کد خبر : 1766956 | 19 تیر 1400 ساعت 14:21 | 17.4K بازدید | 0 دیدگاه

حمید علیدوستی، کمی پیش از بازنشستگی

اولین گلزن سایپا به استقلال، یک اسم تاریخی

اولین گل جدال‌های استقلال و سایپا را در قامت بازی‌های لیگ، بازیکنی به ثمر رساند که آخرین سال حضورش در سطح اول فوتبال ایران را تجربه می‌کرد.

اولین گلزن سایپا به استقلال، یک اسم تاریخی

به گزارش "ورزش سه"، اولین جدال تاریخ استقلال و سایپا در قالب سوپرجام باشگاه‌های تهران در سال ۱۳۷۱ رخ داد.

سوپرجامی که علیرغم برگزاری دو دوره از لیگ آزادگان، برای تعیین تیم‌های تهرانی حاضر در لیگ سال ۷۲ برگزار شد و استقلالی‌ها از آن خاطره خوشی ندارند. سایپا که تا آن زمان فقط در باشگاه‌های تهران بازی کرده بود توانست در نهایت به عنوان تیم اول این جام جواز حضور در لیگ ۷۲ را کسب کند. در جدالی که بین استقلال و سایپا در این جام برگزار شد، سایپا‌یی‌ها چهار بر یک استقلال را بردند. استقلالی که آن سال در گروه خود در لیگ سال ۷۱ پس از تراکتورسازی و کشاورز سوم شده بود و سال قبلش نیز در لیگ پس از پاس دوم شده بود با حضوری ضعیف در سوپرجام به طرزی عجیب نتوانستند سهمیه حضور در لیگ را بدست آورند. استقلال در چهار بازی اول خود مقابل پرسپولیس، کشاورز، پورا و بانک تجارت چهار تساوی بدست آورد و در جدال پنجم به سایپای نوظهور چهار بر یک باخت. آن هم در روزی که دو اخراجی داد و احمدرضا عابدزاده برای دومین بار در یک بازی رسمی بیش از سه گل دریافت می‌کرد. اتفاقی که پس از آن فقط یک بار دیگر و در بازی پرسپولیس و استقلال اهواز در سال ۷۵ برای عابدزاده رخ داد. تک گل استقلال را در این بازی امیر قلعه‌نویی به ثمر رساند تا او اولین گلزن استقلال به سایپا باشد.

 

اما اولین جدال استقلال و سایپا در لیگ ۷۳ رخ داد. سایپا که در سال ۷۲ در غیاب استقلال و بالاتر از پرسپولیسی که در میانه فصل با جدایی اجباری علی پروین روبرو شده بود، اولین قهرمانی لیگش را در اولین حضورش به دست آورده بود در سال ۷۳ به عنوان سرگروه گروه اول لیگ دو گروهی لیگ ۷۳ انتخاب شد و استقلال نیز که پس از یک سال غیبت به لیگ برگشته بود با این تیم همگروه شدتا اولین جدال دو تیم در قالب لیگ سراسری در این سال رقم خورد. استقلال لیگ را قدرتمند شروع نکرد و تا قبل از بازی با سایپا در هفته دهم دو تساوی، چهار برد و سه باخت داشت و در مقابل سایپا در صدر گروهش قرار داشت. استقلال که در هفته های هشتم و نهم به بانک تجارت و چوکای انزلی باخته بود در مقابل سایپا نیز بازی خوبی ارائه نداد اما علیرغم اخراج جواد زرینچه در دقیقه ۸۵ تا دقیقه نود دروازه خود را بسته نگه داشت. اما ضربه سر حمید علیدوستی که کاپیتان سایپا بود سومین شکست متوالی استقلال را آن هم بدون گل زده در سه بازی رقم زد.

 

1621216

حمید علیدوستی کاپیتان کشاورز در سال ۱۳۷۱. علیدوستی که کاپیتان دوم کشاورز پس از سیروس قایقران بود در نیمه‌نهایی لیگ ۱۳۷۳ با تک گلی که وارد دروازه تیم سابق خود کرد، سایپا را به عنوان کاپیتان به فینال رساند.

 

علیدوستی که پس از جدایی از کشاورز در سال ۷۲ به سایپا پیوسته بود، به عنوان بازیکن باتجربه‌ای که در دو جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ و مقدماتی المپیک ۱۹۸۰ مهاجم اصلی تیم ملی بود بازوبند کاپیتانی سایپا را هم در سال ۷۳ به بازو بسته بود، اولین گل جدال‌های استقلال و سایپا را در لیگ به ثمر رساند. گلی سه امتیازی در دقیقه آخر که استقلال را در بحران کامل فرو برد. اما پس از این باخت آبی‌پوشان اوضاع خود را بهتر کردند و در بازی برگشت با سایپا موفق شدند باخت یک بر صفر بازی رفت را با گل محمدرضا مهرانپور جبران کنند تا در مصاف با رقبای خود برای تصاحب مکان دوم گروه یک پیش افتند و در نهایت به عنوان تیم دوم به نیمه‌نهایی و جدال با تیم اول گروه دو که پرسپولیس بود صعود کنند.

 

سایپا در نیمه‌نهایی رقیب کشاورز شد. تیم سابق حمید علیدوستی که سیروس قایقران را به عنوان ستاره در اختیار داشت. بازی رفت دو تیم در ورزشگاه آزادی و قبل از جدال نیمه‌نهایی پرسپولیس و استقلال انجام شد و صد هزار تماشاگری که برای دیدن دربی آمده بودند جدال سایپا و کشاورز را هم دیدند. سایپا آنجا نیز با تک گل حمید علیدوستی کشاورز را برد و با توجه به تساوی بدون گل در بازی برگشت راهی فینال شد تا سومین مصاف آن سالش را هم با استقلال این بار در فینال لیگ انجام دهد. استقلال که امیر قلعه‌نویی، محمود فکری،صادق ورمزیار و مسعود غفوری‌های اصل را به دلیل محرومیت در دربی در اختیار نداشت در تک بازی ۱۱ بهمن ۷۳ به مصاف سایپا رفت و در نهایت با گل دقیقه ۱۱۱ فرشاد فلاحت زاده مغلوب شد تا حمید علیدوستی کاپیتان تیم قهرمان شود و آخرین سال حضورش در میادین فوتبال با قهرمانی در لیگ به پایان برسد.

 

1621217

حمید علیدوستی کاپیتان سایپا در سال ۷۳. سالی که سایپا با گل‌های مهم کاپیتان خود مقابل استقلال و کشاورز قهرمان لیگ شد.

 

حمید علیدوستی در مقام سرمربی سایپا نیز پنج بار مقابل استقلال مربیگری کرد که حاصل آن یک برد، یک باخت و سه تساوی بود. برد جنجالی چهار بر سه سایپا در سال ۷۸ که منجر به اخراج ناصر حجازی از استقلال شد در زمان سرمربیگری علیدوستی در سایپا به دست آمد.

 

حجت شفیعی

دیدگاه‌ها