کد خبر : 1771474 | 09 مرداد 1400 ساعت 11:49 | 36.4K بازدید | 13 دیدگاه

راز بزرگ گلات پرسپولیس؛ خوب دفاع کردن

پرسپولیس برای پنجمین بار پیاپی قهرمان لیگ برتر شد تا افتخاری ماندگار را در تاریخ لیگ برتر رقم بزند،افتخاری که در آن رد خوب دفاع کردن از همه چیز پررنگ تر بود

راز بزرگ گلات پرسپولیس؛ خوب دفاع کردن

 به گزارش "ورزش سه "، رقابت های لیگ برتر با قهرمانی پنج باره پرسپولیس به پایان رسید، قهرمانی های که برای هواداران این تیم تا ابد مایه افتخار است و به نظر می رسد سالها طول خواهد کشید تا تیمی به این افتخار برسد. قرمزها در حالی شب گذشته جشن قهرمانی را در ورزشگاه شهدای قدس برگزار کردند که در طول فصل فراز و نشیب خیلی کمی داشتند، شروع نه چندان  خوب تیم یحیی در اوایل فصل که ناشی از ترکش های از دست دادن لیگ قهرمانان آسیا بود ، با ادامه خوب آنها و حفظ این روند، این تیم را در هفته آخر لیگ به قهرمانی رساند. آنها در این فصل برخلاف چهار فصل قبلی رقیب سرسختی به نام سپاهان را در کنار خود می دیدند،سپاهانی که با ثبت 65امتیاز لیاقت قهرمانی را داشت و تنها با دو امتیاز اختلاف جام قهرمانی را برای پنجمین بار پیاپی در دستان پرسپولیس دید،چه چیزی کمتر از قرمزها در طول فصل داشت ،اصلا راز قهرمانی پرسپولیس در این پنجگانه تاریخی چه چیزی می باشد.

 

آنها چرا باید پنج فصل پیاپی قهرمان شوند و پای سکو از بازیکن گرفته  تا سرپرست  با اعتماد به نفس بالااز همین حالا برای جام ششم خط و نشان بکشند؟

 

اگر پرسپولیس پروین در سال های 65تا 69با پنج قهرمانی پیاپی در رقابت های باشگاه های تهران(مهمترین رقابت باشگاهی آن سالها) به عملکرد ویران کننده خط حمله و هافبک های بی بدیلش می نازیدو با بهترین خط حمله در نیمه دوم دهه 60 پنج سال گلات قهرمانی را در رقابت های باشگاهی تهران به نام خود زدو از سال 65تا سال 69دوبار درسالهای 67و68صاحب بهترین خط دفاعی شد و از سال 65تا 69با زدن 141گل و میانگین 1.9گل در هربازی صاحب بهترین خط حمله تهران شد ،پرسپولیس یحیی به خط دفاعی و دفاع تیمی بدون نقصش می نازد .

 

آنها در لیگ پانزدهم و در حالی که با استقلال خوزستان هم امتیاز بودند،به دلیل تفاضل گل کمتر جام را به نماینده خوزستان دادند. تیم برانکو در آن فصل با عملکرد خیره کننده 50گل زده و 34گل خورده جنگ قهرمانی را به استقلال خوزستان با 14گل خورده و 34گل زده در تفاضل گل باخت تا برانکو برای فصل جدید ساختار دفاعی تیمش را از نو بچیند. برانکو که در یک هفته مانده به پایان لیگ مغلوب نفت تهران با حضور بیرانوند و سید جلال حسینی شده بود ،آن دو را به خدمت گرفت و با خط حمله بی همتای خودش که از مهدی طارمی و علیپور استفاده می کرد. معماری قهرمانی پرسپولیس را از پایه ریخت . ستون های محکم دفاعی پرسپولیس با حضور شجاع خلیل زاده و سید جلال به همراه دروازه بانی طراز اول در این تیم ، فرمول قهرمانی در لیگ ایران را عوض کرد تا پرسپولیس بر خلاف زات همیشگی و هجومی اش با تکیه بر مردان خط دفاعی و ندادن موقعیت گل به رقبا ،گلات قهرمانی را  بعد از سی سال دوباره تکرار کند تا رکوردی جاودانه را رقم بزند.

 

1629211

 

پرسپولیس در این 5فصل چهاربار بهترین خط دفاعی لیگ برتر را به نام خود زد و تنها در فصل 98-97 این عنوان را با اختلاف یک گل به رقیب دیرینه استقلال واگذار کرد. آنها با تکیه براین خط دفاعی یک بار هم به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیند و در فینال مغلوب دو ضربه پنالتی شدند. قرمزها در 150بازی برگزار شده خود در این سالها تنها 74گل دریافت کردند و میانگین کمتر از نیم گل را در کارنامه پرارزش خود به یادگار گذاشتند.

 

رکوردی دست نیافتنی در کم گل خوردن برای پرسپولیس رقم خورده است. رفتن ستاره ها از خط دفاعی نیز نتوانست این رکورد را از آنها بگیرد. شجاع خلیل زاده ، علیرضا بیرانوند، صادق محرمی ، محمدانصاری و شایان مصلح  هر پنج نفر از بهترین های پرسپولیس در زمان حضور در این تیم بودند، ولی تاثیری در از دست دادن رتبه یک بهترین خط دفاعی لیگ برتر در عملکرد پرسپولیس نداشتند. برای تیم سازمان یافته یحیی گل محمدی که از برانکو به او به ارث رسیده است ، نفرات نقش خود را در پازل تاکتیکی تعریف شده ای بازی می کنند که در آن ، هر کسی می داند در هر منطقه زمین چه وظیفه ای دارد. فرقی نمی کند دفاع چپ تیم امیری باشد یا آقایی ، نوع بازی  شیری و نعمتی هم در خط دفاعی پرسپولیس تعریف شده است . پرسپولیس در چند بازی سید جلال را نداشت ، بعضی وقت ها کمال کامیابی نیا در کنار سید جلال نقش دفاع وسط  بازی کرد،ولی صورت مسئله تغییری پیدا نکرد. تیم یحیی به شخص وابسته نیست . هر کسی که در زمین بازی می کند ، نقشی را باید بازی کند که برای او نوشته شده است . آنها برای پرسپولیس بازی می کنند و نوع بازی خود را فدای ابزار تاکتیکی تیم می کنند.این قهرمانی ها با برنامه ریزی حاصل شده است و یحیی و شاگردانش برای رسیدن به آن زحمات زیادی کشیده اند.

محمدرضا تقی خانی

دیدگاه‌ها