کد خبر : 1795392 | 10 آذر 1400 ساعت 10:15 | 28.3K بازدید | 8 دیدگاه

گزارش ویژه ورزش سه در گفت‌وگو با سه کارشناس

تبلیغات محیطی لیگ برتر چقدر می‌ارزد؟

سه کارشناس فعال بازار تبلیغات به سئوالات ورزش سه درباره رویکرد جدید باشگاه استقلال به موضوع تبلیغات پاسخ دادند.

تبلیغات محیطی لیگ برتر چقدر می‌ارزد؟

به گزارش "ورزش سه"، موضوع تبلیغات محیطی حالا به مسئله‌ای بسیار داغ و بالاتر از هر بحثی در میان اهالی فوتبال بدل شده و وقتی دیدار پرسپولیس و نفت مسجد سلیمان در چارچوب هفته هفتم رقابت‌های لیگ بیست و یکم به دلیل اختلافاتی که میان مسئولین سازمان لیگ و مسئولان شرکت توسعه و تجهیز، برای تحصیل درآمدهای حاصل از اینگونه از تبلیغ به حساب خودشان با تاخیر آغاز شد، وارد بعد تازه‌ای از این مسئله هم شدیم.


چند سال بعد از بدهی عظیمی که اولین کارگزار تبلیغات سازمان لیگ پس از قرارداد با  فدراسیون فوتبال از خود به جا گذاشت و هنوز هم به طور کامل تکلیف آن پرونده مشخص نشده، مسئولان فوتبال ایران تصمیم گرفتند خودشان سکان امور را در دست بگیرند و سازمان لیگ در راس آن اختیار تبلیغات محیطی را به طور کامل در دست گرفت.


طی سال‌های اخیر اما همواره باشگاه‌ها از درآمد کمی که تبلیغات محیطی نصیبشان کرده شکایت داشته‌اند و پس از شیوع پاندمی کرونا وضعیت بدتر از قبل هم شد و دیگر مدیران باشگاه‎‌های مختلف که صدایشان به جایی هم نمی‌رسید، خیلی روی این مسیر درآمدزایی تمرکز نکردند. این ماجرا تا حضور مصطفی آجورلو به عنوان مدیرعامل جدید استقلال ادامه داشت و او بود که این داستان را با کارگزار جدید و مبلغ خیره‌کننده‌‍ای که  مطرح ساخت، به فاز تازه ای وارد کرد؛ طبق این قرارداد کف تعهد کارگزار در فصل جاری 500 میلیارد تومان و در صورت افزایش درآمد کارگزار، باشگاه استقلال از این درآمدها سهم بالایی خواهد برد.  همچنین 150 میلیارد تومان از تعهد کارگزار مربوط به تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی باشگاه استقلال است.

 

اما سوالی که این روزها به شدت ذهن علاقمندان به فوتبال را مشغول خودش کرده، این است؛ آیا واقعا باشگاه استقلال و کارگزارش توان تامین درآمدی 500 میلیاردی و حتی بالاتر را با ابزارهای تبلیغاتی‌ای که در دسترشان است، دارند یا تامین این درآمد فقط در حد حرف و شعار باقی می‌ماند؟ و اگر چنین باشد آیا در سال‌های گذشته رابطه شفاف و سالمی میان سازمان لیگ و باشگاه‌ها وجود داشته است؟ 
این ها سوالاتی است که سعی کردیم طی تماس با سه کارشناس فعال بازار تبلیغات محیطی در موردشان بیشتر بدانیم؛ پس اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری در رابطه با این بحث داغ داشته باشید، ادامه گزارش را بخوانید.

هادی‌پور، سعید محبی و جمالی سه کارشناسی هستند که در امور تبلیغات محیطی فعال هستند و در ادامه این مطلب نظرات آنها را در مورد ادعای کارگزار جدید استقلال، مبلغ مورد نظر آنها و سایر مسائل مرتبط با تبلیغات محیطی آورده شده است.

 

قیمت تبلیغات چند ده برابر شده و فوتبال هم باید حق خود را بگیرد:

 

1669659


*هادی پور
طی سال‌های اخیر در صنعت تبلیغات دچار چند اتفاق اساسی شده ایم. اولین اتفاق این بوده که عرضه و تقاضا ناهمگون شده است. ما در تبلیغات تلویزیونی شاهد چند ده برابر شدن قیمت‌ها هستیم. این روزها باکس های دو هزار میلیاردی و سه هزار میلیاردی از سوی سازمان صدا و سیما به مشتری داده می‌شود و در این در حالی است که تا دو سه سال پیش مجموع این باکس‌ها به هزار میلیارد نمی رسید!

 

*محبی:
اجاره بیلبوردی که در اتوبان همت تا همین سال گذشته 150 میلیون تومان بوده، الان شده 600 میلیون تومان. این افزایش قیمت چرا نباید در فوتبال دیده شود؟! به نظر من علت اصلی‌اش ورود سازمان لیگ است و اینکه تیم‌ها نمی توانند به صورت اختصاصی وارد این حوزه بشوند. روی تبلیغات بیلبوردها سازمان زیباسازی شهرداری یاد گرفته از خلاقیت شرکت های تبلیغاتی استفاده کند و به نظرم در حوزه تبلیغات محیطی فوتبال و به طور کلی تبلیغات فوتبال هم باید این اتفاق رخ بدهد.

 
*جمالی: 
خب موضوع اصلی این است که بازی را صدا و سیما تغییر داده و به همین واسطه ارزش حوزه فوتبال را بالا برده است. در واقع برندها به جای هزینه‌های سرسام آور تلویزیونی، ترجیح داده‌اند، حین فوتبال دیده شوند. مثلا اگر ریحان فیلم قیمت 150 میلیارد تومانی برای طول فصل می‌دهد، از طرف دیگر می‌داند باید برای هر زیرنویس 15ثانیه‌ای در تلویزیون نزدیک به یک میلیارد هزینه کند. تازه این ها تعرفه‌های معمولی است و وقتی به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم، تعرفه‌ها خیلی عجیب‌تر و بزرگ‌تر هم می‌شوند. ضمن اینکه ضرایب پخش سازمان فرق می کند.  در واقع این روزها که قراردادهای سازمان صدا و سیما 5 هزار میلیارد تومانی شده، خیلی برندها نمی توانند در صدا و سیما کار کنند و به سمت تبلیغات محیطی می‌آیند. در بیلبورها هم شاهد همین افزایش قیمت هستیم که در واقع هر دو به نظرم تاثیری از افزایش تعرفه های صدا و سیما است، که البته به طور خیره کننده ای از استانداردهای جهانی 20 درصد فراتر است.

 

* از سه کارشناس برنامه با توجه به اتفاقات سال های اخیر و امسال پیرامون تبلیغات محیطی پرسیدیم و از آنها خواستیم تا ارزش واقعی تبلیغات محیطی فوتبال را به طور تقریبی برآورد کنند. پاسخ های آنها را در ادامه می‌خوانید: 


*محبی: 
در حال حاضر آقای عابدینی (مدیرعامل کارگزار طرف قرارداد با استقلال) ورود کرده که کارش را به خوبی بلد است. البته فقط بحث تبلیغات محیطی مدنظر آنها نیست و بحث لباس ها و سایر موارد هم هست. فوتبال مسئله‌ای است که اسپانسر خودش را دارد. یک سری برندها به ورزش‌های دیگر علاقه دارند، ولی سهم فوتبال خیلی بیشتر از سایر ورزش‌هاست و خیلی از برندها به سمت فوتبال می‌آیند. قبلا اگر یادتان باشد، یکی از شرکت ها آمد و تعهد داد، ولی اجرایی نشد. بحث مزایده و مسائل قانونی هم یک طرف این ماجرا است. من معتقدم اگر کسی کارش را بلد باشد، می‌تواند به اندازه‌ای که کارگزار طرف قرارداد با استقلال تعیین ارزش کرده، درآمد کسب کند و با توجه به کارهایی که می‌توان انجام داد، در طول یک فصل عدد معقولی است. عدد تند است و البته شاید هم اتفاقات خوبی رخ ندهد، اما تبلیغات محیطی به انضمام لباس و سایر فضاهای در دسترس، این عدد را توجیه می‌کند. 

 

*جمالی: 
استقلال این کار را کرده و قطع به یقین پرسپولس هم می‌تواند. چون به هر حال اسپانسر برای پرسپولیس با توجه به اینکه هوادار بیشتری دارد، پول بیشتری می‌دهد. در حال حاضر یک باگ کار این است که استقلال را به کارگزار داده‌اند، ولی پرسپولیس را نه. در این حالت اگر استقلال را بیاوریم ولی پرسپولیس نباشد، برندهایی مثل همره اول یا استارتاپ ها تمایلی برای ورود ندارند، چون باعث ریزش مخاطبان آنها می شود و به استقلالی بودن یا پرسپولیسی بودن محکوم می‌شوند. در مجموع فکر می‌کنم اتفاقی که الان برای استقلال در تبلیغات محیطی رخ داده، سرآمد قضیه است. به هر حال فقط بحث تبلیغات محیطی نیست و بحث لباس، بحث باشگاه هواداران، فضای مجازی و سایر مواردی که برای تبلیغات در باشگاه وجود دارد، خیلی مهم است؛ البته به نظرم در صورتی که کار دست اهلش باشد و بتواند پول از آن دربیاورد، رقمی که استقلال و کارگزارش عنوان کرده‌اند، رقمی خوب و منطقی به نظر می‌‎‌آید. اما برای بقیه تیم‌ها تقریبا یک درجه پایین می‌آئیم و رقم نصف این می‌شود. به هر حال آنها هم مخاطبان خاص خودشان را دارند ولی با تعداد کمتر.

 

*هادی‌پور
اگر پارسال 160 میلیارد تومان به دست آوردیم و برندها راضی بوده اند، باید نرخ افزایش یابد ولی اگر حتی بتوان بیشتر از رقم فعلی درآمد کسب کرد، یا درآمدها در گذشته بیشتر بوده و کسی خبر نداشته یا به عمد اجازه رشد رسانه (تبلیغات محیطی) را نمی‌داده‌اند.این هم یک موضوع بسیار مهم است. سوال اصلی این است، چرا این عددها وقتی رسانه دست خودتان (کنایه به کارگزار استقلال) بود، مطرح نمی‌شد؟ چرا یکدفعه این عدد را رشد داده اند. الان یک توقعی برای باشگاه ها ایجاد کرده اند که فقط اپراتور همراه اول و ایرانسل است که می تواند این عددها را پرداخت کند. این لیگ برتر متعلق به همه مردم است  و اگر تعرفه عرف داشته باشد، بیشتر برندها می توانند خودشان را نشان بدهند. در حال حاضر قیمتی که کارگزار می‌گوید نسبت به گذشته یک قیمت ناکارشناسی شده است. اگر کسی آمد و این پول را پرداخت کرد، به این نتیجه خواهیم رسید که درست است، ولی اگر بگویند ضمانت نمی‌دهیم و حالا برویم تا ببینیم بازی به بازی چه می‌شود، این روش درستی نیست. 

 

جمع بندی: 
با توجه به مسائلی که طی سال‌های اخیر و همینطور هفته‌های گذشته مطرح شده و با لحاظ کردن نظرات سه کارشناسی که این روزها در بازار تبلیغات محیطی فعالیت جدی دارند، می‌توان اینطور نتیجه گرفت که مسئولان سازمان لیگ یا در تحصیل درآمدهای تبلیغات محیطی طی سال های اخیر تخصصی و درست عمل نکرده‌اند و با قیمت پایین فضاهای تبلیغاتی را در استادیوم‌های کشور به برندها واگذار کرده‌اند یا اینکه به طور شفاف با باشگاه‌ها مواجه نشده‌اند.
موضوع مهم دیگر اینکه ورود مصطفی آجورلو و باشگاه استقلال به موضوع تبلیغات محیطی برای همگان محرز کرد، که ارزش تبلیغات محیطی یک فصل کل لیگ برتر فوتبال ایران که سال گذشته چیزی حدود 130 میلیارد تومان بوده، می‌تواند رقمی به مراتب بیش از این و چند برابر باشد، که به هر ترتیب تاکنون محقق نشده و حالا شرایط به گونه‌ای شده که مدیران باشگاه‌ها پیگیر این حق مسلم خودشان هستند.
 و درنهایت حالا در آستانه دیدار برابر پرسپولیس با توجه به مدعیانی جدید نظیر شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی که به این عرصه ورود کرده‌اند، احتمالا باید شاهد اخبار داغ‌تری هم باشیم و باید انتظار بکشیم و ببینیم چه تصمیماتی در رابطه با این حوزه پولساز در فوتبال اتخاذ خواهد شد.

 

دیدگاه‌ها