کد خبر : 1793790 | 02 آذر 1400 ساعت 13:32 | 20.8K بازدید | 2 دیدگاه

مامور سابق سی‌آی‌ای در خدمت میزبان جام‌جهانی

رسوایی جدید؛ قطر از فیفا جاسوسی می‌کرد!

مقامات دولتی قطر سال‌ها از یکی از افسرهای سابق سیا برای جاسوسی از مقامات فیفا کمک می‌گرفتند.

رسوایی جدید؛ قطر از فیفا جاسوسی می‌کرد!

به گزارش "ورزش سه"، همکاری افسرهای سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا با کشورهایی که سابقه نه چندان خوبی در زمینه حقوق بشر دارند باعث نگرانی مقامات این سازمان در واشنگتن شده است.

جام جهانی محبوب‌ترین تورنمنت ورزشی دنیا به حساب می‌آید و شانسی برای قطر، یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست، تا بتواند قدرت خودش را در عرصه جهانی به رخ بکشد.

تحقیقات شبکه خبری آسوشیتدپرس نشان داده که قطر با استخدام یکی از افسرهای سابق سیا به نام کوین چاکر که به عنوان کارآگاه خصوصی فعالیت می‌کرد تلاش داشته تا از پیشنهادهای سایر رقبا و شرایط مقامات کلیدی فیفا در سال 2010 مطلع شود.

این آژانس خبری همچنین مدعی شده که چاکر در طول سال‌های اخیر نیز به همکاری با قطر ادامه داده تا اطلاعاتی را از فدراسیون‌های فوتبال کشورهایی که مخالف میزبانی آنها بودند به دست آورد.

تحقیقات آسوشیتدپرس بر اساس مصاحبه‌هایی با همکاران سابق چاکر و قراردادها، ایمیل‌ها و بررسی مدارک کاری او پیش رفته است.

 

1667126

 

این اقدامات با حضور فردی در لباس عکاس خبری انجام شده که سعی می‌کرده از دیگر پیشنهادهای مطرح شده برای میزبانی مطلع شود. فردی نیز در شبکه اجتماعی فیس بوک به عنوان زنی جذاب حضو داشته تا بتواند به هدف نزدیک شده و اطلاعاتی را از او به دست آورد.

تحقیقات درباره چاکر و سایر مقامات این کشور حاشیه خلیج فارس نشان می‌دهد که تماس تلفنی حداقل با یکی از مقامات ارشد فیفا پیش از رای‌گیری در سال 2010 صورت گرفته است.

آسوشیتدپرس همچنین مدعی شده که بررسی مدارک داخلی یکی از شرکت‌های چاکر نشان می‌دهد که او به مقامات قطری وعده داده بود که می‌تواند به آنها در حفظ تسلط بر جمعیت قابل توجه کارگران خارجی کمک کند.

قطر کشوری با جمعیت 2.8 میلیون نفر است که تنها 300 هزار نفر از آنها شهروند این کشور هستند. آنها برای ساختن ورزشگاه‌ها و دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز برای این تورنمنت تا حد زیادی به کارگران خارجی تکیه داشتند.

 

1667125

 

مقامات قطری و همچنین مقامات فیفا حاضر به اظهارنظر درباره ادعاهای مطرح شده درباره حضور این افسر سابق سیا در این کشور نشدند.

 چاکر که دفتری در دوحه باز کرده و حساب ایمیلی از دولت قطر دریافت کرده، با انتشار بیانیه‌ای از سوی یکی از نمایندگانش مدعی شد که او و شرکتش هرگز هیچ دخالتی در اقدامات محرمانه غیرقانونی نداشته‌اند.

این افسر سابق سیا درخواست‌ها برای مصاحبه یا پاسخ دادن به سوالاتی درباره همکاری‌اش با دولت قطر را نیز رد کرد. او همچنین مدعی شد که بعضی از مدارکی که به دست آژانس خبری آسوشیتدپرس رسیده جعلی هستند.

این اتهام در حالی مطرح شده که مقامات قطری پس از مدت‌های طولانی به تازگی نسبت به مرگ کارگران خارجی در حین ساخت ورزشگاه‌ها تحت شرایط دشوار واکنش نشان داده‌اند. 

دیدگاه‌ها