کد خبر : 1829693 | 29 خرداد 1401 ساعت 09:30 | 58.6K بازدید | 11 دیدگاه

نگران کننده و تلخ؛

یک خواهش عاجزانه؛ لطفا این بازیکنان را نسوزانید

والیبال ایران این روزها وضعیت نسبتا عجیبی را تجربه می‌کند.

یک خواهش عاجزانه؛ لطفا این بازیکنان را نسوزانید

به گزارش "ورزش سه"، فراتر از شکست برابر هلند و مخصوصا ژاپن در هفته اول لیگ ملت ها، نگرانی بزرگ‌تری برای والیبال ایران وجود دارد. سعید معروف چند وقت پیش در مصاحبه‌ای گفت نسل جدید والیبال از آنها هم بهتر خواهد بود اما به نظر می‌رسد که لازمه بالفعل شدن این نظر مراقبت از استعدادهای جوان است.

به واسطه درخششی که تیم ملی والیبال در یک دهه اخیر داشته، این ورزش طرفداران زیادی را در بین مردم ایران با خود همراه کرده است. طبیعتا خانواده ها هم بیشتر ترجیح می دهند که فرزندان‌شان را به سمت این ورزش بفرستند و نتیجه نهایی آن افزایش تعداد والیبالیست های با استعداد در ایران است.

نسل جدید والیبال ایران پر است از بازیکنان با استعدادی که باید توانایی هایی بالقوه آن ها بالفعل شود؛ اما در این راه فدراسیون والیبال نقش اساسی را ایفا می‌کند. در واقع حضور دوباره ایران در بین قدرت‌های والیبال دنیا با تصمیمات فدراسیون رابطه مستقیم دارد که در مقطع فعلی اوضاع در این زمینه کمی نگران‌کننده شده است.

از صابر کاظمی شروع کنیم؛ بازیکنی که در هفته اول لیگ‌ملت‌ها نتوانست انتظارات را برآورده کند و بر اساس مصاحبه‌ای که با ما انجام داد مدعی شد که مصدومیت باعث این عملکرد و غیبت او در هفته دوم لیگ ملت‌هاست. این در حالیست که در اطلاعیه فدراسیون هیچ خبری از مصدومیت کاظمی نیست و به نظر می‌رسد او به دلایل فنی کنار گذاشته شده است. حالا همین مسئله کوچک به یک حاشیه بزرگ تبدیل شده، در حالی که می‌شد خیلی راحت آن را مدیریت کرد.

1694709


مسئله مهم دیگر به مصدومان تیم ملی برمی‌گردد؛ جواد کریمی، علی اصغر مجرد و میثم صالحی سه بازیکنی هستند که با مصدومیت های سنگین مواجه شدند و در حال گذراندن دوران ریکاوری هستند. درباره این سه والیبالیست جوان و کلیدی باید به یک نکته مهم توجه شود و‌ آن هم این است که اجازه دهیم بدون فشار و استرس ریکاوری کرده تا در بهترین فرم به میادین بازگردند. فشار روی این بازیکنان برای بازگشت سریع‌تر نه تنها سودی برای والیبال ما نخواهد داشت که در بلند مدت می تواند مصدومیت آن ها را تشدید کرده و اتفاقات تلخ‌تری برای‌شان و برای‌مان بیفتد؛ پس اجازه دهیم با آرامش کامل ریکاوری کنند، حتی اگر این موضوع به قیمت عدم حضور آن ها در مسابقات قهرمانی جهان تمام شود.

نگرانی دیگر مربوط به جو موجود در تیم ملی است. روحیه رقابت طلبی و جنگندگی لازمه والیبال و هر ورزش دیگریست اما باید توجه داشت که این روحیه تبدیل به غرور یا اختلاف نشود. والیبال ایران در چند پست غنی از بازیکن است؛ بازیکنانی که هر کدام‌شان مدعی حضور در ترکیب اصلی هستند و طبیعتا رقابت داغی هم بین آن‌ها وجود دارد اما باید این موضوع را مدیریت کرد تا رقابت بین بچه های تیم تبدیل به اختلاف نشود؛ کاری که بیشتر وظیفه آن به عهده کادر فنی تیم ملی است.

باز هم برمی‌گردیم به صحبت های سعید معروف درباره نسل فعلی والیبال ایران؛ برای تبدیل این بازیکنان به نسل طلایی دیگر باید یک فرآیند دقیق طی شود و لازم است فدراسیون و به طور کلی جامعه والیبال در مورد استعدادهای موجود با وسواس بیشتری تصمیم گیری کنند تا دوباره شاهد درخشش سرو قامتان در عرصه های جهانی باشیم در غیر اینصورت باید به عقب برگردیم و باز هم بگوییم گرفتن یک ست از این تیم ها آرزوی ماست.

مهدی اسدی

دیدگاه‌ها