کد خبر : 1796612 | 16 آذر 1400 ساعت 02:16 | 43.1K بازدید | 44 دیدگاه

جنگ شبانه در فوتبال برتر: هوچیگری نکنید

جدال نیابتی یحیی و فرهاد درباره دربی!

دستیاران یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی صحبت‌های تندی را علیه یکدیگر مطرح کردند.

جدال نیابتی یحیی و فرهاد درباره دربی!

به گزارش "ورزش سه"، صالح مصطفوی و حمید مطهری مربیان استقلال و پرسپولیس 48 ساعت پس از شهرآورد پایتخت، این بار دور از مستطیل سبز و در برنامه فوتبال برتر به صورت تلفنی رودرروی هم قرار گرفتند تا در یک شبه مناظره شرکت کنند.

 

مهمترین بخش گفتگوی همزمان این دو با محمدحسین میثاقی جایی بود که درباره قضاوت موعود بنیادی‌فر و آنچه اشتباهات داوری قلمداد کردند، صحبت‌هایی را انجام دادند که تلاش داشتند با لحنی آرام و البته ادبیاتی نسبتا تند تیمشان را مورد ظلم نشان داده و به حریف بتازند.

 

مطهری از مجری برنامه خواست تا جدول اشتباهات داوری را تشکیل دهند تا مشخص شود چه تیمی از داوری سود کرده و مصطفوی نیز تاکید کرد که در شهرآورد 97 یک پنالتی به سود استقلال اعلام نشده است.

 

مناظره این دو در حضور محمدحسین میثاقی را در ادامه می‌خوانید:

 

- عرض ادب می‌کنم خدمت آقای مطهری عزیز و صالح مصطفوی، سلام شبتون بخیر.

 

مصطفوی: بفرمایید آقای مطهری.

 

مطهری: به نام خدا. سلام و عرض ادب دارم خدمت شما، همینطور بینندگان محترم و جناب آقای مصطفوی.


مصطفوی: من هم عرض ادب دارم خدمت شما، بینندگان محترم و آقای مطهری.

 

 

* کیفیت نامطلوب بازی؛ ترسو بازی کردید؟


مطهری: نگاه عمومی به فوتبال شاید متفاوت به دربی باشد، با نگاه ریزبینانه و فنی مربیان. پرسپولیس در چهار فاز بازی حمله، دفاع، انتقال‌ها و ... سعی کرد با برنامه باشد و می‌دانست از این مسابقه چه چیزی می‌خواهید. مدافعان وسط ما زیر توپ نمی‌زدند و سعی داشتند در کانال‌های کناری یک فوتبال کلاسیک را از عقب زمین ارائه بدهند. در دربی‌ها سابقه نداشته یک تیم 500 پاس بدهد و بتواند بازی را کنترل کند و در اختیارش داشته باشد. همیشه سعی داریم با فری فُرم بازی کردن، جابه‌جایی زیاد نیم‌فضاها را خالی کنیم و از کناره‌ها بهره ببریم که این کار را بعضا انجام دادیم. درست است موقعیت 100 درصدی ایجاد نکردیم ولی چهار، پنج موقعیت بالای 70 درصد داشتیم. الگوی تاکتیکی ما نسبت به بازی‌های قبل تغییر داشت و اینکه استقلال با 3 هافبک و 3 مهاجم بازی می‌کرد، برتری عددی داشتند ولی ما با تبدیل‌هایی که در شکل تیمی خودمان را به استقلال قالب کردیم. بازیکنان ما می‌دانند در هر فاز بازی و در زمین چه چیزی می‌خواهند.

 

مطهری: مردم دوست دارند گل زده شود و این طبیعی است ولی ما نیمه خالی لیوان را نبینیم. چون گلی نداشته کلیت بازی را زیر سوال نبریم. سال 2000 تا 2002 بازیهای منچستر و بایرن مونیخ خیلی بازیهایشان مساوی بود یا گلی نداشت؛ آیا می‌توانیم بگوییم بازی تاکتیکی نبوده؟ واقعا اینطور نبوده که ما بخواهیم ترسو بازی کنیم؛ مدل بازی ما در گذشته این را ثابت کرده. من پارسال بعد از دربی آمدم و خیلی ریزبینانه درباره دربی صحبت کردیم وقتی 2-2 شد. آن موقع هم خیلی‌ها از دربی ناراضی بودند و مثلا از جایگاه پست نوراللهی راضی نبودند. اما من می‌پذیرم که دربی باید موقعیت بیشتری داشته باشد اما خواهش من این است که نکات تاکتیکی را فراموش نکنیم.

 

مصطفوی: اگر اجازه بدهید من چند جمله بگویم و بعد برسم به بحث. من متاسفم که باید جملات هفته قبلم را تکرار کنم؛ این یک ناامیدی و دلهره مضاعف برای ما ایجاد کرده که هر بازی یکی دو پنالتی برای ما گرفته نمی‌شود. البته این انگیزه می‌شود برای ما که موقعیت بیشتری درست کنیم و گلهای بیشتری بزنیم تا با عملکرد مضاعفمان نادیده گرفتن حق استقلال را جبران کنیم.

 

مصطفوی: به دلیل خلق موقعیت هاست که مردم فکر می‌کنند بازی خوبی نبوده است. ما در بازی با صنعت نفت 27 موقعیت گل ایجاد کردیم و شاید حالا این می‌شد هر دو دقیقه یک موقعیت و این بازی برای تماشاچی جذابیت خاصی دارد. اما این معمولا نسبت به حریف اتفاق می‌افتد. تیم ما در دقایقی از بازی مقابل پرسپولیس بسیار خوب بازی کرد و تسلط خوبی به حریف داشت. موقعیت گلی که منجر به خطای پنالتی شد، یک کار تاکتیکی از قبل تمرین شده بود و ما سعی داشتیم در جریان بازی این کار را تکرار کنیم. استقلال نسبت به شناخته هجومی از حریفان به سطحی رسیده که در جریان بازی گلی نخورده و کمترین موقعیت را به حریفان داده. ما در امر گلزنی خوب عمل نکردیم اما در امر موقعیت سازی به غیر از بازی پرسپولیس، در سایر بازیها بسیار خوب عمل کردیم. در همان بازی پرسپولیس، دو خطای پنالتی ما نادیده گرفته شده که می‌توانست جریان بازی را عوض کند. به نظر من دربی‌هایی که نیمه اول گل دارد، دربی جذاب تری است. چون هرچه از بازی بگذرد، استرس بیشتر می‌شود. مثلا در بازی جام حذفی هم تیم ما زود گل زد و بعد پرسپولیس و بعد ما سیستم 4-2-4 کردیم و توانستیم گل بزنیم که برود. پنالتی.

 

مصطفوی: این اتهام که مربیان ترسو بازی می‌کنند را حق می‌دهم که هواداران به خاطر موقعیت کم، اینطور فکر کنند. شاید اگر خودم هوادار بودم این را می‌گفتم اما مطمئنم باشگاه پرسپولیس هم طراحی حملات خودش را داشت و ما هم همینطور طراحی حملات خودمان را داشتیم. همچنین فکر می‌کنم این دو کادرفنی شناخت خوبی از طراحی هجومی حریف دارند.

 

1671634

 

* دلیل این شکل بازی چه بود؟


مطهری: یکی از گزینه‌ها می‌تواند بار روانی روی تیمها و بازیکنان باشد و به نظر من فوتبال ما مجازی گرایانه می‌شود و این فضای مجازی فشاری را روی بازیکنان می‌گذارد که ما هم نمی‌توانیم جلویش را بگیریم. ما نمی‌بینیم مدیری بگوید تیمی زیبا بازی کرد، پس بیاید این حریف را بگیرد. تیمی که در دربی ببازد وحشتناک زیر سوال می‌رود اما نمی‌آییم بگوییم که مدل بازی ای که بازی کردند چه بود؟ ما هفته چهارم 7 امتیاز داشتیم؛ از ما سوال کردند بحران! کجای دنیا در هفته چهارم چنین فشاری را روی تیمی می‌گذارند؟

 

* ماجرای داوری؛ چه تیمی بیشتر ضرر کرده؟


مصطفوی: ببینید آقای میثاقی، می‌خواهم بگویم کادرفنی استقلال کادر پرحرفی نیست. ما صدای بلندمان را باید با عملکردمان در زمین نشان بدهیم. من ناراحت می‌شوم وقتی این مصاحبه (حرفای خودش در میکسدزون) را می‌بینم اما واقعا سنگین است که چند هفته متوالی این اتفاقات را علیه تیمتان می‌بینید اما شاید صدای بلند با هر ادبیاتی که گفته شود، بالاخره شنیده شود.

 

مصطفوی: من به آقای پین گفتم که داوران در اروپا با این تجهیزاتی که آمده خیلی خوشحال هستند. شاید اگر بازی 1-0 به سود پرسپولیس بود، داور این پنالتی را راحت‌تر برای ما می‌گرفت. مسئولان فوتبال ما باید دست به دست هم بدهند تا داوری را از طریق تکنولوژی روز دنیا انجام بدهند. تکنولوژی خط دروازه و وی ای آر و... باید برای داوران فراهم شود تا کنفرانس‌ها برود روی مباحث فنی تا کیفیت هم بالاتر برود.

 

مطهری: من همیشه دوست دارم فنی صحبت کنم و الان هم ساعت‌ها درباره فنی این بازی می‌توانم صحبت کنم اما اگر درخواست شما این است که درباره داوری صحبت کنم، من صحبت کنم. خیلی دوست داشتم جناب بنیادی‌فر هم روی خط بودند و صحبت می‌کردند. من دوست نداشتم درباره داوری صحبت کنم اما چون دوستان گفتند می‌گویم؛ در این 8 هفته اشتباهات تاثیرگذار برای تیمهای پرسپولیس و استقلال را در بیاورید، ببینید کدام تیم منفعت بیشتری برده و کدام تیم منفعت کمتری داشته است. این را در بیاورید راحت‌تر صحبت می‌کنیم.

 

مطهری: در دقایقی از بازی که ما سوار بر بازی بودیم، آقای بنیادی‌فر که بسیار باشخصیت بودند، در یک صحنه که روی امید عالیشاه خطا گرفته نشد، همین موضوع شرایط را برگرداند. تیم ما را عصبی کردند و به عالیشاه و آقای گل‌محمدی کارت نشان دادند. اخطاری که مهدی ترابی گرفت را نگاه کنید؛ چه کارتی؟ اصلا خطایی نبود. اوتی که در دقایق آخر به نفع پرسپولیس بود را به نفع استقلال دادند و سعید آقایی عصبی شد و کارت گرفت. من خواهشم این است که هوچی‌گری نکنیم و اتفاقات فوتبال را واقعی ببینیم. شما کجا دیده‌اید که هر هفته علیه داوری بیانیه بدهند؟ این اصلا حرفه‌ای نیست که ما داوران را اینطور تحت فشار قرار دهیم؛ شما چنین چیزی را در فوتبال روز اروپا می‌بینید؟ این‌ها شان فوتبال ما را پایین می‌آورد، باید روح بزرگ داشته باشیم و با بینش نگاه کنیم فوتبال را. ما به جای اینکه قد بکشیم و رشد کنیم، هی‌ می‌خواهیم دیگران را پایین بکشیم تا هم قد خودمان کنیم آنها را؟ بیاییم تلاش بیشتر کنیم و کار فنی انجام دهیم.

 

1671635

 

مطهری: روی پنالتی خیلی از کارشناسان به صورت بصری بعد از بازی دیدند و گفتند که پنالتی است اما بعدا نظراتشان را تغییر دادند. بازیکن قبل از اینکه برخورد می‌شود دایو می‌زند و از عقب می‌افتد در حالی که اگر خطا بود، باید از جلو می‌افتاد. من نمی‌خواهم درباره داوری صحبت کنم اما چون شما گفتید این نقطه نظر من بود که بگویم. من قبل از بازی در کنفرانس گفتم که باید از وی ای آر استفاده شود چون هم به نفع داوران است و هم تیمها به حقشان می‌رسد. به رییس جمهور گفتند که وی ای آر بیاورد اما اصلا کار ایشان نیست و متولیان فوتبال باید این کار را انجام دهند. باید روزی فرابرسد که من مربی فقط درباره قسمت فنی فوتبال صحبت کنم.

 

مصطفوی: من قبول دارم که داوران تحت فشار قرار می‌گیرند و اصلا این زوم کردن روی یک خطا که آقای مطهری اشاره کردند تاثیر گذاشت روی تمرکز داور و نگرفتن پنالتی. من کلمه هوچی‌گری را استفاده نمی‌کنم و مناسب نیست. تیم ما از دقیقه 69-70 تعویض کرد و کاملا سوار بازی شدیم و تغییر سیستم دادیم.

 

پس از این صحبت‌ها کارشناسی داوری دربی پخش شد که از این لینک می‌توانید این قسمت را هم بخوانید.

دیدگاه‌ها