کد خبر : 1816755 | 05 فروردين 1401 ساعت 19:38 | 29.1K بازدید | 2 دیدگاه

نقطه جادویی بلای جان آتزوری

از آلمان تا ایتالیا: اروپا زیرپای مقدونیه

با پیروزی شگفت‌انگیز مقدونیه برابر ایتالیا، تمام توجه به این تیم معطوف شده است.

از آلمان تا ایتالیا: اروپا زیرپای مقدونیه

به گزارش "ورزش سه"، بعد از هم گروهی مقدونیه شمالی با تیم‌های آلمان، لیختن اشتاین، رومانی، ایسلند و ارمنستان، کمتر تماشاگر فوتبالی پیش‌بینی می‌کرد این تیم بتواند از این گروه صعود کند. با توجه به اختلاف سطح مشهود بین آلمان و سایر تیم‌های این گروه، مقدونیه باید در برابر دیگر حریفان چون ارمنستان، رومانی و ایسلند نتیجه مناسبی می‌گرفت تا شانس صعود به عنوان یکی از تیم‌های دوم را به دست بیاورد.
شروع دور گروهی برای مقدونیه با شکست همراه بود. هرچند آنها در بخارست با گل دقایق پایانی یانیس هاجی، پسر گئورگی هاجی افسانه‌ای، 2-3 مغلوب رومانی شدند اما نمایش هجومی شاگردان انجلوفکسی باعث شد تا امیدها در اسکوپیه زنده بماند.

 

1701023

 

آنها نخستین دیدار خانگی خود را با برتری پرگل برابر لیختن اشتاین پشت سر گذاشتند و این تیم نسبتا ضعیف را با پنج گل بدرقه کردند تا آماده سخت‌ترین دیدار خود شوند؛ آلمان!
وقتی شاگردان انجلوفسکی آماده حضور در استادیوم ام‌اس‌وی آرنا دویسبورگ شده بودند، مردم این کشور احتمالا به یک شکست آبرومندانه راضی بودند اما وقتی سرگی کاراسف روس سوت شروع این مسابقه را به صدا درآورد، جنب و جوش بازیکنان مقدونیه هیچ نشانی از یک تیم از پیش بازنده نداشت. آنها نیمه اول را با گل گوران پاندو با پیروزی به رختکن رفتند و در ابتدای نیمه دوم گل ایلکای گوندوغان، آلمان را تا حدودی از آشفتگی خارج کرد. اما در دقیقه 85 این مسابقه، برای ثانیه‌ای وزن زمین در مقدونیه شمالی کم شد! گل تاریخی الیف الماس، بزرگ‌ترین دستاورد فوتبالی تاریخ مقدونیه را برای این تیم رقم زد تا مقدونیه با پیروزی 1-2 در خاک آلمان، شش امتیازی شده و به صعود به جام جهانی امیدوار شود.

 

1701028


1701027

 

سه شکست پیاپی مقدونیه در جام ملت‌های اروپا، فدراسیون فوتبال این کشور را به قطع همکاری با انجلوفسکی متقاعد کرد. انتخاب آنها در دسترس‌ترین و آشنا‌ترین گزینه به اسکواد تیم ملی این کشور بود؛ بلاگویا میلفسکی سرمربی تیم ملی جوانان این کشور. میلفسکی کار خودش را با تساوی خانگی برابر ارمنستان آغاز کرد و در ادامه ایسلند را در خانه خودش با نتیجه دو دو مساوی متوقف کرد تا امیدها برای صعود از گروه به کمترین سطح خودش برسد. کسب امتیاز برابر رومانی در نخستین بازی دور برگشت و پیروزی 0-4 در خانه لیختن اشتاین دوباره مردم این کشور را به صعود امیدوار کرد. در مصاف بعدی این تیم برابر آلمان هانسی فلیک دیگر خبری از شگفتی نبود تا مقدونیه با چهار گل در خانه برابر مانشافت شکست بخورد.
یک ماه بعد، مهم‌ترین بازی‌های تاریخ فوتبال مقدونیه از راه رسیده بود. مقدونیه در ابتدا ارمنستان را در ایروان با پنج گل شکست داد تا با توقف رومانی برابر ایسلند، در رده دوم جدول قرار بگیرد. در حالی که آخرین بازی دور گروهی آنها برابر ایسلند با تساوی یک یک در جریان بود، باز هم نوبت به الیف الماس رسید که با دو گل، مقدونیه را در این مسابقه هم پیروز از زمین مسابقه خارج کند تا با کسب عنوان دوم در گروه J رقابت های مقدماتی، شانس حضور در پلی‌آف برای آنها فراهم شود.

 

1701024

 

1701026

 

1701025

 

با قرعه کشی پلی‌آف مشخص شد مقدونیه باید در ایتالیا به مصاف آتزوری برود. تقابل با قهرمان یورو 2020 بدون شک بدترین قرعه‌ی ممکن برای مقدونیه شمالی به حساب می‌آمد اما ورزشگاه رنزو باربرا پالرمو، همان جایی بود که دست تقدیر، تمام رستگاری‌های دنیا برای تراکوفسکی را در پشت محوطه جریمه ضلع جنوبی آن نوشته بود! تراکوفسکی که چهار سال در پالرمو توپ زده بود، به همراه تیمش به ورزشگاه رنزو برگشت تا ماموریت غیرممکن شاگردان میلفسکی را ممکن کند. در روزی که 34 اقدام ایتالیایی ها برای گلزنی ناموفق بود، الکساندر تراکوفسکی توپ را از جلوی جورجینیو ربود و از همان نقطه‌ای که بارها در لباس پالرمو برای این تیم گلزنی کرده بود، دروازه دوناروما را با شوتی تماشایی باز کرد تا قهرمان 4 دوره جهان، از حضور در جام جهانی باز بماند.
هرچند مقدونیه برای حضور در قطر باید برابر غول مرحله آخر یعنی پرتغال قرار بگیرد، اما عملکرد شاگردان میلفسکی تا همین مرحله هم تحسین‌برانگیز است.

 

1701022

دیدگاه‌ها