کد خبر : 1754238 | 19 اردیبهشت 1400 ساعت 13:17 | 39.2K بازدید | 18 دیدگاه

خط به خط با بازیکنان محرم و یحیی؛

پرسپولیس-سپاهان؛ نبرد بهترین‌ها در نقش‌جهان(آمار)

اگرچه دربی تهران است که همیشه در هر فصل فوتبالی حساسیت های زیادی را تعیین می کند، اما حداقل در همین برهه این برای سومین فصل است که نتیجه دیدار سپاهان و پرسپولیس تاثیر زیادی در قهرمانی لیگ خواهد داشت.

پرسپولیس-سپاهان؛ نبرد بهترین‌ها در نقش‌جهان(آمار)

به گزارش "ورزش سه"، این یک بازی خاص و ویژه در فوتبال ایران است که در لیگ بیستم با حضور یحیی گل محمدی و محرم نویدکیا دو بازیکن سابق تیم ملی و سبک بازی این دو مربی نگاه‌های بیشتری را به خود متوجه خواهد کرد. دیدار رفت این دو تیم در شرایطی با تساوی بدون گل خاتمه یافت که شاگردان محرم نویدکیا در روزی که پرسپولیس به شدت از فقر مهاجم رنج می برد، نمایش بهتری در ورزشگاه آزادی ارائه کردند و حتی اگر کمی خوش شانس تر بودند، می توانستند سه امتیاز را به حساب خودشان واریز کنند. حساب و کتاب بازی روز امروز اما کاملا متفاوت است؛ پرسپولیس با تقویت بسیار خوب بخش هجومی خود به اصفهان سفر خواهد کرد و تیم محرم نویدکیا هم هفته به هفته روند صعودی خود در لیگ بیستم را حفظ کرده است.

 

در ادامه این مطلب ابتدا سیستم دو مربی را از نظر خواهیم گذراند و سپس به بررسی خط به خط دو تیم در سه منطقه زمین و بازیکنانی خواهیم پرداخت که در این پست ها به میدان خواهند رفت.

 

3-3-4 محرم؛ بهترین خط هجومی لیگ و خط دفاعی که ترمیم شد
محرم نویدکیا در این فصل از سیستم 3-3-4 برای آرایش بازیکنان خود استفاده کرده است؛ سیستمی که سبب شده شاهد یک بازی تهاجمی از سوی سپاهان باشیم و آنها هم در دفاع و هم در حمله معمولا با دوندگی زیادی که بازیکنان تیم دارند، پرشمار ظاهر می شوند و از دیدار برابر شهرخودرو نیز کادر فنی طلایی پوشان اصفهانی توانسته بر مشکلاتی که تیمش در خط دفاعی داشت، فائق بیاید و حالا آنها که تا همین چند هفته پیش در میان بدترین خطوط دفاعی لیگ بودند، با 19 گلی که به نامشان ثبت شده به رتبه های میانی صعود کرده اند. جالب اینکه آنها پس از دیدار برابر شهرخودرو در 8 مسابقه به میدان رفته اند و تنها 2 گل خورده اند و اگر دو بازی جام حذفی به این آمار اضافه شود، آنها در 10 مسابقه 3 گل خورده اند که عملکرد بسیار خیره کننده ای برای تیمی به شمار می رود که تا پایان هفته سیزدهم 17 بار دروازه شان باز شده بود. در خط هجومی اما سپاهان حال بسیار خوبی دارد و با زدن 36 گل بهترین خط هجومی لیگ بیستم به شمار می رود. معمولا در سیستم 3-3-4 محرم نویدکیا شاهد حضور مدافعین کناری این تیم در حملات هستیم که در کنار سه هافبک خلاق این تیم و همینطور سه مهاجم تیم، برتری عددی خوبی را در پشت محوطه جریمه به حریفان تحمیل می کنند.

 

1549450

 


2-4-4 یحیی؛ بهترین خط دفاعی لیگ و خط حمله‌ای که ترمیم شد
سیستم مورد علاقه یحیی طی دوران مربیگری 2-4-4 خطی بوده که با اضافه شدن مدافعین کناری به حملات و حضور دو وینگری که در چپ  و راست نقش مهاجم سایه را ایفا می کنند، برای این مربی در تیم هایی که بوده بسیار اثربخش کار کرده است. این سیستم البته در نیم فصل اول به دلیل کمبود بازیکن خیلی در بخش تهاجمی خوب عمل نمی کرد، ولی حالا در نیم فصل دوم با خرید مهدی ترابی و شهریار مغانلو و پایان محرومیت عیسی آل کثیر همه چیز تغییر کرده و آنها که از ابتدای فصل در خط دفاعی بسیار خوب عمل می کردند، بازی به بازی در حال بهبود عملکرد خط هجومی خود نیز هستند و با 27 بار گلزنی رتبه دوم را از این حیث پس از سپاهان در اختیار دارند.

 

 

 

نبرد نیازمند و لک؛
نیازمند در این فصل هم رکورد ویژه خود را حفظ کرده است؛ او که در لیگ های هجدهم و نوزدهم در تمامی بازی های لیگ برتر و جام حذفی برای طلایی پوشان به میدان رفته بود، در این فصل هم این رکورد را همچنان به نام خودش زده و هفته به هفته نیز شرایط بهتری پیدا کرده است. او با بهبود خط دفاعی سپاهان پس از دیدار برابر شهرخودرو به دنبال ثبت دهمین کلین شیت خود است. نکته جالب اینکه او در نیم فصل اول تنها 5 بار طی 15 هفته دروازه خود را بسته نگه داشته بود، در نیم فصل دوم توانسته این آمار را طی شش هفته ثبت کند، که آماری خیره کننده و معنادار به شمار می رود.

 

1539823

 

 


در سوی دیگر این دیدار هم یکی دیگر از دروازه بانان ملی پوش ایران قرار دارد؛ حامد لک. لک طوری عمل کرده که هیچ یک از هواداران پرسپولیس در فراغ از دست دادن علیرضا بیرانوند نیستند. او این فصل 19 مرتبه در ترکیب تیمش به میدان رفته و موفق به ثبت 11 کلین شیت شده است. یحیی گل محمدی دغدغه ای با حضور لک در خط دروازه اش ندارد؛ درست مثل محرم نویدکیا.

 

 

خط دفاعی سرخ‌ها و طلایی‌ها؛ منسجم؛ گلزن و گلساز
برای پرسپولیس طی نیم فصل اول در ترکیب خط دفاعی 4 نفره بیشتر سعید آقایی در سمت چپ بازی کرده و سیامک نعمتی در سمت راست خط دفاعی. این آرایش اما به نظر می رسد با توجه به دور بودن سعید آقایی از ترکیب سرخپوشان دستخوش تغییر شود و وحید امیری مانند بازی های آسیای در پست مدافع چپ مقابل سپاهان بازی کند. در مرکز خط دفاعی اما حضور سیدجلال و کنعانی زادگان که در آسیا نیز بسیار خوب ظاهر شدند و هر دو هم گلزنی کردند، محتمل به نظر می رسد؛ هر چند که فرشاد فرجی هم در دسترس قرار دارد. این ترکیب یعنی خط دفاعی سپاهان باید به شدت مواظب نفوذهای این 4 بازیکن باشد؛ جایی که وحید امیری تاکنون 3 گل، سیامک نعمتی 2 گل، کنعانی زادگان 1 گل و در نهایت سیدجلال حسینی 4 گل ( سه گل سه امتیازی) به ثمر رسانده اند. به ثمر رسیدن 10 گل از 27 گل پرسپولیسی ها نشان دهنده زهردار بودن خط دفاعی این تیم در حملات است و البته در دفاع نیز این تیم با 10 گل خورده بهترین نمایش را ارائه داده است.

 

1574352

 

مدافعان سپاهان آشنا به گل های سه امتیازی
در سوی دیگر هم البته شرایط برای سپاهان کاملا امیدوارکننده است. محرم نویدکیا تغییرات زیادی در ترکیب خط دفاعی خود ایجاد کرد تا در نهایت به ترکیب 4 نفره امید نورافکن ( دفاع چپ)، نژادمهدی و پورقاز (دو دفاع میانی) و دانیال اسماعیلی فر (مدافع راست) رسید. در مصاف با پرسپولیس نژادمهدی به دلیل محرومیت حضور ندارد و این گئورگی گولسیانی است که به ترکیب اصلی خواهد رسید. تمام بازیکنان خط دفاعی سپاهان در این فصل البته به استثنای امید نورافکن گلزنی کرده اند ولی از ترکیبی که در مقابل پرسپولیس بازی خواهد کرد، تاکنون 1 گل به نام پورقاز، 1 گل به نام گولسیانی و 3 گل به نام اسماعیلی فر ثبت شده تا از این حیث در اردوی تیم میزبان هم شرایط امیدوارکننده باشد. ضمن اینکه باید دوباره به این نکته اشاره کرد که سپاهان در بازی های اخیر عملکرد بسیار خوبی در خط دفاعی داشته و البته باید دید با بازگشت گولسیانی و زوج سازی او با عزت پورقاز، شرایط چطور پیش خواهد رفت. در این بین دو پاس گل هم به نام امید نورافکن و اسماعیلی فر ثبت شده تا برندگی آنها در فاز تهاجمی بیشتر مشخص شود.

 

1577946

 

 

بازیکن های خط میانی؛ 4 بر 3 غلبه می کند
محرم نویدکیا طی بازی های لیگ بیستم با 3 هافبک میانی بازی کرده که معمولا این سه هافبک بسیار نزدیک به هم عمل می کنند و با پاس های سریع بازیسازی را آغاز می کنند. در سوی مقابل اما پرسپولیسِ یحیی با 4 هافبک به صورت خطی بازی می کند و بیشتر تمایل به استفاده از فضاهای کناری خط طولی و استفاده از سرعت و تکنیک دو بازیکن خود یعنی پهلوان و ترابی دارد که در طول بازی با حرکات در عرض خود و کارهای ترکیبی با دو مهاجم تیم، حسابی دفاع حریف را به هم می ریزند. اگر محمد کریمی، احسان حاج صفی و سروش رفیعی را سه بازیکن میانی طلایی پوشان در این مصاف در نظر بگیریم، به احتمال فراوان میلاد سرلک در کنار کمال کامیابی نیا دو هافبک دفاعی سرخ ها در این مسابقه خواهند بود و با ترابی و پهلوان ترکیب 4 نفره خطی پرسپولیس در خط میانی را تشکیل می دهند. سروش رفیعی بهترین پاسور لیگ با 5 پاس گل، در کنار کاپیتان تیم ملی که ارتباط خوبی با شیوه بازی کریمی ایجاد کرده، می تواند جنگی هیجانی را در مرکز زمین میان بازیکنان دو تیم ایجاد کند.

 

1599452

- حاج صفی در لیگ برتر در 4 بازی روی سه گل تاثیر مستقیم گذاشته و در پست هافبک میانی به ستاره جدید تیم اش تبدیل شده. ترابی هم در 3 بازی لیگ برتر یک بار گل زده و یک بار هم گلسازی کرده و با متوسط 4 دریبل و پاس کلیدی در هر بازی نقش پررنگی در هفت امتیاز اخیر پرسپولیس در لیگ برتر داشته است.

 

1599453

رفیعی و نوراللهی با 7 و 8 بار تاثیرگذاری مستقیم روی گل های تیم هایشان و متوسط نمره 7.43 و 7.5 بهترین هافبک میانی های فصل جاری هستند و نتیجه تقابل دو مدعی قهرمانی تا حد زیادی بستگی به عملکرد این دو بازیکن دارد.
رفیعی بهترین پاسور لیگ در تعداد تکل، پاس کلیدی و دریبل امار بهتری نسبت به نوراللهی دارد و نوراللهی در تعداد قطع توپ و شوت به سمت دروازه حریفان موفق تر بوده است.

 


خط هجومی؛ مثلث سپاهان یا زوج پرسپولیس
در فاز تهاجمی سپاهان با محمدرضا حسینی به عنوان وینگر راست بازی می کند؛ بازیکنی که توانسته 4 بار پاس به گل بدهد و 4 بار هم برای تیمش گلزنی کند. آنطرف تر محمد محبی 2 بار طی بازی های اخیر گلزنی کرده و در دیدار آخر برابر خوشه طلایی نیز بازکننده گره تیمش در دقیقه 115 با یک کار تکنیکی در جام حذفی بود. این دو بازیکن که هر دو قدرت حمل توپ و تمام کنندگی بسیار خوبی دارند، در کنار شهباززاده که با 16 گل آقای گل مسابقات است، ترکیبی زهردار را برای خط هجومی سپاهان ایجاد کرده است. در سوی مقابل اما مغانلو و عیسی اگرچه خیلی زیاد با هم در یک تیم بازی نکرده اند، ولی عمکلردشان در بازی های آسیایی نشان داد چقدر از بازی در پستی که انتخاب کرد اند، شناخت دارند و فقط چند ثانیه غفلت در محوطه جریمه برای گلزنی آنها کافی است؛ مهارتی که سجاد هم به خوبی از آن برخوردار است.

 

1599454

- محمدرضا حسینی با 4 گل و 4 پاس گل تاثیرگذارترین وینگر فصل است و در مقایسه با ملی پوش باتجربه پرسپولیس، در زمینه تعداد شوت، دریبل و بازیابی توپ برتری آماری داشته اما امیری در نبردهای هوایی و در طراحی حمله با 1.2 پاس کلیدی عملکرد موثرتری از حسینی داشته است.

 

1599455

شهباززاده امید اصلی گلزنی سپاهانی ها در بازی 6 امتیازی صدرجدول است. شهباززاده که در سه بازی اخیر موفق به گلزنی نشده به طور متوسط هر 93 دقیقه روی یک گل تاثیرگذاشته و از 40 شوت 16 تا را تبدیل به گل کرده. مغانلو که بیشتر از لیگ در آسیا برای پرسپولیس به میدان رفته در مجموع 9 بازی روی 6 گل نقش داشته و 15 درصد شوت هایش وارد دروازه حریفان شده است.

 

 

1599456

ترکیب منتخب بازیکنان دو تیم تا پیش از هفته بیست و دوم

 

 

1599457

نگاهی به عملکرد دو تیم در 5 بازی اخیر و البته آخرین رویارویی پرسپولیس و سپاهان که در ورزشگاه آزادی با تساوی بدون گل تمام شد.

دیدگاه‌ها