کد خبر : 1778073 | 14 شهریور 1400 ساعت 15:20 | 41.4K بازدید | 4 دیدگاه

در استقلال سلسه مراتب رعایت نمی شود

نظری جویباری: فکری از انتشار آن استوری متأسف است

سرپرست اسبق استقلال معتقد است تا سلسله‌مراتب در استقلال رعایت نشود و هرکسی کار خود را انجام ندهد، مشکلات این تیم همچنان پابرجا خواهد ماند.

نظری جویباری: فکری از انتشار آن استوری متأسف است

به گزارش "ورزش سه" علی نظری جویباری نامی آشنا برای هواداران استقلال به شمار می‌رود. او در دوران سرمربیگری منصورپورحیدری، ناصر حجازی، امیر قلعه‌نویی، و پرویز مظلومی، در سمت‌های مختلف ازجمله سرپرستی و همچنین مدیر تیم نقل و انتقالات در استقلال فعالیت داشت و توانسته در مدت حضورش در این باشگاه پای بازیکنان بزرگی را به استقلال باز کند.

به همین خاطر و به بهانه اینکه در فصل نقل و انتقالات به سر می‌بریم فرصت را مغتنم شمرده و گفت‌وگویی را با او ترتیب دادیم تا نظر او درخصوص سیاست امروز باشگاه استقلال در جذب بازیکنان این فصل صحبت کنیم و همچنین نظر او در ارتباط با علت مشکلات استقلال در چند فصل گذشته جویا شویم.

 

*به‌عنوان کسی که طی این چند سال گذشته، نقش بارزی در فصل نقل و انتقالات استقلال ایفا می‌کردید، شرایط این فصل را خصوصاً سیاست باشگاه استقلال را در جذب بازیکنان چطور ارزیابی می‌کنید؟


نظری جویباری: اولاً این را در نظر داشته باشید که در هر باشگاهی باید سلسله‌مراتب رعایت شود، و اِلا سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. این در شرایطی است که ما الآن در استقلال به‌هیچ‌وجه چنین سیاستی را رعایت نمی‌کنیم. سرمربی تیم یعنی فرهاد مجیدی که برای همه ما عزیز و محترم است و باعث افتخار باشگاه استقلال، بار تمام مشکلات تیم را به دوش کشیده است و مطمئن باشید با این حجم کار هرکسی باشد، بالاخره خسته می‌شود و کار از دستش خارج می‌شود.
 باشگاه استقلال و هیئت‌مدیره محترم، باید در وهله اول مدیران نقل و انتقالات را معرفی می‌کردند و به آن‌ها اختیار تام می‌دادند تا بتوانند بازیکنان درخور نام استقلال را جذب کنند. کجای دنیا شما دیدید که سرمربی تیم به‌طور مستقیم وارد این حیطه شود و مدیران تیم خودشان را کنار بکشند، تا فردا اگر مشکلی به وجود بیاید همه از چشم سرمربی ببیند.


من مجبورم در اینجا هم از دوست بسیار خوبم فرهاد مجیدی و هم از مدیران باشگاه استقلال انتقاد کنم. باور بفرمایید سرمربی تیمی مثل استقلال آن‌هم در فاصله تنها 20 روز مانده تا یک دیدار سخت و تعیین‌کننده مقابل الهلال در مرحله حذفی لیگ قهرمانان، آن‌قدر گرفتار است که نمی‌تواند خودش به این شکل دنبال بازیکن باشد. همان‌طور که گفتم باید طبق اصولی که در تمام باشگاه‌های دنیا رعایت می‌شود، سرمربی به تیم نقل و انتقالات باشگاه که از قبل انتخاب‌شده‌اند، به‌طور هم‌زمان سه لیست را تحویل دهد و اولویت‌های اول تا سوم خود را در پست‌های مورد نظرش مشخص کند و دیگر خودش به کارهای عدیده‌ای که دارد بپردازد، مگر آنکه در صورت لزوم با بازیکن موردنظرش صحبتی انجام دهد.
در زمان مرحوم پورحیدری، مرحوم حجازی، یا امیر قلعه‌نویی و مظلومی که من به همراه همکارانم، وظیفه مذاکرات را بر عهده داشتیم به این صورت بود که آن‌ها اسامی بازیکنان مدنظرشان را حتی در طول فصل و قبل از این‌که لیگ به پایان برسد در اختیار ما می‌گذاشتند و دیگر کاری به چیزی نداشتند.


من ضمن اینکه احترام خاصی برای فرهاد قائلم و او را دوستش دارم باید بگویم شما نباید به این صورت وارد نقل و انتقالات شوید، ازاین‌رو که دشمنان شما فردا می‌توانند به شما هزار انگ و افترا وارد کنند.

 

 

*شاید مجیدی آن اعتماد کافی را به مدیران استقلال برای اینکه بتوانند بازیکنان مدنظرش را جذب کنند نداشت و ازاین‌رو تشخیص داد اگر خودش وارد گود نشود برای فصل آینده دستش خالی خواهد ماند.
نظری جویباری: شما مطمئن باشید که اگر یک مدیری برای این کار انتخاب می‌کردند که موردقبول هواداران و بازیکنان بود، حتماً می‌توانست کار را برای استقلال به‌قول‌معروف دربیاورد تا نیازی دیگر به دخالت مستقیم سرمربی تیم نباشد.
شما در نظر بگیرید سرمربی تیم، وقتی بازیکن را خودش برای عقد قرارداد به باشگاه می‌آورد، در آینده اگر باشگاه به تعهدات خودش نتواند عمل کند، در وهله اول این سرمربی است که شرمنده آن بازیکن خواهد شد، همان‌طور که در بیانیه چند روز گذشته نیز خودش به این مسئله اعتراف کرد که شرمنده بازیکنانش شده است.
این در حالی است که اگر این کار به‌طور اصولی جلو می‌رفت، فرهاد می‌توانست الآن ورود کند، و به نحوی رضایت بازیکنانش را در این مقطع حساس به دست بیاورد، نه اینکه امروز نوکِ ‌تیزِ پیکان دقیقاً به سمت خودش نشانه رود.

 

*به نظر شما انتخاب آقای مددی به‌عنوان مدیر نقل و انتقالات باشگاه استقلال آیا انتخاب درستی بود؟
نظری جویباری: ببینید استقلال باشگاه بزرگی است و تیم کوچکی نیست که فاقد افرادی باشد که بتوانند از عهده جذب بازیکنان لیگ بربیایند. یک مدیر نقل و انتقالات باید دارای تجربه باشد، باید لحن صحبت کردن با بازیکنان را بلد باشد، باید بداند کجا امتیاز بدهد و کجا امتیاز بگیرد و در کل جذب بازیکنان طراز اول کاری است که نیاز به مهارت دارد.

 

 

* صحبت‌های آقای مجیدی در انتقاد از مدیرعامل و کارگزار را چطور می‌بینید، آن‌هم درحالی‌که چند روز گذشته اعلام رضایت کرده بود.
نظری جویباری: به همین خاطر است که حالا هواداران این انتقاد را از مجیدی می‌کنند و می‌گویند که آقای مجیدی مگر خود شما نگفتید که از مدیرعامل رضایت دارید، پس حالا چطور شده است که عنوان می‌کنید مدیریت تیم با من همکاری نمی‌کند. این سیاست یک بام و دو هوا است که من معتقدم فرهاد مجیدی در آن هیچ تقصیری ندارد. او خودش را به‌نوعی فداکارانه وارد حیطه‌ای کرد که در محدوده اختیاراتش نبود، صرفاً به این خاطر که بتواند تیمش را هرچه سریع‌تر برای دیدار مقابل الهلال جمع کند.
مجیدی با صرف به این مطلب تن به این کار داد که به‌طور حتم می‌دانست ورودش می‌تواند به اعتبارش لطمه بزند. اما باوجود تمام این مشکلات از صمیم قلبم به‌عنوان یک استقلالی، آرزویی جز پیروزی استقلال مقابل الهلال ندارم.

 

*درخصوص صحبت‌های روز گذشته آقای مظلومی که گفتند "اگر بخواهند تصمیمی مبنی بر برکناری مجیدی بگیریم از هواداران نمی‌ترسیم" چه نظری دارید؟
نظری جویباری: ببینید من همیشه معتقدم هیچ‌کسی نباید از هیچ‌کسی بترسد، اما به‌هرحال باید بپذیریم، هوادار صاحب اصلی این تیم است و نظرات خودش را دارد. البته من مخالف این امر هستم که با نظر هوادار بازیکن جذب شود، چراکه هر بازیکنی که به تیم اضافه می‌شود باید با نظر شخص سرمربی باشد، زیرا که او باید پس از هر بازی جوابگوی مدیران و رسانه‌ها و همچنین همین هواداران باشد.
من بازهم تأکید می‌کنم، مدیران تیم استقلال از هیچ‌کسی نباید بترسند، اما درعین‌حال باید با رعایت یک سیاست درست، به نظر هوادار احترام گذاشت و برای خواسته‌هایشان ارزش قائل شد.
باید حرمت همه‌کسانی که دلشان برای استقلال می‌سوزد حفظ شود، با این شرط که هرکسی وظایف خودش را به‌جا بیاورد. ولی انصافاً آقایان مددی یا مظلومی که به‌عنوان مسئولان تیم نقل و انتقالاتی معرفی شدند تا چه حد در این امر تجربه دارند. این را فراموش نکنیم طرفداران تیمی باسابقه مثل استقلال، انتظار دارند که تیمی بسته شود که بتواند مقابل الهلال صف‌آرایی کند، ضمن آنکه این تیم در فصل پیش رو باید در سه جبهه لیگ قهرمانان، لیگ برتر و جام حذفی بتواند برای قهرمانی بجنگد و از همین رو این مردم از تیم محبوبشان انتظار دارند و این امر، وظیفه مدیران را در بستن یک تیم بیشتر از پیش خواهد کرد، خصوصاً از استقلال که چند سالی است جامی به دست نیاورده است.

 

 

*شما تا چه حدی موافق با کارشکنی‌های وزیر قبلی هستید، کسی که هواداران استقلال سیاست‌های او را بیش از همه مسبب ناکامی‌هایشان قلمداد می‌کنند.
 نظری جویباری: از اینکه وزیر محترم ورزش قبلی آقای سلطانی فر در کار استقلال اختلال ایجاد کرد، هیچ شکی وجود ندارد اما در حال حاضر وزیر قبلی رفته است و شخص دیگری بر مسند کار قرار گرفته است و به‌هرروی مدیران این تیم یا عوض می‌شوند یا نمی‌شوند. اما این را باید بگویم در استقلال فعلی هرکسی هر کاری دلش بخواهد انجام می‌دهد و چیزی به نام تفکیک وظایف وجود ندارد. برای مثال هیئت‌مدیره، دارد کار معاونت اجرایی را انجام می‌دهد، معاونت که عملا وجود ندارد، سرمربی که کار نقل و انتقالات را انجام می‌دهد و درنهایت این امر در همه ارکان باشگاه ساری و جاری است. این را به شما قول می‌دهم که اگر سلسه‌مراتب رعایت نشود وضعیت از این بهتر نخواهد شد.

 

*خیلی‌ها معتقدند بعد از فوت منصورپورحیدی و ناصر حجازی باشگاه استقلال تا حدی انسجام خودش را در بسیاری از ابعاد خصوصاً در حیطه اتحاد پیشکسوتان در حمایت از سرمربی وقت ازدست‌داده است.
نظری جویباری: حتماً همین‌طور است، واضح است از دست دادن این دو نفر به‌عنوان دو وزنه بزرگ می‌تواند چه تبعات سختی را برای استقلال به همراه داشته باشد، اما با همه این حرف‌ها از دست رفتن آن دو عزیز یک واقعیت است که باید هر چه زودتر آن را پذیرفت تا از وجود بزرگان دیگر که در این باشگاه زحمات زیادی کشیدند بهره‌مند شد. پیشکسوتان استقلال هم باید بدانند انتقاد کردن با تخریب تفاوت دارد، خصوصاً اینکه امروز هم فرهاد مجیدی و هم احمد مددی در این برهه بیشتر از هرزمانی احتیاج به کمک دارند.
هرکسی باید در باشگاه هم کار خودش را بکند. از آقای مددی گرفته تا ملکیان و فرهاد مجیدی. خوشبختانه آقای امیری هم به تیم اضافه‌شده که آدم کار بلدی است، به شرطی که او را کنار نگذاریم و از تجربیاتش استفاده کنیم.

 


*آقای جویباری آیا از شما لااقل در فصل نقل و انتقالات کمک خواستند؟
نظری جویباری: نخیر، هیچ‌کسی حتی حال ما را هم نمی‌پرسد چه رسد به اینکه از من کمک بخواهند. درحالی‌که ما یک استقلالی هستیم و چه بخواهم و چه نخواهم قلب من برای استقلال می‌تپد. حتی از من یک مشاوره ساده هم نخواستند، مشاوره‌ای که خدا در آیه قران به آن اشاره کرده از ما دریغ می‌کنند. این‌ها چیزهایی است که ما از وظایف خودمان برای استقلال می‌دانیم نه به‌عنوان یک مدیر سابق بلکه به‌عنوان یک هوادار عاشق و دل‌سوخته استقلال که عمرم و جوانی خودم را در این تیم سپری کردم. من هم مثل همه هواداران این تیم اگر نتیجه نگیرد ناراحت می‌شوم.

 

*به‌عنوان یکی از کسانی که با محمود فکری رابطه نزدیکی دارید آیا درخصوص آن استوری پس از شکست استقلال در فینال جام حذفی با او صحبتی انجام دادید؟


نظری جویباری: بله. در صحبتی که با او داشتم خود محمود گفت که نباید این کار را انجام می‌دادم. به او گفتم مردم در آن شرایط ناراحت بودند و انتشار آن استوری درواقع کار خوبی نبود. به او گفتم تو برای این تیم سال‌های سال زحمت کشیدی. محمود نیز با تائید این صحبت‌ها معتقد بود تصمیم عجولانه‌ای گرفته است و از این بابت اظهار تأسف کرد. اما این را هم فراموش نکنید که در حق محمود فکری در دورانی که در استقلال حضور داشت جفای زیادی شد و او به‌شدت تحت‌فشار قرار داشت. تا جای محمود فکری نباشید نمی‌توانید آن‌همه فشار روحی و روانی را حس کنید. به‌هرحال امثال، پورحیدری، حجازی، قلعه‌نویی، فکری، مجیدی، منصوریان و ... صدها بازیکن دیگر برای این پیراهن زحمت کشیدند و حالا نیز بازیکنی مثل حسینی، اسماعیلی، غفوری، و سایر بازیکنان حال حاضر استقلال چند سال دیگر تبدیل به پیشکسوت باشگاه می‌شوند و به همین خاطر باید حرمت همه آن‌ها را حفظ کنیم و نباید آن ها روبروی هم قرار دهیم.

 

 *از آقای سجادی به‌عنوان وزیر ورزش و جوانان در ابتدای راهش چه انتظاری دارید؟

نظری جویباری: به‌هرحال ایشان خودش ورزشکار است و بدون شک ورزشکاران و مدیران را درک می‌کند، هرچند می‌دانیم چقدر سرشان شلوغ است و ما توقع چندانی از او نداریم که همین امروز به کار استقلال رسیدگی کند، اما امیدوارم در آینده ای نزدیک، برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس تصمیم خوبی بگیرد. البته ممکن است فعلاً به این مسئله وقت رسیدگی نداشته باشد که البته به ضرر استقلال تمام خواهد شد اما در روزهای آتی حتماً به دغدغه‌های استقلال ورود خواهد کرد.
 متأسفانه مسئولان ما در دروان وزارت ورزش قبلی بین این بچه‌ها تفرقه انداخته‌اند و آن‌ها را روبروی هم قرار داده‌اند و آن‌ها به چند دسته تقسیم‌ شده‌اند. از آقای سجادی خواهش می‌کنم که آن‌ها را مثل گذشته تبدیل به یک واحد کند که در صورت تحقق این امر، این تیم بازهم می‌تواند در ایران و آسیا آقایی کند.

 

*به‌عنوان سؤال آخر اینکه آیا از شما در ترکیب هیئت‌مدیره بعدی باشگاه صحبتی به عمل نیامده است؟
نظری جویباری: فعلاً که ما در خانه نشستیم و کسی از ما دعوتی نکرده است و به‌هرحال باید ببینیم قسمت چیست. اگر شد که با دل‌وجان در خدمت استقلال خواهیم بود و اگر هم میسر نشد برای موفقیت باشگاه استقلال از دور دعا می‌کنیم.

دیدگاه‌ها