کد خبر : 1800451 | 05 دی 1400 ساعت 10:05 | 10K بازدید | 7 دیدگاه

جذاب و پرموقعیت

پیغام مس و نساجی؛ 3 دفاعه بازی کنید

یکی از بازی های جذاب و تماشایی هفته یازدهم لیگ برتر دیدار مس و نساجی در شهر سرچشمه بود. دیداری که 3 گل داشت و با نتیجه دو بر یک به سود تیم مازنی به پایان رسید.

به گزارش "ورزش سه"، صرف نظر از پنالتی های بحث برانگیزی که داور در این بازی گرفت و بهتر است کارشناسان داوری ر مورد آن اظهار نظر کنند این بازی جدا از گل های به ثمر رسیده موقعیت های فراوانی برای هر دو تیم داشت. موقعیت هایی که می توانست در گام نخست نتیجه بازی را پر گل تر کند. در یک سو تیر دروازه و سیوهای داوود نوش صوفیانی به کمک مس آمد و در سوی دیگر مهارهای علیرضا حقیقی در ثبت پیروزی نساجی در این بازی دخیل بود و حتی به بهانه این سیوها بهترین بازیکن میدان لقب گرفت. 

 

قابل پیش بینی بود این بازی تبدیل به یکی از بازی های زیبای لیگ در هفته یازدهم تبدیل شود. به یاد داریم در هفته های ابتدایی و زمانی که لیگ برتر به بهانه بازی های تیم ملی تعطیل شد دو تیم در جریان یک بازی دوستانه و در استادیوم دانشگاه تربیت بدنی به مصاف هم رفتند که این بازی 6 گل داشت و سهم هر تیم 3 گل بود. شاید اگر در شهر سرچشمه همه توپ ها تبدیل به گل می شد به همین اندازه گل بین دو تیم رد و بدل می شد. هر دو تیم روی زمین و تهاجمی فوتبال کردند و در دقایقی مس بود که حریف خود را تحت فشار می گذاشت و دقایقی هم نساجی با مس این کار را می کرد. این در حالی بود که باد شدیدی در شهر سرچشه به هنگام برگزاری مسابقه می وزید و تصور می شد روی کیفیت بازی تاثیر منفی بگذارد اما بازی گرم دو تیم سرما و باد هوا را بی اثر کرده بود. 

 

1677309

 

نکته جالب توجه این مسابقه بازی هر دو تیم با سه دفاع بود. شیوه ای که تیم را در در میانه میدان و نیم فضاها صاحب بازیکنان بیشتری می کند و توان تهاجمی تیم را بالاتر می برد. اما به صراحت باید گفت هنوز خیلی از تیم ها به این سیستم اعتماد ندارند و ترجیح شان بر این است با 4 دفاع بازی کنند. آنهم با شیوه 1-3-2-4؛ شیوه ای که بیشتر بازی های لیگ برتر را دفاعی می کند. البته این شیوه منعطف ترین سیستم در فوتبال روز دنیا است و موجب می شود تیم هم در دفاع پرتعداد باشد و هم در حمله و اگر این شیوه در فوتبال ایران دفاعی جا افتاده به خاطر تفکرات مربیان باشگاهی است و گرنه می شود با این شیوه یکی از تهاجمی ترین تیم ها بود. 

 

1677310

 

اما دو سه فصلی است که خیلی از تیم های روز دنیا یک بازیکن از دفاع کم کرده اند تا در حمله با بازیکنان بیشتری حاضر شوند. آیا حریف بیشتر از دو بازیکن در خط حمله نگه می دارد؟ آیا 3 مدافع برای مهار دو مهاجم کافی نیست؟ در سیستم سه دفاعه تیم مهاجم در نیم فضاها بهتر صاحب موقعیت می شود و این یکی از دلایل گرایش تیم ها به بازی با 3 مدافع است. از سویی در فوتبال روز دنیا دیگر این نیست که سیستم ها حاکم باشند و مهم فاصله تیمی است که منجر می شود تیم هم در دفاع خوب باشد و هم در حمله. 

 

مسابقه مس و نساجی با هدایت محمد ربیعی و ساکت الهامی دو مربی جوان و آینده دار ثابت کرد فوتبال سه دفاعه جذاب تر و تماشایی تر خواهد بود و به نظر می رسد در آینده ای نزدیک این تغییر برای همه تیم ها اجتناب ناپذیر باشد.

دیدگاه‌ها