کد خبر : 1796146 | 13 آذر 1400 ساعت 23:06 | 65.3K بازدید | 13 دیدگاه

مقایسه ال‌کلاسیکوی ایران و اسپانیا با دستیار کالدرون

یک نظر کاملا مخالف: دربی بازی خوبی بود

دستیار سابق کالدرون و مربی سابق پرسپولیس نظر متفاوتی درباره دربی شماره 97 دارد.

یک نظر کاملا مخالف: دربی بازی خوبی بود

 

به گزارش "ورزش سه"، خواکین مربی تیم فولاد که تجربه یک نیم فصل موفق را در میان بازیکنان پرسپولیس و پیروزی در یک دربی را دارد، پیش از ترک ایران با خبرنگار ورزش سه به گفتگو نشست.

 

صحبت های اولیه ما با خواکین در مورد شرایطی بود که بر بازی استقلال و پرسپولیس گذشت. او در این باره می گوید: نیمه اول همه چیز 50 – 50 بود ولی به نظرم استقلال کمی بهتر بازی کرد. در شرایطی که آنها همدیگر را در میان خطوط پرسپولیس پیدا می کردند، پرسپولیس برای انجام های پرس دچار مشکل بود و فقط کمال کامیابی نیا و امید عالیشاه در این تاکتیک به تیمشان کمک می کردند.

 

1670862

 

خواکین ادامه می دهد اما در نیمه دوم همه چیز تغییر کرد و ما دیگر می توانستیم ترابی و شیری را ببینیم. استقلال در هر دو جناح دچار مشکل بود و من نمی دانم چرا پرسپولیس از حضور محمد دانشگر در دفاع راست استفاده بیشتری نبرد. چرا که او یک دفاع وسط است و می شد از ضعفش استفاده بیشتری برد. به نظر من در کل بازی خوبی بود و من از دیدن آن لذت بردم و نتیجه هم عادلانه و نرمال بود.

 

پس از این اظهارنظر از سوی خواکین، از او درباره انتقادات شدید پس از این تساوی صفر – صفر سوال می کنیم. او می گوید: در ایران همه از باختن می ترسند و هیچ تیمی با ریسک بالا بازی نمی کند و شما نمی توانید های پرس را به معنای کامل انجام بدهید و چیزی که بیشتر در فوتبال ایران مشاهده می شود، توپ های بلند و انتقال است. امروز استقلال بدون وریا از سمت راست خیلی روی نفوذها موثر نبود و اغلب هم 5، 6 بازیکن پشت توپ داشت. پرسپولیس نیز همینطور. ما هیچ وقت دفاع چپ این تیم را روی دروازه استقلال ندیدیم.

 

1670856

 

خواکین می گوید: در 7 بازی آخر، 6 مسابقه با تساوی صفر – صفر به پایان رسید که این یک آمار عجیب و غریب است. تاکتیک های تهاجمی در لیگ ایران ضعیف است و این مسئله شاید به این دلیل باشد که دفاع کردن اصولا از حمله کردن راحت تر است و خب مربیان هم کار راحت تر را انتخاب می کنند و البته کار به جایی رسیده که هیچ تیمی قادر نیست پیروزی راحتی را برابر تیم دیگر تجربه کند. چرا که گرایش دفاعی کلیت فوتبال ایران را تسخیر کرده است.

 

از او درباره تفاوت این دیدار با الکلاسیکو سوال می کنیم. اینکه در اسپانیا آن مسابقه بزرگ و با حساسیت های بیشتری همراه است اما صحنه های دیدنی بیشتری دارد. او در پاسخ به این سوال می گوید: این بخاطر کیفیت بازیکنان است. بارسلونا به صورت سنتی همیشه سعی می کند توپ را بردارد و تهاجمی باشد و مادرید هم بسته به مربی، تاکتیک های متفاوتی دارد. با زیدان، آنها گاهی مثل بارسلونا بازی می کردند و به دنبال مالکیت توپ بودند. گاهی هم با دفاع و ضدحمله خودشان را تنظیم می کردند و حالا آنچلوتی عمده نقشه های تهاجمی خود را روی حرکات ونیسیوس و گرفتن فضا از حریف استوار کرده است. در الکلاسیکو همه به دنبال گلزنی هستند اما در دربی ایران اولویت همه به گل نخوردن است.

 

خواکین درباره کلماتی مانند محافظه کاری و شجاعت و اینکه آیا این معانی در ذهن مربی می توانند روی کیفیت بازی تأثیر بگذارند می گوید: اگر شما فرد شجاعی باشید تلاش می کنید که ریسک بردارید و حمله کنید و منتظر کنش تیم مقابل نمی شوید تا براساس آن بازی خود را پیش ببرید. شما کنش گرا بازی می کنید. یک مربی محافظه کار دقیقا در نقطه مقابل است. من فکر می کنم اغلب بازی های لیگ ایران محافظه کارانه است. در این فصل به نظرم استقلال و سپاهان بهترین تیم ها بوده اند چرا که فوتبال تهاجمی را به دفاع کردن ترجیح می دهند.

 

خواکین همچنین درباره اینکه اگر بازیکنانی که از تیم ها جدا شده اند در بازی امروز بودند نتیجه را تغییر می دادند می گوید: نمی شود گفت اما فکر می کنم قایدی و احمد نوراللهی بازیکنانی بودند که می توانستند در این مسابقه نتیجه بازی را تغییر دهند. قایدی بازیکن بسیار خطرناکی است و احمد نور هم همه چیزهایی که یک بازیکن باید داشته باشد را دارد. او می تواند بازی را کنترل کند، گل بزند و بعد از از دست دادن توپ، پرس قوی روی توپ بگذارد.

 

ما از خواکین درباره بهترین بازیکنان زمین پرسیدیم که او گفت امید عالیشاه و وحید امیری در پرسپولیس و رودی ژستد و مهدی مهدی پور در استقلال بهترین بازیکنان زمین بودند.

دیدگاه‌ها