کد خبر : 1759674 | 14 خرداد 1400 ساعت 13:23 | 47.1K بازدید | 1 دیدگاه

خیز امیدوار کننده والیبال ایران برابر کانادا

آلکنو خاطرات ولاسکو را زنده می کند؟

وجود فاصله گرفتن ایران از سطح تیم های تراز اول جهان، اما باید به آینده تیم آلکنو امیدوار بود.

آلکنو خاطرات ولاسکو را زنده می کند؟

به گزارش ورزش سه ، اگر سطح یک والیبال جهان را تیم آمریکا و برزیلی که در لیگ ملت ها شرکت کرده اند قرار دهیم فاصله گرفتن تیم ایران از این سطح قابل مشاهده است. با بررسی یک نمودار، این روند نزولی  از جدایی خولیو ولاسکو آغاز شده که امید بر این است آلکنو این روند نزولی را دوباره به شرایط قبلی برگرداند.

 

 

*باخت ایران در مقابل ژاپن

 

دلیل اول نداشتن استراتژی برای جایگزین کردن بازیکنان سطح یکی مثل موسوی و سعید معروف و شش نفر طلایی تیم قبلی ایران بود. این بازیکنان طوری تمرین تکنیک و تاکتیک کرده بودند که به راحتی در مسابقات مختلف، مربی نابغه آرژانتینی آنها را  مثل موم در ظرف مورد دلخواهش می‌گذاشت و جواب می‌گرفت. این روند و حفظ سرمایه در زمان ایگور کولاکویچ و دست یارانش نیز دیده میشد.


 در بازی ایران و ژاپن به خاطر ضعف تاکتیکی دفاع روی تور، خصوصا دفاع وسط بارها و بارها دفاع داخل میدان تیم ایران را دچار مشکل کرد.

 

1608697

 

 آمار نشان میدهد که توپهای اسپک پایپی که پاسور باهوش ژاپن به مهاجمانش تقسیم میکرد به مراتب بیش از پاس متداول منطقه چهار بود. در نتیجه وقتی دفاع  روی تور ایران به دلیل نداشتن تاکتیک و استراتژی در موضع ضعف قرار میگرفت، دریافت کنندگان سه منطقه عقب زمین هم دچار مشکل و فاقد کارایی لازم می‌شدند چرا که در یک تاکتیک دفاعی استاندارد ، دفاع روی تور در خط مقدم و دفاع داخل میدان مکمل مدافعان روی تور هستند و نقاط آزاد شده روی تور را پوشش خواهند داد.


یا در مثال دیگر قرار دادن پاسور و پشت خط زن (هردو کم تجربه ) کنار هم شاید برای تیم ایران مناسب نبود. اهالی والیبال می دانند که داشتن یک پاسور با تجربه قوت قلبی برای اسپکر و بلعکس، اسپکری قوی و مقتدر دلگرمی برای پاسور جوان است . برای اثبات این مدعا می بینیم حضور سعید معروف هر چند کوتاه  در بازی با  هلند و به صورت کامل در بازی  با کانادا  چه تاثیری در میثم صالحی ایجاد میکند که دیکر کسی جلودارش نیست.

 


برد تیم ایران در برابر هلند و کانادا*

 


باید این دو برد را کاملا جدا آنالیز کرد. اول برد تیم ایران در برابر هلند .  ایران در برابر یک تیم کاملا بی تجربه و جوان و به دور از یک والیبال مدرن بازی می‌کرد که میشود گفت تیم ایران حتی شاید با تیم جوانانش هم میتوانست در برابر تیم هلند به پیروزی برسد.  هلند یک تیم جوان کم تجربه و پر اشتباه بود. قطعا نباید از  این برد به خود بالید و از آن مغرور شد.

 

1608698

 

دوم بازی تیم کانادا که نمایشی عالی از تیم ما بود. نه به صرفا به واسطه پیروزی، بلکه به لحاظ ترکیب تکنیک و تاکتیک. پختگی و جوانی و به دست آوردن ترکیب دفاعی سالم و بی نقص که قطعا در بازی های بعدی کامل تر هم میشود.


کنار هم قرار گرفتن میثم صالحی و سعید معروف و موسوی و روحیه بالای میلاد عبادی پور زبان امیدبخش بود. از آن زیباتر دفاع های بی نقص غلامی نه به لحاظ تکنیکی بلکه به لحاظ بازی خوانی بود که طبق آمار ۹۲ درصد موفق بود. شاید بازی کردن حتی دو امتیاز بازیکن ۱۹ ساله و جوانمان هم بنام سعادت به این مزیتها می افزاید. از بدیهیات هم صحبت نکنیم بهتر است چون چندین صفحه باید از هنر نمایی سعید معروف نوشت.

 


المپیک، هدف نهایی


باید یادمان باشد که هدف تیم والیبال  ایران المپیک است و قطعا تیمهای شرکت کننده در این رویداد خود را برای المپیک آماده می کنند. حال ایران هرچه در بساط والیبال دارد باید به کار گیرد تا به این هدف مهم یعنی نتیجه گرفتن هرچه بهتر تیم ایران نسبت به پنج سال پیش یعنی المپیک ریو دست پیدا کند.

 

 

امین محمد جمالی

 

دیدگاه‌ها