کد خبر : 1784538 | 17 مهر 1400 ساعت 12:29 | 65.6K بازدید | 14 دیدگاه

ستاره تاتنهام در پی شکست طلسم بزرگ

سون - ایران؛ مروری بر یک جنگ تمام عیار (عکس)

سون هیونگ مین ستاره تاتنهام و کره جنوبی تا ساعاتی دیگر عازم تهران می شود. او در 6 تقابل قبلی مقابل ایران یک بازنده به تمام معنا بوده است و در پی شکستن این طلسم است.

سون - ایران؛ مروری بر یک جنگ تمام عیار (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، تقابل ایران و کره جنوبی طی سالهای اخیر به یکی از تکراری ترین مسابقات مرحله مقدماتی جام جهانی تبدیل شده است. از رقابت های مقدماتی جام جهانی 2010 تاکنون، این دو تیم برای راهیابی به 4 دوره پیاپی بزرگترین رویداد فوتبالی جهان با یکدیگر روبرو شده اند که اغلب این مسابقات با برتری ایران به پایان رسیده است.

 

این دو تیم روز سه شنبه یکبار دیگر و برای یازدهمین بار طی 13 سال گذشته به مصاف هم می روند تا 2 ابرقدرت فوتبال قاره آسیا جدال سخت و نفس گیری با هم داشته باشند. قطعا در این بازی، بخش اعظم نگاه ها به سون هیونگ مین خواهد بود که این روزها بار تهاجمی تیم ملی کشورش را به دوش کشیده و حتی درخشش او نیز باعث نشده است که عملکرد ضعیف تیم پائولو بنتو در سایه قرار بگیرد.

 

رسانه های کره جنوبی روزهای متوالی است که درخصوص تقابل سخت و دشوار با ایران سخن می گویند. آنها به استادیوم آزادی لقب "گورستان تیم های مهمان" را داده اند و تیم ملی این کشور تاکنون 7 بار پایش را به تهران گذاشته و در این ورزشگاه قدیمی به مصاف ایران رفته که کسب 2 تساوی، تنها دستاورد چشم بادامی ها از ایران بوده و 5 بار مغلوب یوزهای ایرانی شده اند. اما حالا کره ای ها به دنبال جبران تاریخچه ضعیف خود برابر ایران هستند و چشم و امید بنتو و کره ای ها به پاهای ستاره تاتنهام است.

 

سون هیونگ مین با ارزش 76 میلیون یورویی از دید وب سایت ترانسفر مارکت، به تنهایی از کل تیم ایران گرانتر است و همین مسئله باعث شده تا نگاهی بیندازیم به سابقه او در تقابل با تیم ملی ایران. نخستین تقابل رسمی این بازیکن با ایران، به جام ملت های آسیا 2011 باز میگردد. در دیداری از مرحله یک چهارم نهایی این پیکارها، کره به لطف گل دقیقه 105 یون بیت گارام از سد ایران گذشت که البته سون تمام زمان بازی را روی نیمکت حضور داشت.

 

اما در رقابت های مقدماتی جام جهانی 2014، سون فرصت حضور در دیدار برابر ایران را به دست آورد. ایران در ورزشگاه مملو از تماشاگر آزادی میزبان کره جنوبی بود. مسعود شجاعی در دقیقه 56 با دریافت کارت زرد دوم از زمین مسابقه اخراج شد تا کار تیم کی روش سخت شود. کانگ هی چوی مربی کره ای ها برای استفاده از این فرصت، سون هیونگ مین را در 35 دقیقه پایانی بازی به زمین مسابقه فرستاد اما ایران به لطف شلیک دیدنی جواد نکونام، با یک یار کمتر از سد کره گذشت.

 

1652269

 

1652262

 

در بازی برگشت، ایران برای صعود مستقیم به جام جهانی نیازمند کسب پیروزی در خانه کره بود. صعود رقیب قطعی شده بود و کانگ هی چوی نیز کری شدیدی با کی روش خوانده بود. او اعلام کرده بود کاری می کند که ازبکستان به جای ایران به جام جهانی صعود کند اما ایران در استادیوم اولسان به لطف گل به یادماندنی رضا قوچان نژاد از سد میزبان خود گذشت و راهی جام جهانی شد تا کی روش در پایان بازی به سمت مربی حریف رفته و با مشت کردن دست خود، به کانگ هی چوی ثابت کرد که کت تن کیست! سون در آن بازی 75 دقیقه در ترکیب کره بازی کرد اما مقابل مدافعین قدرتمندی نظیر امیرحسین صادقی، جلال حسینی و پژمان منتظری کاری از پیش نبرد.

 

1652264

 

پس از رقابت های جام جهانی 2014، ایران و کره خود را برای حضور پرقدرت در جام ملت های آسیا 2015 آماده می کردند. دو تیم در دیداری دوستانه و در استادیوم آزادی به مصاف هم رفتند که شاگردان کی روش با تک گل سردار آزمون این تیم را شکست دادند. تنها عایدی سون از حضور 90 دقیقه ای در زمین مسابقه، یک کارت زرد بود.

 

1652266

 

1652267

 

چهارمین تقابل ستاره تاتنهام با ایران به چهارمین شکست پیاپی او منجر شد. این بار ایران و کره در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 به مصاف هم رفتند. بازی رفت در استادیوم آزادی و با قضاوت ریوجی ساتو برگزار شد. شاگردان کی روش باز هم با نتیجه تکراری یک بر صفر از سد کره گذشتند. سردار آزمون در دقیقه 25 تک گل بازی را وارد دروازه حریف کرد. سون نیز که 5 روز قبل از این دیدار برابر قطر یک گل زده بود و یک پاس گل نیز داده بود، 90 دقیقه در زمین حضور داشت و یک کارت زرد در دقیقه 42، تنها دستاورد او از جدال با ایران بود.

 

1652270


فوق ستاره کره ای ها امیدوار بود که در دیدار برگشت و در استادیوم جام جهانی سئول طلسم ناکامی هایش برابر ایران را بشکند اما ناموفق بود و بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. ایران و کره دو سال بعد و در سال 2019 طی دیداری دوستانه در استادیوم جام جهانی سئول با هم روبرو شدند که باز هم کره ای ها و سون دست خالی زمین بازی را ترک کردند. در این مسابقه، ابتدا هوانگ یوی جو دروازه ایران را باز کرد تا کره پس از نزدیک به 10 سال موفق شود دروازه ایران را باز کند. دقایقی پس از این گل، کیم یونگ گوون مدافع کره به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا بازی با تساوی یک – یک به پایان برسد. سون در این دیدار نیز 90 دقیقه در زمین حضور داشت و با ناکامی بازی را به پایان رساند.

 

1652268

 

این خلاصه 6 تقابل سون هیونگ مین با تیم ملی ایران بود. او در این بازی ها 4 بار تن به شکست داده و 2 بار نیز مساوی کرده است. البته سون یک بار و در قالب تیم امید موفق شد از سد ایران عبور کند. در مرحله یک‌هشتم نهایی مسابقات فوتبال بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی، تیم امید ایران به مصاف کره جنوبی با کاپیتانی سون رفت که با 2 گل هوانگ جو در دقیقه 40 و لی سئونگ‌وو در دقیقه 55 این بازی را واگذار کرد. از بازیکنان حاضر در آن بازی، تنها مهدی قایدی اکنون در تیم ملی بزرگسالان حضور دارد که اتفاقا پس از پایان دیدار 3 سال پیش تیم های امید ایران و کره، سون هیونگ مین به سراغ قایدی رفت و او را از زمین بلند کرد.

 

به هر شکل سون هیونگ مین فوق ستاره تاتنهام و کره جنوبی، بعد از ظهر امروز با هواپیمایی اختصاصی عازم تهران می شود تا در هفتمین تقابل رسمی به مصاف ایران برود. هواداران تیم ملی کره جنوبی از این بازیکن انتظار دارند تا به طلسم ناکامی های چشم بادامی ها در تهران خاتمه دهد و علاقه مندان به ایران نیز امیدوارند تا خط دفاعی تیم ملی همچون 6 دیدار گذشته، مانع از درخشش این بازیکن مطرح شود. دیداری که سه شنبه 20 مهر در استادیوم آزادی برگزار می شود.

دیدگاه‌ها