کد خبر : 1784530 | 17 مهر 1400 ساعت 12:14 | 24.8K بازدید | 14 دیدگاه

بی‌اعتنایی به حقوق بشر با فروش نیوکاسل به سعودی‌ها

واگذاری باشگاه نیوکاسل به مالکان سعودی اعتراض‌های بسیاری را در سراسر دنیا به دنبال داشته است.

بی‌اعتنایی به حقوق بشر با فروش نیوکاسل به سعودی‌ها

به گزارش "ورزش سه"، بازی بزرگ فوتبال همیشه نمایانگر کشور و دوره‌ای بوده که این بازی در آم برگزار شده، بنابراین خرید نیوکاسل یونایتد توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی واکنش‌های بسیاری را درباره شرایط انگلیس به وجود آورده است. 


درست در همان روزی که نخست وزیر انگلیس به تمجید از فروپاشی پروژه سوپرلیگ و پیروزی ارزش‌های اخلاقی ورزشی ما می‌پرداخت، لیگ برتر در حال آماده شدن برای قبول بودجه تامین شده از سوی دولت فوق متمول سعودی به عنوان مالک یکی از باشگاه‌های بزرگ انگلیس بود. 

 

 

1652060

 


دلایل لیگ برتر برای قبول این پیشنهاد پس از تاخیر و بحث فراوان بسیار سوال برانگیز است و به نظر می‌رسد که به نوعی برای پایان دادن به چالش‌های قضایی خسته کننده مایک اشلی، مالک نیوکاسل، برای حق فروش به سعودی‌ها صورت گرفته است. 


با این حال نکته کلیدی اعلام شده این است که لیگ برتر تعهدی را پذیرفته که نشان می‌دهد دولت عربستان سعودی کنترلی روی مدیریت باشگاه ندارد، حتی با این که صندوق سرمایه‌گذاری عمومی که باشگاه را خریداری کرده توسط محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، اداره می‌شود. پس در این صورت صحبت درباره مشکلات بین عربستان و بین اسپورت به دلیل دزدیدن مسابقات بدون پرداخت حق پخش هم بی‌معنی خواهد بود. 


با وجود تمام این مسائل زمان شوکه شدن از خرید باشگاهی به قدمت و بزرگی نیوکاسل توسط دولتی بدنام و ترسناک از کشوری در فاصله چهار هزار مایل گذشته است. با این حال خوب است که هنوز می‌توان گفت که عربستان سعودی می‌تواند پس از قتل فجیع جمال خاشقچی، خبرنگار اهل این کشور، در اکتبر 2018، با تمام قوا وارد باشگاه دوست داشتنی نیوکاسل شود تا شهرتش را پاکسازی کند. 

 

1652107


با وجود تمامی ابهامات به وجود آمده و واکنش‌های مختلف به این اتفاق، باید تمرکز همه روی سابقه حقوق بشری عربستان سعودی و بن سلمان باشد. خاشقچی، خبرنگار شناخته شده که به انتقاد از سیاست‌های بن سلمان و جنگ وحشتناک به راه افتاده در یمن می‌پرداخت، در کنسولگری عربستان در استانبول کشته و سلاخی شد. کمیته حقوق بشر در مقر سازمان ملل اعلام کرد که مسئولیت این قتل بر عهده دولت عربستان سعودی است. 


سی آی ای در نوامبر 2018 مدعی شد که دستور این قتل مستقیما از سوی بن سلمان صادر شده است، هرچند او این موضوع را انکار کرد. و او همان فردی است که ریاست صندوق سرمایه‌گذاری عمومی را برعهده دارد که نیوکاسل را خریده است. تصمیم اشلی برای فروش باشگاه به سعودی‌ها به حدی جدی بود که از لیگ برتر برای عدم صدور مجوز این کار شکایت کرد و انجمن هواداران این باشگاه نیز از این اقدام حمایت کردند چون بی‌صبرانه خواهان رهایی از شرایط به وجود آمده توسط اشلی بودند. 


بسیاری از کارشناسان باور دارند که خرید نیوکاسل توسط دولت عربستان به منظور پیشبرد استراتژی این کشور ودستیابی به اهداف برنامه چشم انداز 2030 است که قصد دارد تکیه اقتصادی بر نفت را از بین ببرد. تمرکز این برنامه توسعه ورزش، سرگرمی و زندگی فرهنگی در عربستان سعودی و تبدیل صندوق سرمایه‌گذاری عمومی به بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری پادشاهی در جهان است.

 

 

1651974

 


ورزش شویی (استفاده از ورزش برای تطهیر سابقه یک کشور یا فرد) یا ساختن تصویر یک کشور با استفاده از وجهه جذاب ورزش مربوط به سال‌های اخیر نیست، بلکه سابقه‌ای حتی طولانی‌تر از میزبان المیپک 1936 توسط دولت هیتلر دارد. مالکیت فوتبال حرفه‌ای یا حمالت مالی از آنها همیشه وسیله‌ای برای افراد یا شرکت‌ها بوده که شرایط خود را بهبود ببخشند. 


شاید همچنان باعث شگفتی ما باشد اما بعید به نظر می‌رسد که بوریس جانسون پس از اعلام پیروزی در شکست پروژه سوپرلیگ، قصد داشته باشد اعتراضی به جدی‌ترین تغییر و تحول ایجاد شده در فوتبال انگلیس از آن زمان تا به حال انجام دهد. در کنفرانس حزب محافظه‌کار که این هفته برگزار شد نیز لیز تراس، معاون مسائل خارجی جانسون، به تمجید از حکومت‌های پادشاهی حوزه خلیج فارس پرداخت و آنها را دوستان و متحدانی خطاب کرد که باید روابط نزدیک‌تری با انگلیس داشته باشند. این جایگاهی است که ورزش ملی و ملت انگلیس در حال حاضر دارند.

نویسنده: دیوید کان
ترجمه: مژده لاریجانی

دیدگاه‌ها