کد خبر : 1814472 | 18 اسفند 1400 ساعت 14:18 | 63.6K بازدید | 11 دیدگاه

برای اولین بار در AFC

فوری؛ کمیته مجوز حرفه‌ای ایران تعلیق شد

کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز تصمیم به تعلیق کمیته صدور مجوز حرفه ای ایران گرفت.

فوری؛ کمیته مجوز حرفه‌ای ایران تعلیق شد

به گزارش "ورزش سه"، ساعتی قبل خبری در خروجی وبسایت کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفت که از تعلیق کمیته مجوز حرفه ای ایران و تاجیکستان حکایت داشت که در فضای فوتبال ایران به شدت مورد توجه قرار گرفت.

حمد محمد الجنیبی، رئیس کارگروه صدور مجوز در صحبت های ابتدایی خود، نقش مهم روند صدور مجوز باشگاه‌ها در ارتقای استانداردهای حرفه‌ای در آینده سراسر فوتبال آسیا را مهم ارزیابی کرده و در عین حال بر اهمیت افزایش کیفیت انطباق قوانین در میان انجمن‌های عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا تاکید کرد. اهمیت این روند به ویژه در برنامه طولانی مدت کنفدراسیون در زمینه صدور مجوز برای باشگاه ها روشن می شود.

بدین ترتیب این گروه ویژه در چند مورد، موضوع انطباق کیفی مجوز صادر شده باشگاه‌ها از سوی صادرکنندگان در سیستم صدور مجوز را بررسی کرده و در نهایت تصمیم گرفت تا مرجع صدور مجوز باشگاه‌های فدراسیون فوتبال ایران و تاجیکستان را تا رفع تمامی مشکلات به حالت تعلیق درآورد.

این گروه خواهان چندین اصلاحیه اساسی در اجرای فرآیند اصلی صدور مجوز باشگاه ها و مقررات آن از جمله مهلت ارسال نامه برای مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و جام کنفدراسیون فوتبال آسیا در فصل های پاییز و بهار سال 2023-2023 شد؛  مواردی چون مانند مهلت نهایی ارسال لیست تصمیمات صدور مجوز توسط نهادهای مربوطه به AFC، معیارهای مالی برای معوقه های پرداختی، درخواست های فوق العاده و چندین مورد دیگر.

کمیته صدور مجوز حرفه‌ای 8 سال پیش توسط ای اف سی و با هدف ارتقا و توسعه زیرساخت‌های فوتبال باشگاهی آسیا ایجاد شد و حالا پس از سپری کردن دوره‌ای جنجالی در راه انتخاب 40 تیم دارای مجوز و استاندارد، کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفته که شعبه ایران و تاجیکستان را تعلیق کند.

این اولین بار در تاریخ کنفدراسیون فوتبال آسیاست که کمیته صدور مجوز حرفه‎‌ای برای یک کشور تعلیق می‌شود و علاوه بر ایران، تاجیکستان نیز در این حکم نامش دیده می‌شود. علت اینکه ای اف سی تصمیم گرفته که این کمیته را در ایران از رسمیت خارج کند، تخلفات مکرر اداری، ضعف در پرکردن فرم‌ها و شکل کار است و همچنین سخت‌گیری مدنظر ای اف سی است که باتوجه به شرایط فوتبال ایران هرگز اجرایی نشده است.

آنطور که کنفدراسیون فوتبال آسیا نوشته، در ادامه کنفدراسیون فوتبال آسیا با مدیران صدور مجوز برای توضیح در مورد نتایج احتمالی ناشی از تغییر زمان آغاز فصل مسابقات باشگاه‌های فوتبال در آسیا نیز صحبت کرد. تغییرات مورد نیاز در مقررات صدور مجوز باشگاه‌های زیر نظر کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بررسی و تایید، در اختیار کارگروه ویژه قرار خواهد گرفت.

کمیته مجوز حرفه ای چند ماه قبل و پس از دوره مناقشه برانگیز تصمیم گرفت که به پرسپولیس و استقلال مجوز حرفه‌ای ندهد. این در حالی است که عدم تائید مجوز پرسپولیس و استقلال پس از چند ماه جنجالی و پرحاشیه رقم خورد.

دیدگاه‌ها