کد خبر : 1757713 | 04 خرداد 1400 ساعت 14:10 | 192.5K بازدید | 33 دیدگاه

روزی که در تاریخ آبی پوشان ثبت شد؛

بهترین استقلال تاریخ از امروز استارت زد! (عکس)

چهارم خرداد سرآغاز بنا شدن بی تردید بهترین استقلال تاریخ در عمر حیات این باشگاه بود.

بهترین استقلال تاریخ از امروز استارت زد! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، هواداران استقلال در آن سال ها از قهرمانی های متوالی رقیب قرمزپوش در جام باشگاه های تهران و ناکامی در تقابل مستقیم با پرسپولیس به ستوه آمده و در انتظار پایان این روند در فینال لیگ قدس بودند. در اواسط دهه 60، پرسپولیس با هدایت علی پروین و در اختیار داشتن ستاره هایی چون فرشاد پیوس، مجتبی محرمی، ناصر محمدخانی، حمید درخشان و .... در رقابت های باشگاه های تهران بی رقیب بوده و موفق به فتح پنج قهرمانی متوالی شده بود.

 

1605263

 

اما مرحوم منصور پورحیدری در سال 68 یک بار دیگر هدایت استقلال را به عهده گرفت و از همان ابتدا شروع به ساختن بهترین استقلال تاریخ و یا حتی به زعم برخی در ادامه و تا سه سال بعدی بهترین تیم تاریخ ایران در رده باشگاهی کرد.

 

معدود تیمی هنگام ورود به میدان 11 ستاره در اختیار دارد، اما استقلال آن سال به معنای واقعی کلمه مملو از ستاره بود. در ترکیب ابتدایی این تیم بازیکنانی چون احمدرضا عابدزاده، شاهین و شاهرخ بیانی، رضا حسن زاده، جواد زرینچه، صادق ورمرزیار، رضا احدی، امیر قلعه نویی و محسن گروسی قرار داشتند. اما شرایط در اردوی رقیب چندان مساعد نبود و کوچ برخی ستاره ها به قطر باعث شده بود پرسپولیس نسبت به چند فصل قبل تر خود در شرایطی بدتر به زمین بیاید.

 

1605266

 

مسابقات لیگ قدس در دو گروه 11 تیمی برگزار می شد و پرسپولیس و استقلال به عنوان صدرنشین راهی دور نیمه نهایی شدند. شاگردان علی پروین اما با اقتدار و در مجموع 1-8 دارایی را مغلوب کرده و با آمادگی کامل به دیدار فینال راه یافتند.

 

از آن سو استقلال بعد از تساوی بدون گل در انزلی (در روز اولین بازی احمدرضا عابدزاده برای این تیم و البته بازگشت شاهرخ بیانی بعد از دو سال و نیم)، در تهران با چهار گل ملوان را از پیش رو برداشت و به مسابقه فینال رسید. دیدارهای نیمه نهایی به صورت فشرده برگزار شد و نتیجه همان چیزی بود که هواداران انتظارش را می کشیدند؛ فینال در دربی.

 

پس در تاریخ چهار خرداد 1369 و در یک روز بهاری اما آفتابی، دو تیم پرسپولیس و استقلال در فینال لیگ قدس به مصاف هم رفتند. قرمزپوشان بازی را بهتر آغاز کردند و در دقیقه 12 هم به گل اول دست یافتند.

 

پاس استثنایی مجتبی محرمی از سمت چپ در گوشه مقابل به نادر میراحمدیان رسید و او با ضربه ای زمینی و با بهره گیری از خروج اشتباه عابدزاده دروازه او را باز کرد تا دروازه بان جوان استقلال در اولین دربی و در دقایق ابتدایی مرتکب اشتباه شود. عابدزاده یک سال قبل و در روزی به یادماندنی، با درخشش در لباس تام اصفهان مقدمات برتری این تیم در استادیوم آزادی برابر استقلال را رقم زده و همانجا چشم کادر فنی این تیم را گرفته بود.

 

1605267

 

استقلال پرستاره اما در 45 دقیقه نخست علیرغم تلاش فراوان نتوانست دروازه حریف را باز کند و پرسپولیس با برتری 0-1 راهی رختکن شد. اما همه چیز در نیمه دوم تغییر یافت و استقلال با هنر منصور پورحیدری دربی را از آن خود کرد. تنها ثانیه هایی پس از سوت آغاز، آبی پوشان در سمت راست صاحب یک ضربه ایستگاهی شدند و ارسال هنرمندانه امیرقلعه نویی را عباس سرخاب با یک ضربه سر دقیق تبدیل به گل تساوی کرد.

 

شاید هواداران نسل بعد استقلال شعار "علی 30 ثانیه" را به خاطر گلزنی سامره در لحظات ابتدایی دربی تبریز در سال 81 در ذهن داشته باشند. اما در واقع این شعار ابتدا متعلق به عباس سرخاب بود. او در بین نیمه به جای امیر هاشمی مقدم وارد زمین شد و ثانیه هایی بعدی دروازه وحید قلیچ را باز کرد تا سالها شعار "سرخاب 30 ثانیه" را از آن خود کند.

 

برتری استقلال ادامه یافت و در دقیقه 72 مشابه همان سناریو تکرار شد. باز هم این تیم در سمت راست صاحب یک موقعیت ایستگاهی شد، دوباره ژنرال پشت توپ قرار گرفت و عین دفعه قبل توپ را روی دروازه ارسال کرد. اما این بار عبدالصمد مرفاوی، گربه سیاه پرسپولیس دروازه را باز کرد و گل دوم استقلال به ثمر رسید.

 

1605265

 

تلاش پرسپولیس برای بازگشت اثربخش نبود و در نهایت سوت منوچهر نظری به منزله قهرمانی آبی پوشان بعد از پنج سال و برای اولین بار از سال 64 در بالاترین سطح فوتبال کشور در آن مقطع بود.

 

اما ماموریت پورحیدری اینجا تمام نشد. این تیم مملو از ستاره های دوست داشتنی و خاطره انگیز، در دو سال بعدی به فینال جام باشگاه های آسیا رسیده و یک بار هم موفق به کسب عنوان قهرمانی شد تا دومین ستاره ماندنی روی لباس این تیم ثبت شود. دفعه دوم نیز بدشانسی محض اجازه قهرمانی این تیم در ضربات پنالتی را نداد.

 

1605264

 

اما تصمیمات عجیب و غیرقابل باور هم از سوی مدیران فدراسیون و هم کادر مدیریتی خود استقلال باعث شد عمر این تیم بی رقیب خیلی طولانی نباشد و در نهایت تغییرات محیر العقول باعث شد سه سال بعد این تیم حتی سقوط به دسته پایین تر را نیز تجربه بکند.

 

اما بی تردید چهارم خرداد روزی تاریخی در عمر طولانی باشگاه استقلال محسوب می شود. آبی پوشان در این روز به سلطه چند سال رقیب پایان داده و تیمی ساختند که تا چند فصل در سطح قاره هم بی رقیب بود.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها