کد خبر : 1783985 | 14 مهر 1400 ساعت 12:10 | 56.3K بازدید | 18 دیدگاه

چهار فینالیست از یک شهرستان هشتادهزار نفری

جویبار مهمترین شهر کشتی جهان (گزارش)

می‌گویند مردم جویبار برای زندگی به آب، اکسیژن و سالن کشتی احتیاج دارند!

جویبار مهمترین شهر کشتی جهان (گزارش)

به گزارش ورزش سه، شاید تا سالهای سال، مسابقات جهانی اسلو یکی از بیادماندنی‌ترین تورنومنت‌ها برای ورزش‌دوستان ایران باشد چرا که کشتی‌گیران کشورمان با عملکردی فراتر از تصور، موفق شدند با کسب سه طلا، سه نقره و یک برنز از ده وزن مختلف، هشت مدال خوشرنگ بدست بیاورند. اما شیرینی این نتایج برای مردم طعم دیگری داشت چرا که پس از سه ناکامی پیاپی، حسن یزدانی محبوب‌ترین ورزشکار کشورمان سرانجام دیوید تیلور امریکایی را به مهیج‌ترین شکل ممکن شکست داد و طلسم پیروز نشدن برابر او را شکست. از سوی دیگر کامران قاسم‌پور هم که در دوره‌های قبلی بخاطر هم‌وزن بودن با حسن، شانس حضور در مسابقات جهانی را به دست نمی‌آورد، در اقدامی تاکتیکی و البته شجاعانه در یک وزن بالاتر به میدان رفت و او هم در کشتی‌ای بیادماندنی جیدن کاکس، کشتی‌گیر شکست‌ناپذیر امریکایی را در پای فینال شکست داد و در نهایت هم با پیروزی برابر حریف قدرتمند روسی‌اش، گردن‌اویز طلا را برای خود کرد.

 در کنار کسب طلای سنگین‌وزن توسط امیرحسین زارع که پس از ۳۲ سال رقم خورد، دو کشتی‌گیر جوان دیگر هم نوید روزهای خوش آینده را به ایرانی‌ها دادند. امیرمحمد یزدانی و محمد نخودی جوانان ۲۱ و ۲۰ ساله تیم ملی که دست به‌کار بزرگی زدند و در اوزان خود به مدال نقره رسیدند. دو کشتی‌گیری که در کنار حسن یزدانی و کامران قاسم‌پور، جویباری‌های مدال‌آور در این تورنومنت سنگین بودند.

 

1651343


اگر در دهه‌های اخیر مازندران به عنوان پایتخت کشتی ایران شناخته می‌شد، اغراق‌امیز نیست اگر بگوییم با ظهور و تداوم حضور قهرمانانی چون مهدی حاجی‌زاده، رضا یزدانی و کمیل قاسمی در دهه هشتاد و ابتدای دهه نود و اغاز امپراطوری حسن یزدانی در کشتی جهان و دنباله روی جوانان شایسته هم‌شهری اش، مدتی است جویبار مرکز کشتی جهان شده است! 

 

1651344

 

1651342


شهری کوچک در مازندران که جمعیتش در سرشماری سال ۹۵ در حدود ۸۰ هزارنفر براورد شد، اما فرزندانش نیمی از فینال‌های مسابقات جهانی کشتی ۲۰۲۱ را برگزار کردند! وقتی وارد شهر می‌شویم همه‌جا صحبت از کشتی است. از روستای ۷۰ خانواری لپوصحرا تا مرکز شهرستان. همه می‌خواهند در خانه کشتی رضا یزدانی تمرین کنند تا به حسن یزدانی تبدیل شوند!

 

1651346

 

1651345


شهر جویبار امسال با معرفی چهار فینالیست به مسابقات جهانی، رکوردی جهانی را در دنیای کشتی به ثبت رساند. اگر روس‌ها پیش از این با تاتارستان و قفقاز در برابر استان مازندران کری‌خوانی می‌کردند، دیگر تردیدی ندارند که برابر جویبار حرفی برای گفتن ندارند. شهری که نونهالان و نوجوانانش ساعت‌های تحصیل در کلاس درس و کار در زمین شالی را به امید تمرین کشتی عصر پشت‌سر می‌گذرانند.

 

1651338

 

1651339


اینجا جویبار است جایی که فاطمه فتاحی جویباری نفر دوم مسابقات جهانی کشتی آلیش راجع‌به آن می‌گوید:" من اهل جویبار هستم و کشتی‌گیر نبودن در شهر ما کمی عجیب است! من که شروع کردم، خانواده به‌خصوص مادرم مشوق اصلی من در این راه بود و اصلا ممانعتی در کار نبود."

 

1651340


بله اینجا شهر کشتی است. اینجا عشق به کشتی، پیر و جوان و زن و مرد نمی‌شناسد. مردم این شهر برای زنده ماندن، آب می‌خواهند و اکسیژن و سالن کشتی!

 

1651341


امیرحسام رنگچیان

دیدگاه‌ها