایی عراق (صدرنشین لیگ عراق) همگروه بودند و در راه صعود به دور حذفی کار دشواری برایشان پیش بینی می شد.

 

1596582

 

فرصتی برای ترمیم اساسی وجود نداشت

 

تراکتور فصل را با علیرضا منصوریان آغاز کرد اما حضور این مربی در تبریز فقط 5 هفته دوام داشت. بعد از منصوریان، مسعود شجاعی به عنوان بازیکن-سرمربی هدایت تراکتور را تا پایان نیم فصل اول به عهده گرفت و در نیم فصل دوم شاهد حضور رسول خطیبی روی نیمکت سرخ پوشان بودیم. نکته بارزی که در طول این مدت در بازی های تیم تراکتور به چشم می آمد، تحلیل بدنی شدید بازیکنان این تیم در طول بازی های لیگ برتر بود؛ اتفاقی که در آستانه آغاز لیگ قهرمانان آسیا یک نگرانی بزرگ برای رسول خطیبی به شمار می رفت که بلافاصله پس از حضور در تراکتور وارد کوران رقابت های لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا شده بود.

 

 

تراکتور دیگر به راحتی گل نمی خورد

 

در چنین شرایطی برنامه های تاکتیکی و ترمیمی زود بازده کادر فنی سرخ پوشان در آستانه ورود به رقابت های قاره ای را شاهد بودیم، برنامه هایی که در طول حدود یک ماه حضور در امارات هم تداوم یافته و شکل حرفه ای تر و کارآمدتر آن را شاهد بودیم. حاصل این برنامه های فشرده خیلی ساده بود؛ تراکتور دیگر به راحتی نیم فصل اول گل نمی خورد و بازیکنانش در طول 90 دقیقه انرژی لازم برای جنگیدن را داشتند.

 

1596583

 

نگاهی دقیق تر به عملکرد تراکتور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به خوبی می تواند این موضوع را روشن کند. سرخ پوشان فوتبال آذربایجان جز بازی اول که سه گل از پاختاکور دریافت کردند، در پنج بازی بعدی هیچ گلی نخوردند و با ثبت 5 کلین شیت متوالی، یک رکورد منحصربفرد را برای خود به ثبت رساندند؛ به واسطه این عملکرد خوب، تراکتوری ها به شکست در آسیا هم "نه" گفته و به تنها تیمی تبدیل شدند که دور گروهی ACL 2021 را بدون چشیدن طعم باخت به پایان می رساند.

 

 

تقسیم بندی نیروی بازیکنان در طول مسابقات

 

در نشست خبری پس از بازی با شارجه که همراه بود با پیروزی دو بر صفر تراکتور مقابل میزبان گروه که تا پیش از این پا به پای تراکتور، بدون شکست پیشروی کرده بود، رسول خطیبی به نکته ای اشاره کرد که می توان از آن به عنوان اصلی ترین برگ برنده تیم او یاد کرد. سرمربی تراکتور با اشاره به فشردگی بالای بازی های این دوره از لیگ قهرمانان اظهار داشت: "تیم را از نظر بدنی تقسیم بندی کرده بودیم تا هر بازیکن در دو سه بازی به میدان برود؛ در این مورد هم موفق بودیم. در نیمه دوم بازی ها موفق به کسب 7 امتیاز شدیم که این نشان می دهد که کارمان از نظر بدنی و تقسیم بندی نیروی بازیکنان خوب انجام شده است."

 

1596584

 


با نیمکت نشینی و تعویض های حساب شده


با در کنار هم قرار دادن صحبت های خطیبی و آن چه که در ACL 2021 بر تراکتور گذشت می توانیم پی به این نکته مهم ببریم که شیوه خاص تراکتور برای ذخیره انرژی بازیکنانش در طول رقابت های فشرده دور گروهی به بهترین شکل ممکن جواب داده است. کادر فنی سرخ پوشان در طول 6 بازی که در بازه زمانی 15 روزه برگزار شد با نیمکت نشینی و تعویض های حساب شده توانستند تیم خود را تا پایان مسابقات پر انرژی نگه داشته و در حساس ترین بازی شان مقابل قدرتمندترین تیم گروه که یک بازی پیش از پایان دور گروهی صعودش را قطعی کرده بود، به پیروزی دو بر صفر دست یابند.

 

1596585

 

 

اعمال تغییرات همزمان با افزایش فشار

 

اگر به ترکیب تیم تراکتور در 6 بازی مرحله گروهی نگاهی بیاندازیم، به تغییراتی جالب توجه بر خواهیم خورد؛ استراحت دادن به چهره های شاخص و تاثیر گذار تیم به صورت تناوبی در ترکیب اصلی، این اجازه را به بازیکنان تراکتور داد که بتوانند با تجدید قوا، در بهترین حالت ممکنی که می توان در کوتاه مدت خود را آماده حضور در میدان کرد در ترکیب تیم شان قرار بگیرند. خطیبی در دو بازی ابتدایی از ترکیبی تقریبا مشابه استفاده کرد اما از هفته سوم به بعد شاهد اعمال تغییرات همزمان با افزایش فشار روی بازیکنان بودیم.

 

1596586

 

پررنگ کردن نقش بازیکنان جدید


سرمربی تراکتوری ها در بازی سوم مقابل نیروی هوایی، اشکان دژاگه را که طی دو بازی ابتدایی در ترکیب اصلی حضور داشت، نیمکت نشین کرده و مسعود شجاعی را به جای او وارد ترکیب کرد. در دقیقه 57 بازی این دو بازیکن باهم تعویض شدند؛ این در حالی بود که طی دو بازی ابتدایی نیز، خطیبی در نیمه دوم اشکان را تعویض کرده بود. با توجه به حساسیت بالای دو بازی آخر دور برگشت، سرمربی تراکتوری ها دژاگه را در بازی چهارم مقابل نیروی هوایی نیمکت نشین کرده و آرام آرام به پررنگ کردن نقش بازیکنان جدید در ترکیب تیمش پرداخت؛ بازیکنانی چون حمید بوحمدان، ابوالفضل رزاق پور و مهدی تیکدری که طی بازی های ابتدایی فشار کمی رویشان اعمال شده بود. این تغییرات نتیجه داد و تراکتور اولین برد خود را مقابل نماینده عراق در گام چهارم کسب کرد. در بازی پنجم دژاگه به ترکیب بازگشت و 67 دقیقه در میدان حضور داشت.

 

 

استراحت به آقای گل برای گلزنی

 

خطیبی برنامه ریزی را که در مورد اشکان دژاگه انجام داده بود تا بیشترین بهره را از توانایی های فنی این بازیکن با کمترین میزان خستگی و درصد مصدومیت پایین  ببرد در مورد چند چهره تعیین کننده دیگر تیمش هم انجام داد؛ سامان نریمان جهان و محمد عباس زاده که درخشش قابل توجهی در بازی پایانی داشتند نیز شامل این برنامه ریزی بودند و هر کدام در یک بازی از ترکیب اصلی دور بودند؛ دور بودنی که کاملا برنامه ریزی شده و به نفع تیم و خود بازیکن بود؛ عباس زاده در بازی با پاختاکور به طور کامل استراحت کرد تا با تمام قوا مقابل شارجه در دیدار پایانی حضور یابد؛ حاصل این تدبیر، زدن دو گل از سوی این بازیکن بود.

 


اعمال تغییراتی برنامه ریزی شده در ترکیب

 

همان گونه که اشاره شد، همزمان با گذر از هفته های ابتدایی، شاهد اعمال تغییراتی برنامه ریزی شده در ترکیب تراکتور بودیم. تغییراتی که حضور بازیکنان جوان تر و با انگیزه تر را به همراه داشت. بازیکنانی که در بین آنها می توانیم به ابوالفضل رزاق پور اشاره کنیم. او در دور رفت تنها در یک بازی به عنوان بازیکن جانشین در نیمه دوم بازی کرد اما در دور برگشت شاهد حضورش در ترکیب اصلی تراکتور طی هر سه بازی بودیم. حمید بوحمدان دیگر بازیکنی بود که در این بخش از برنامه های کادر فنی تراکتور جای داشت؛ او طی دو بازی ابتدایی به عنوان جانشین اکبر ایمانی وارد زمین شد اما از دور برگشت به عنوان یکی از 11 بازیکن شروع کننده بازی در ترکیب تراکتور حضور داشت.

 

تراکتوری ها حتی در بازی پایانی هم طبق برنامه ای که به شرح آن پرداختیم پیش رفتند؛ برای مثال آنها میثم تیموری را که جز بازی با نیروی هوایی (2کارته بود) در تمامی بازی ها حضور داشت، در بازی آخر نیمکت نشین کرده و در نیمه دوم استفاده کردند.

 

1596588

 

ثبات در اوج تغییر


این گونه بود که تراکتوری ها توانستند از پس فشار بالای ناشی از فشردگی بازی ها برآمده و ضعف بدنی حاصل از عدم بدنسازی صحیح شان در دوران آماده سازی پیش فصل را هم به بهترین شکل ممکن پوشش دهند.

 

یک نکته مهم دیگر که در پایان اشاره به آن خالی از لطف نیست، ذکر جزئیاتی است که نشان می دهد، برنامه ریزی تراکتوری ها بر اساس شناخت کامل شان از بازیکنان بود؛ برای مثال در میان بازیکنانی که به پر رنگ شدن تدریجی نقش شان در تیم اشاره کردیم، مهدی تیکدری یک چهره ویژه بود، او با وجود اینکه با توجه به پستی که در آن بازی می کند، دوندگی های بسیاری داشت اما توانست در هر 6 دیدار حضوری موفق در ترکیب اصلی داشته باشد؛ کادر فنی تراکتور نیز با شناخت کافی که از بازیکنان خود داشت، این اجازه را به تیکدری داد که در  تمامی بازی ها به صورت فیکس بازی کند چرا که توانایی این کار را داشت و رفته رفته نیز تاثیر خود روی بازی تیم را به بهترین شکل ممکن اعمال کرد. 

 

ایجاد یک ثبات موفقیت آمیز در خط دفاعی یکی دیگر از جزئیات مهم ترکیب تراکتور طی 6 بازی بود؛ این تیم در کنار تغییرات برنامه ریزی شده ای که در طول بازی های خود داشت، دست به ترکیب محمدی-خانزاده - فخرالدینی نزد تا در فاز دفاعی با حفظ تمرکز و بالا بردن هماهنگی، شاهد یک همکاری موفقیت آمیز بین مدافعان و اخباری باشیم؛ همکاری که به خلق یک رکورد تاریخی منجر شد؛ 5 کلین شیت در 6 بازی...

 

 

سعید عبدی

دیدگاه‌ها