کد خبر : 1775666 | 02 شهریور 1400 ساعت 12:25 | 16.2K بازدید | 0 دیدگاه

غلامرضا بهروان – رییس هیات فوتبال مازندران 

نه فیفا بازی در چمن مصنوعی را ممنوع کرده نه AFC

سازمان لیگ به تازگی در نامه ای به هیات فوتبال استان ها و باشگاه ها اعلام داشته است که بازی در چمن مصنوعی در فصل جدید ممنوع خواهد بود.

نه فیفا بازی در چمن مصنوعی را ممنوع کرده نه AFC

به گزارش "ورزش سه"، البته این قانون شامل تیم های دسته اولی نمی شود و تیم های دسته اولی می توانند در چمن مصنوعی بازی کنند. اما دو تیم لیگ برتر نساجی مازندران و هم چنین مس رفسنجان باید درفصل جدید در چمن طبیعی پذیرای حریفان باشند. بر اساس خبرهای رسیده در قائمشهر کار برداشته شدن چمن مصنوعی از استادیوم شهید وطنی قا ئمشهر آغاز شده اما شاید کاشت چمن طبیعی به آغاز بازی های لیگ برتر نرسد و در این صورت تیم نساجی باید استادیوم جدیدی را برای بازی به سازمان لیگ اعلام نماید که به نظر می رسد یک استادیوم در تهران باشد چرا که در تهران تمرین می کند. 

 

اما غلامرضا بهروان – رییس هیات فوتبال استان مازندران که کارشناس چمن مصنوعی است و در این خصوص کلاس های آموزشی متعددی را زیر نظر فیفا سپری کرده در تماسی با صادق درودگر یکی از اعضای هیات رییسه سازمان لیگ به این تصمیم معترض شده است. 

 

غلامرضا بهروان در این باره می گوید: تصمیمی که سازمان لیگ اعلام کرده نه مورد تایید فدراسیون فوتبال آسیا است و نه فدراسیون فوتبال جهان. بهتر بود سازمان لیگ اعلام می کرد بازی در زمینی که چمنش فاقد استانداردهای لازم است ممنوع است. واقعیت این است برخی از چمن های طبیعی استادیوم ها هم کیفیت ندارند و بازی روی آن برای سلامت بازیکن مضر است. اینکه بازی در چمن مصنوعی ممنوع اعلام می شود پاک کردن صورت مسئله است. می گوییم فوتبال یک ورزش وارداتی است و باید از قوانین بین المللی تبعیت کنیم. حال سوال من این است آیا کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا بازی در چمن مصنوعی را ممنوع اعلام کرده اند؟ اگر این طور است چطور در خیلی از کشورهای اروپایی بازی های باشگاهی در چمن مصنوعی برگزار می شود؟ حتی گفته می شود قرار است بازی استقلال تاجیکستان با پرسپولیس درلیگ قهرمانان آسیا در چمن مصنوعی برگزار شود. 

 

او ادامه داد: در خیلی از شهرها باشگاه ها مالک استادیوم نیستند و نگهداری چمن طبیعی هم برای اداره کل ورزش استان ها و شهرها سخت است چرا که ردیف بودجه مشخصی برای این کار وجود ندارد و به همین دلیل به چمن مصنوعی روی آوردند. اما به عنوان کسی که در این حوزه تخصص دارم قبول دارم کیفیت چمن مصنوعی خیلی از استادیوم های ما مطلوب نیست. در فوتبال روز دنیا دیگر از گرانول در چمن مصنوعی استفاده نمی شود به این خاطر که سرطان زا است و درفصل گرما بازی را سخت می کند و از مواد جدید استفاده می شود. از سویی زیر سازی چمن مصنوعی در ایران با زیر سازی چمن مصنوعی در دنیا متفاوت است. ما درایران از بتن برای زیرسازی چمن مصنوعی استفاده می کنیم در حالی که در دیگر جاهای دنیا زیر سازی چمن مصنوعی با شن است تا زمین نرمی خود را حفظ کند. از سویی در خیلی از استادیوم های ایران که چمن آن مصنوعی است از صبح تا پاسی از شب زمین را اجاره می دهند و طبیعی است که زمین سفت شود و از همه مهمتر برس زدن که باید در تایم های مشخصی انجام شود صورت نمی گیرد. این ها همه ایراد است. اما این ها دلیلی نمی شود که ما صورت مسئله را پاک کنیم. باید کار کارشناسی و مطالعه انجام شود و به تیم ها گفته شود بازی در زمین غیر استاندارد ممنوع است و ابتدای فصل باید کارشناسان امر زمین ها را مورد بررسی قرار دهند. به شما قول می دهم خیلی از چمن های طبیعی هم برای بازیکن خطرناک هستند. حتی خطرناک تر از چمن مصنوعی. سوال من اینجاست آیا در فصلی که گذشت بازیکنان در زمین چمن طبیعی آسیب ندیدند؟ دنیا در حال حرکت به سمت استفاده از چمن های هیبریدی است و در خیلی از استادیوم ها شاهد تلفیق چمن طبیعی و مصنوعی هستیم. باید در  این زمینه مطالعه کنیم و دستوراتی که می دهیم بر مبنای قوانین حرفه ای باشد.

دیدگاه‌ها