کد خبر : 1818684 | 20 فروردين 1401 ساعت 09:38 | 45.2K بازدید | 12 دیدگاه

یادداشت ویژه امیرحسین صدر

لیگ برتر و اون مکان «لعنتی» چهارم

شکست آرسنال برابر کریستال پالاس تمامی درها را برای رقابت و کسب مقام چهارمی لیگ برتر گشود. بدتر از هر چيز ورق به نفع رقبای شمال لندن برگشت.

لیگ برتر و اون مکان «لعنتی» چهارم

به گزارش ورزش سه ، تاتنهام سرشار از اعتماد به نفس و گل های بسیار با هری کین فوق العاده گلساز و گلزن. پیروزی ۵-۱ مقابل نیوکاسل به کانته و اسپرز اعتماد بنفس رزوافزوني بخشيده است.

منچستریونایتد راه سختی در پیش دارد. ۵ بازی خارج از خانه باقی مانده است. يونايتد همچنان در آشفتگي بسر مي برد. در اين بين وستهم هم ناباوارانه چکش هایش را آبدیده کرده است. حتي چلسي در مكان سوم با شرايط تحميلي و فروش باشگاه جاي آرامش و راحتي ندارد.

همه اين شرايط درست زماني رخ داد که آرسنال به نظر می رسید با كسب ٦ پيروزي در ٧ بازي شتاب گرفته است. باخت برابر کریستال پالاس به ارتتا و توپچي ها خاطر نشان كرد فاصله زيادي تا نقطه پايان مانده است و رقابت براي مكان چهارم لعنتي قيمتي و با ارزش، فشرده تر از هميشه بنظر ميرسد.

آرسنال بیشترین بازی های باقی مانده را دارد، دقیقاً ٩ بازی در حالی که وستهام فقط ٧ بازي در دست دارد. با این حال پیچ و خم های فراوانی وجود خواهد داشت. دربی شمال لندن در ١٢ می، ديداري كه مانند ديدار يكشنبه سيتي و ليورپول براي كسب عنوان قهرماني تعیین کننده به نظر میرسد. توپچی ها همچنین باید با منچستریونایتد (٢٣ آوریل) و وستهم (١ مه) بازی کنند از اين رو امتیازات بسياري در ميان گروه تعقيب كننده مقام چهارم جابجا خواهد شد.

1704187

 

اين مطلب نگاهي به اين ستيز ديدني دارد و ارزیابی تيم ها ي مدعي. كداميك از ٤ تيم ياد شده شانس بيشتري براي كسب مكان ٤ دارد؟ شما چه فكر مي كنيد؟

تاتنهام:

مكان فعلی: چهارم با ٥٤ امتياز

تاتنهام از این واقعیت که تنها سه بازی از هشت بازی باقی‌مانده‌اش با تیم‌هایی که در حال حاضر در ميان ١٠ تیم برتر لیگ برتر هستند، لستر (رده دهم)، لیورپول (رده دوم) و آرسنال (٥)- انجام می‌شود، احساس آرامش مضاعفي می‌کند.
تجزیه و تحلیل بازی های باقي مانده نشان می دهد که تاتنهام ١٦ امتیاز از ٢٤ امتیاز موجود را احتمالا به دست خواهد آورد. اگر در برابر استون ویلا، برایتون، برنتفورد، لستر و نوریچ پیروز از زمين خارج شود. حتی اگر هواداران بدبین تاتنهام سفر خود به آنفیلد را  شکست خورده قلمداد كنند، اسپرز در بهترين شرايط ممكن در مقايسه با ٣ تيم ديگر خواهد بود. آزمایشی برای تیم آنتونیو کونته تا ببینند قدرت و كنترل ذهني روحي  آن ها ادامه خواهد داشت يا خير. جايي كه فشار در نهايت ماكسيمم خود خواهد بود.

اگر کمی به عقب برگردیم، تاتنهام با پیروزی خارج از خانه مقابل منچسترسیتی، صدرنشین لیگ، از نظر فرم در هشت بازی گذشته، پس از لیورپول در رتبه دوم قرار دارد، هيچ تيمي در ٨ ديدار گذشته بيشتر از تاتنهام گل به ثمر نرسانده، ٢٤ گل. فرم عالي در زماني بسيار مناسب.

1704188

مرد کلیدی اسپرز هری كين است. بدون شك، اینطور نیست؟
بازیکن ٢٨ ساله با ٢٢ گل در این فصل. ٧ گل در ٥ ديدار اخير. به اين ها سه پاس گل در دو بازي اخير را هم اضافه كنيد. هشداري به بقيه تيم ها كه تاتنهام را خطرناك و زهر دار كرده است.
داويد ژینولا در  Sky Sports، پس از نمایش عالی كين مقابل نیوکاسل كه همه چيز را در زمين ديكته كرد، كين "بازی ساز" را به سمبل آرژانتین و فوتبال، دیگو مارادونا تشبیه کرد.
و کونته درباره كاپيتان انگليس گفت: «وقتی بازی تمام شد به هری گفتم: «فقط به خاطر یک چیز ناامید هستم، اینکه تو گلي نزدي چون بازی بزرگی انجام دادی. توصیف این بازیکن بسیار دشوار است. من برای او خوشحالم زیرا ما در مورد یک مهاجم با کلاس جهانی صحبت می کنیم. او سزاوار بهترین ها است زیرا او یک کارگر بزرگ است، یک زحمتکش، این براي يك مهاجم طبیعی نیست".

آرسنال:
موقعیت فعلی: پنجم با ٥٤ امتياز

امتیاز مشابه با تاتنهام و یک بازی كمتر. آنچه که رقابت دو تيم شمال لندن را معناي تازه ايي داده است. یک شکست یک فصل را تعریف نمی کند، اما نحوه ی باخت به پالاس هشدار دهنده بود.

حداقل روی کاغذ، آنها در مقایسه با اسپرز بازي هاي دشوارتري در پيش دارند. چلسی، منچستریونایتد و وستهم قبل از سفر برای رویارویی با همسايه خود.

آرسنال ١٦ امتياز از ٢٧ امتیاز موجود در ديدارهاي پاياني را بدست آورده است. سال گذشته كسب ٦٧ امتياز براي رسيدن به مقام چهارم كافي به نظر ميرسيد ولي  اين بار ممكن است به ٧٠ امتیاز نياز باشد.

فصل آرسنال تماما می تواند به سه بازی برابر چلسی، منچستریونایتد و خارج از خانه در برابر وستهم بستگی داشته باشد. یک خطاي كوچك فرش زیر پايشان را خواهد کند.

1704189

آرسنال نیز مانند تاتنهام یکی از تیم‌های خوب لیگ در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بوده است. در شش بازی اخیر خارج از خانه با پنج برد در صدر جدول قرار دارد.

رویارویی با پالاس و پذيرش ٣ گل كمي حساب ها را به هم ريخت. آرسنال اگر می‌خواهد در این رقابت چهار نفره تا خط پايان دوام داشته باشد بايد به سرعت، استحکام دفاعی خود را بدست آورد.

اگرچه آرسنال را بايد يك مجموعه محسوب كرد و ستاره ايي به معناي كليشه ايي در اين تيم نمي بينيم اما براي من، توماس پارتِي جايگاه خاصي دارد. هواداران آرسنال با دیدن خروج پارتی از زمین در آخرين ديدار بطور حتم احساس افسردگي شدیدی در درون خود داشتند. آرتتا گفت: «نمی‌دانم چقدر بد است ولي اين یک نگرانی عمده است». پارتی برای موفقیت این تیم بسیار عنصر مهمي است و آرتتا می‌داند که اگر بازیکن غنايي را تا پایان فصل از دست بدهد، ضربه بزرگی است در اميال و آرزوي رسيدن به هدف اصلي و كسب مقام چهارمي.
از ابتدای سال، پارتی بیشترین دوئل ها را برده است، بیشترین تکل ها را انجام داده و بیشترین حركت را  در  تیم آرسنال انجام داده است.
آرسنال باید ثابت کند که پالاس يه دست اندازي بيش در جاده نبوده است. در آينده ايي نزديك آنها باید راهی برای حفظ موقعيت و حفظ بازيكنان مستعد خود بیابند، و این از پارتی شروع می شود.

وستهم
موقعیت فعلی:مكان ششم: ٥١ امتياز

زمانی که  امتياز بيشتري براي ارائه با بازي بيشتر در برابر رقباي خود نداريد مزيتي محسوب نمي شود. نقاط کلیشه‌ای قابل اشاره اين است؛ با نگاه به بازی‌های باقی‌مانده، وستهم بايد در تمامي مبارزات پيروز از ميدان خارج شود. این را نیز باید در نظر گرفت که از ٧ دیداری که در پيش دارند تنها ٨ امتیاز از ٢١ امتيار را گرفته اند.
آن ها در خانه مقابل برنتفورد شکست خوردند و تنها توانستند مقابل برنلی به تساوی برسند. در واقع، از هفت حریف باقیمانده خود، آنها فقط دو برد داشتند، یک برد شوکه کننده ٢-١ مقابل منچسترسیتی و یک پیروزی مقابل نوریچ سیتی. وستهم تیم خوبی است، اما با توجه به درگيري بازي هاي  اروپایی که هنوز در راه است، صعود به فينال و پيروزي در ١٨ مي در سويا راه آسان تري برای صعود به لیگ قهرمانان اروپا در مقايسه با مسير داخلي در ليگ برتر بنظر ميرسد.
به نظر من، فرم و نتايج وستهم را می توان به «یویو» تشبیه کنیم. این ناهماهنگی است که آنها را از سرنگونی و موفقيت درمقابل همشهريان شمال لندن باز می دارد.

1704190

مرد كارساز تيم جارود بوون است. سر و صدا و تشويق ته دل طرفداران وستهم که بعد از گل جارود بوون هنگام بازگشت به تيم در استاديوم ايجاد شد بدون شک در سراسر مرکز خرید وستفیلد در همان نزدیکی پیچید.
بوون برای موفقیت وستهام و حفظ شتاب لازم بسیار مهم است و بازگشت او به آمادگی جسمانی پس از چهار بازی غیبت، تقویت بزرگی برای این تیم به حساب ميايد.
گل او در برابر اورتون نهمین گل فصل او در لیگ بود و فرم خوب او در این فصل گرت ساوت گيت سر مربي انگليس را نيز بطور حتم مشغول كرده است. جام جهاني در راه است. به نظر می رسد که بوئن برای دریافت جایزه بهترین بازیکن فصل باشگاه پیشتاز باشد، دکلان رایس تماشايي ممکن است موافق اين استدلال نباشد.
هشت گلی که او در سال ٢٠٢٢ به ثمر رسانده نشان می دهد که او در حال بهتر شدن است و اگر قرار است وستهم به لیگ قهرمانان اروپا برسد، چه مسیر لیگ باشد و چه از طریق لیگ اروپا، انتظار داشته باشید که بوون در قلب آن باشد.

منچستر یونایتد
موقعیت فعلی: هفتم: ٥١ بازی

حتی زمانی که به نظر می رسد همه امیدها از بین رفته است، باز هم ناديده گرفتن منچستریونایتد دشوار است.
مطمئناً همه نشانه‌ها حاکی از آن است که آنها در این رقابت به خط پایان هم نزديك نشوند. تساوی ١-١ با لستر نشان داد که هيچ فکری جدي و ايده ايي نو وجود ندارد. و انچه در ميدان مي بينيم باور نكردني است.
اما هواداران یونایتد باید از این واقعیت راحت باشند که از هشت بازی باقیمانده ١٧ امتیاز از ٢٤ امتیاز ممکن را به دست آوردند.
جدا از شکست ٥-٠ برابر لیورپول، یونایتد در برابر هفت حریف باقی مانده خود شکست نخورده و در ٥ تاي ان پيروز بوده است.
نبرد در مقابل تیم‌هایی که برای بقا مي جنگند هميشه خطرناك به نظر مي رسد. یونایتد در گذشته در گودیسون پارک مشکلاتی داشته است. اما پيروزي در برابر اورتون و نوريچ،  پيش از رفتن به انفيلد مي تواند خيلي چيزها را تغيير دهد.

سرنوشت یونایتد احتمالاً در خارج از خانه در ورزشگاه امارات مقابل ارسنال و چلسی در استمفورد بریج مشخص خواهد شد. چهار امتیاز یا بیشتر راه را هموارتر خواهد كرد.

در طول ١٠ بازی گذشته یونایتد فقط یک بار شکست خورده است، دلیلی برای خوش بینی. اما یونایتد دائما با ناامیدی و اضطراب همراه است و عدم اطمینان. چه کسی در تابستان سرمربی خواهد بود؟ خلاصه کوکتلي واقعي. آشي شله قلمكار كه معلوم نيست چه از آب درآيد.

1704191

حتي پیروزی ٤-١ در منچسترسیتی در ميان هواداران و بازيكنان سابق مورد انتقاد قرار گرفت، اما زجر بزرگ‌تر در امتیازات از دست رفته از تساوی مقابل برنلی، ساوتهمپتون، واتفورد و لستر است که سه مورد از آنها در اولدترافورد به وقوع پيوست.
سه مورد از این چهار را به برد تبدیل کنید و یونایتد در مقام سوم قرار مي گرفت. دو امتیاز کمتر از چلسی و شايد تصاحب مكان سوم. تیم رالف رانگنیک براي حضور در ليگ قهرمانان بايد بی عیب و نقص تا آخرين بازي خارج از خانه در مقابل کریستال پالاس كار خود را ادامه دهد، آنچه كه تا امروز هيچ اثري از آن نديديم.

اميد يونايتد به برونو فرناندز خواهد بودكه در  MUTV گفت: "همه ناامید شده اند".
این نتیجه آن چیزی نبود که ما می‌خواهیم، اما اکنون نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.
ما باید به بازی بعدی نگاه کنیم و درک کنیم که استانداردهای این باشگاه باید بالاتر و بهتر باشد و می دانیم که می توانیم این کار را انجام دهیم"
اين فریاد بلندی است، از سوی مردی که باید ارزش خود را با قرار داد جديد پر رنگ و آبش ثابت کند. می‌توان هميشه از کریستیانو رونالدو گفت، اما این فرناندز است كه هم گل مي زند و هم خلاق است. او كليد كارگشاي یونایتد را در دست دارد، چنانچه در تيم پرتقال در جام جهاني، اگر فرمی را که در ابتدای ورودش به یونایتد ارائه کرد، پیدا کند.

رانگنیک قادر نيست در یک دوره زمانی کوتاه  تغييرات زیادی انجام دهد، اين در حالی است که حتي نگراني ‌هاي بسياري در مورد وضعیت بدنی بازيكنان در سراسر تیم وجود دارد. تنها مبارز واقعي تيم فرناندز است. او از ورود از اسپورتینگ لیسبون در سال ٢٠٢٠ به یکی از مهم ترین بازیکنان یونایتد تبدیل شد و در ١١٨ بازی ٤٩ گل به ثمر رساند و ٣٩پاس گل ارسال كرد. این چيزي كه او در چنته دارد، فقط باید این کار را در هر بازی از الان تا پایان فصل انجام دهد. بازی‌ها باقي مانده امیدوارکننده به نظر می‌رسند، اما اگر فرناندز اکنون ساکت شود، یونایتد جایی برای بازگشت نخواهد داشت.

چلسي (اشاره ايي كوچك)

مكان فعلي: سوم با ٥٩

وارد كردن چلسي به اين معركه جرات مي خواهد. اما حالا پس از آن، پیروزی بزرگ برنتفورد مقابل چلسی، و شرايط كلي باشگاه و رومن ابراموويچ، آبی ها را به سقوط دیرهنگام هل داده است. ديدار اروپايي مقابل رئال وضعيت بهتري نداشت. محتاطانه عمل كردن براي چلسي از واجبات است.
فاصله پنج امتیازی در رتبه پنجم باید برای حفظ و ماندن در جمع چهار تیم برتر کافی باشد، اما اتفاقات عجیب‌ تري در اين راه خواهيم داشت و  تیم توماس توخل نمی‌تواند تکرار شکست برابر زنبورها را تحمل کند.
بازی‌های مقابل آرسنال، وستهم، وولوز و منچستریونایتد تکلیف ساده‌ای نیستند، در حالی که سفر به سنت مری و گودیسون پارک، در برابر بازیکن و سرمربی سابق فرانک لمپارد، شك ندارم يه بازي پوست موزي خواهد بود. شایان ذکر است که چلسی یک بازی در مقابل تاتنهام دارد که در رده چهارم قرار دارد. بعيد مي دانم با پيروزي در آن ديدار خطري موقعيت چلسی را تهديد كند.

1704192

اشاره ايي بزرگ و پر اهميت:
هواداران تاتنهام و آرسنال و فوتبال بايد از ديدار ١٢ مي نهايت لذت را ببرند.
با تصميمات جديد یوفا و اتحاديه باشگاه های اروپا چنین بازی ها و نبردهاي حساسي براي مكان چهارم اصلا اهمیتی نخواهد داشت.
اين بهانه ايي است براي مطلب بعدي!

امیرحسین صدر

 

دیدگاه‌ها