کد خبر : 1806465 | 04 بهمن 1400 ساعت 18:48 | 17.6K بازدید | 7 دیدگاه

لیث نوبری: باید با تیم های بزرگی مانند الجزایر بازی کنیم

در داستان طارمی، برای اسکوچیچ کمین کرده بودند!

لیث نوبری بازیکن سابق تیم ملی می گوید که کی روش نمی توانست ایده هایش را در عراق پیاده کند چون عراقی ها به اندازه ایران فرصت در اختیار او قرار نمی دادند.

در داستان طارمی، برای اسکوچیچ کمین کرده بودند!

به گزارش "ورزش سه"، لیث نوبری بازیکن سابق پرسپولیس، پاس تهران و تیم ملی درباره دیدار حساس ایران و عراق به گفتگو با خبرنگار ورزش سه نشست. او که متولد بغداد است، برای تیم ملی ایران به میدان رفت و حتی با سرخپوشان پایتخت در نخستین دوره لیگ برتر موفق به کسب عنوان قهرمانی شد.

 

او که یکی از مفسران شبکه قطری الکاس محسوب می شود و در خلال رقابت های جام جهانی و جام ملت های آسیا در این شبکه حاضر شده بود، صحبت هایش را اینگونه آغاز کرد: برای آغاز جام جهانی لحظه‌شماری می کنیم. در ابتدا اینکه تیم ملی بتواند راهی جام جهانی شود که برای من جذابیت زیادی دارد. هم برای خود من و هم تیم ملی ایران این یک جام جهانی خاص است. بعد از شکست برابر بحرین و عراق، من فکر نمی کردم بتوانیم به مسابقات برگردیم. 

 

* در این مدت عملکرد دراگان اسکوچیچ را چگونه دیدید؟
اسکوچیچ مربی فوق العاده ای است. او بدون جار و جنجال، تبلیغات و هیاهو کارش را انجام می دهد و جذب او نقطه مثبتی برای فدراسیون است. ما یک مربی را آورده ایم که لیگ و بازیکنان را می شناسد. او مربی فوق العاده ای است و من او را دوست دارم. ما همیشه مقابل عراق مشکل داشتیم ولی دیدیم اوضاع چگونه پیش رفت. ما باید برابر عراق و بحرین میزبان می شدیم ولی متأسفانه AFC در این کار کوتاهی کرد. آنها در تلاش بودند بحرین به مرحله فعلی صعود کند ولی اینگونه نشد.

 

یکی از انتقاداتی که به کی روش می گرفتم این بود وقتی ما پتانسیل و بازیکنان فوق العاده ای در اروپا داریم، چه لزومی دارد که با یک مهاجم بازی می کنیم؟ می دانید با یک فوروارد بازی کردن یعنی چی؟ برای اینکه بتوانیم گل بزنیم، باید حداقل 6 بازیکن در فاز حمله داشته باشیم. ولی کی روش بیشتر روی ضدحملات تمرکز داشت. یک نمونه آن، گلی است که توسط قوچان نژاد به کره جنوبی زدیم. به نظر من آن تاکتیک جواب نداد. خیلی ها با اسکوچیچ دشمنی می کنند. من نمی دانم از یک مربی چه انتظاری داریم؟ مربی باید بیاید نتیجه بگیرد. ما هم خوب بازی می کنیم، هم گل می زنیم و هم می بریم. این 3 پوئن را داریم. 

 

* نظر شما درباره عراق پس از کاتانچ و حضور دیک ادووکات و اکنون نیز آمدن پتروویچ چیست؟ آیا این تیم می تواند روز پنج شنبه برای ایران دردسرساز شود؟
من در مورد عراق حرف های زیادی دارم. عدنان درجال وزیر ورزش و معاون او یونس محمود که دوست من نیز محسوب می شود، علاقه داشتند تحولات اساسی در فوتبال عراق و بخصوص تیم های ملی ایجاد کنند. اما نه تنها اینگونه نشد بلکه اتفاقات خیلی بدتری هم رخ داد و عراق ثباتش را از دست داد. درست است که به کاتانچ ایراد وارد بود و بزرگترین مشکل او این بود که نمی دانست از تعویض بازیکنانش چه می خواهد اما ما نمی توانیم در کار فنی یک مربی دخالت کنیم. شاید او ایده هایی داشته ولی هر چه که باشد کاتانچ نتایج خوبی گرفت و این تیم را به مرحله فعلی مقدماتی جام جهانی رساند. تعویض مربی و عدم ثبات، در بدترین زمان ممکن انجام گرفت که این می تواند نکته مثبتی برای ایران باشد چرا که استحکام و سیستم عراق متزلزل شده و رفت و آمد بازیکنان در بازی های مقدماتی جام جهانی خوب نیست.

 

اینکه بازیکنان زیادی در تیم ملی عراق جابجا شوند، خوب نیست ولی این اتفاق رخ داده است. کاتانچ رفت و ادووکات آمد. باز هم به او ایراد می گرفتند. او بازیکنان خارج از عراق را دعوت می کرد ولی آنها در تیم ملی جا نیفتاده بودند. این بازیکنان باید حداقل چند مسابقه با یکدیگر بازی می کردند ولی اینگونه نشد. ادووکات رفت و پتروویچ آمد و این سلسله اتفاقات باعث شد تا عراق از قافله عقب بیفتد.

 

* یعنی ایران روز پنج شنبه کار سختی برابر عراق نخواهد داشت؟
نمی توانیم این را بگوییم. خوبی که ایران دارد این است که با یک سیستم بازی کرده و بالا پایین زیاد ندارد. در دیدار برابر لبنان و سوریه که طارمی را نداشتیم، ممکن بود از کره جنوبی عقب بیفتیم. مشکل میان اسکوچیچ و طارمی بدترین اتفاق ممکن بود. من نمی دانم چه کسانی پشت این موضوع بودند و چه افرادی برای اسکوچیچ کمین کرده بودند که این مربی را اذیت کنند. مربی که بدون حاشیه در حال کسب نتیجه است و کارش را می کند و تیم ما را به اینجا رسانده و صدرنشین است. ما دیگر از این مربی چه چیزی می خواهیم؟ شما مطمئن باشید اگر سرمربی دیگری را می آوردیم، نمی توانست نتایج اسکوچیچ را بگیرد. ما نیز مانند عراق در حال ورود به حاشیه بودیم ولی خدا کمک کرد و تیم انسجامش را حفظ کرد و توانستیم لبنان و سوریه را ببریم. این اتفاق مهمی است که آنها را در زمین خودشان بردیم. پرتغال برابر صربستان یک مساوی می خواست ولی شکست خورد و آن مساوی را نتوانست بگیرد. به نظر من اسکوچیچ کار خیلی بزرگی انجام داد.

 

1451521

 

* شما به عنوان یک مربی در آکادمی کار فنی انجام می دهید. اگر چنین اختلاف نظری با یکی از بازیکنانتان داشته باشید، چه تصمیمی می گیرید؟ موضوعی مشابه اختلاف طارمی و اسکوچیچ.
همین تصمیمی که اسکوچیچ و کادرفنی گرفت، کار درستی است. من ناراحت شدم که یکی از بازیکنان بزرگ ما از طارمی حمایت کرد. کار خوب و حرفه ای نیست و به نظر من اگر طارمی در این دو بازی کنار گذاشته شد، کار فوق العاده مهمی بود. اینکه ما 2 بازی را برنده شدیم، به دلیل همین کار حرفه ای بود که صورت گرفت. اگر من هم جای اسکوچیچ بودم، این کار را انجام می دادم. شاید خود طارمی نیز تحت فشار قرار گرفت و در لیگ پرتغال نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد. ما 2 بازی را بردیم و طارمی به اشتباهش پی برد که یک بازیکن، بالاتر از تیم ملی نیست. شما نمی توانید فراتر از حوزه کاری خودتان در برابر سرمربی کاری انجام دهید.

 

* تقریبا کار صعود به جام جهانی تمام شده و ایران یکی از تیم های حاضر در این رقابت ها خواهد بود. به نظر شما ایران با اسکوچیچ آینده ای دارد و در قطر باید با این سرمربی ادامه داد یا باید یک مربی سطح بالاتری را جذب کرد؟
حرف و حدیث هایی در فوتبال ایران وجود دارد که اسکوچیچ مربی بزرگی نیست. تعبیر ما از مربی بزرگ چیست؟ آیا مربی بزرگ بودن فقط به اسم است؟ یعنی ما یک مربی در سطح بالا بیاوریم که در لیگ های بزرگ اروپایی مربیگری کرده و بازیکنان با کیفیتی در اختیارش قرار دارد؟ اکثر بازیکنان ما نیز در تیم های خارجی مشغول بوده و با مربیان خارجی کار می کنند و سیستم و زندگی حرفه ای اروپا را تجربه کرده اند. پس جمع کردن آنها مشکل زیادی ایجاد نخواهد کرد چون همه چیز آنها حرفه ای است.

 

چرا ما نباید با اسکوچیچ ادامه دهیم؟ او همه چیز تیم ملی ما را می شناسد، نتیجه گرفته و برای صعود به 3 امتیاز از 4 بازی نیاز داریم که 3 مورد از بازی ها در تهران است. حتی به نظر من باید از این بازی ها 10 امتیاز کسب کرده و با اقتدار به عنوان تیم اول راهی جام جهانی شویم. این مسئله ما را راضی می کند. اینکه کره جنوبی تیم اول صعود کند، زیاد جالب نیست و خود بازیکنان نیز این را دوست ندارند که به تیمی باج داده و شکست بخورند. مطمئن باشید ما قصد نداریم به عراق ببازیم و بچه ها حساسیت این بازی را درک خواهند کرد. به هر حال فوتبال است و چیزی معلوم نیست اما ان شالله بازی گره نمی خورد. از 12 بازی که انجام دادیم، بجز کره جنوبی همه را برده ایم. ما همین را از یک مربی می خواهیم و این مسئله رضایت بخش است. حق اسکوچیچ است که 100 درصد کارش را با همین سیستم ادامه دهد. مطمئنا در جام جهانی، این تیم از تیم 4 سال قبل حرفه ای تر بوده و تجربه بازیکنان افزایش یافته است. این نکته مثبتی برای ماست و ان‌شالله بتوانیم راهی مرحله بعد شویم.

 

* برای صحبت درباره جام جهانی زود است اما آیا می توانیم در جام جهانی از گروهمان صعود کنیم؟
با حرف زدن نمی شود، باید کار کرد. هر چقدر شما انرژی بگذارید و تلاش کنید، مزد آن را می گیرید. برای اینکه موفق شویم و راهی مرحله بعد جام جهانی شویم، باید تلاش کنیم. نقطه ضعف بزرگ تیم ما، عدم برگزاری بازی تدارکاتی است. شاید نتوانیم با تیم های سطح بالایی نظیر برزیل بازی کنیم چون هزینه زیادی دارد اما می توانیم با تیم های آفریقایی مانند الجزایر برگزار کنیم. یا تیم های درجه دوم اروپا. آنها می توانند ما را تحت فشار قرار دهند. به نظر می توانیم با یک برنامه ریزی، تیممان را به چالش بکشیم. ما باید تحت فشار قرار بگیریم. نمی شود گفت مهم صعود به جام جهانی است و حالا می رویم 3 بازی انجام می دهیم و بر می گردیم. باید هدف های ما بزرگتر باشد. یکی از نقاط مثبت تیم اسکوچیچ، نظم فوق العاده تاکتیکی درون زمین است. مثلا اگر طارمی نباشد، شخص دیگری جای او را می گیرد و وظایفش را در زمین انجام می دهد. یکی از مشکلاتی که عراق دارد این است بازیکنانی که از تیم ملی کنار رفتند، بازیکن جانشین نداشتند. این نقطه مثبت ماست و می توانیم از آن نتیجه بگیریم ولی نیازمند برنامه ریزی، اردوهای خیلی خوب و بازی های تدارکاتی فوق العاده است.

 

1685436

 

* به نظر شما اگر کی روش سرمربی عراق می شد، این کارهای زیرساختی و تغییر نسل را که در ایران انجام داد، می توانست در تیم ملی انجام دهد؟
بعید می دانم این فرصت به او داده می شد. زیاد مطمئن نیستم ولی ممکن است بعضی از بازیکنان عراق سفارشی باشند. خیلی ها در سیستم دخالت می کنند و این برای سرمربی خارجی حرفه ای قابل قبول نیست اینکه شما یک بازیکن سفارشی را وارد زمین کنید. به نظرم نیامدن کی روش بیشتر جنبه مالی داشته است. نمی گویم که کی روش مربی خوبی نیست. من مثال می زنم، او در تیم ملی مصر نمی تواند جامی کسب کند. ما 8 سال او را امتحان کردیم. 2 بار با او به جام جهانی رفتیم ولی او نتوانست مقام آسیایی کسب کند. او با هر تیمی مقام نمی آورد. او در کلمبیا هم دوام نیاورد. اول خود کی روش حاشیه ایجاد می کند و سپس تیمش را به حاشیه می کشد. نمونه اش را برابر ژاپن دیدیم که بازیکنان آن حرکت را انجام دادند. آن تنش ابتدا از سمت مربی آغاز می شود و سپس به کل تیم سرایت می کند. کی روش اکنون نیز با تماشاگران مصری رابطه خوبی ندارد. ما در ایران نیز این مشکل را با او داشتیم. او با مطبوعات و تماشاگران نمی تواند رابطه خوبی ایجاد کند. به نظر من، حتی اگر کی روش هم سرمربی عراق می شد نمی توانست نتیجه آنچنانی کسب کند. به نظر من مشکل عراق، سرمربی نیست. آنها نگاه کوتاه مدتی دارند. برخلاف صحبت های یونس محمود که مدعی شده آنها در بلند مدت برنامه ریزی کرده اند اما این اتفاق صورت نگرفته و اهدافی را ترسیم نکرده اند و مطمئنم 4 سال دیگر نیز نتیجه نمی گیرند. 

 

* به نظر شما نتیجه دیدار ایران و عراق چه خواهد شد؟
عراق بازیکنان خطرناکی مانند احمد ابراهیم، محمد العبود و علاء عباس که در مرحله قبل به ایران گل زد را در اختیار دارد. آنها دنبال اعاده حیثیت هستند. عراق تیم خوبی است و نمی توانیم بگوییم حرفی برای گفتن ندارد. شاید بتواند سهمیه سوم و حضور در پلی آف را کسب کند. آنها قصد دارند از این 4 بازی بیشترین بهره را ببرند. پوئن مثبت درباره ایران این است که بازی در تهران است و طارمی نیز حضور دارد. اسکوچیچ احساسی عمل نمی کند و این پوئن مثبتی برای او است. مثلا در مورد قضیه ای که برای کنعانی زادگان رخ داد، او وارد حاشیه نشد. اتفاقا کار اسکوچیچ فوق العاده بود که تیمش را حفظ کرد و نخواست بازیکنی را تنبیه کند. بعضی ها به زندگی شخصی دیگران کار دارند و این خوب نیست. ما تیم کاملی برابر عراق داریم. می توانیم با همین سیستم و 2 مهاجم، به عراق فشار وارد کنیم. اگر بازیکنان وظایفشان را انجام دهند، مشکل آنچنانی با عراق نخواهیم داشت. با این وجود، این تیم را دستکم نمی گیریم. قصد داریم 3 امتیاز را بگیریم تا در 3 بازی بعدی با خیال راحت کارمان را انجام دهیم و مطمئنم در آنها نیز نتیجه خوبی کسب می کنیم.

 

* پیش بینی شما از بازی روز پنج شنبه؟
من هر دو بازی قبلی ایران و عراق را درست پیش بینی کرده بودم. بازی که در بحرین برگزار شد را یک بر صفر و دیدار رفت را 2 بر یک پیش بینی کرده بودم. فکر می کنم این بازی را 2 بر یک برنده شویم. اولین نفر من از پیروزی ایران خوشحال خواهم شد چون صعود به جام جهانی قطعی شده و من می توانم در شبکه الکاس قطر حضور پیدا کنم. امیدوارم بتوانم در آنجا از تیم ملی حمایت کنم و شاهد هنرنمایی بازیکنان در جام جهانی باشیم.

دیدگاه‌ها