کد خبر : 1831276 | 08 تیر 1401 ساعت 14:57 | 180.1K بازدید | 37 دیدگاه

یک صندلی و فعلا پنج کاندیدا؛

یک ستاره سابق برای انتخابات فدراسیون می‌آید

چه کسانی گزینه های نهایی انتخابات فدراسیون فوتبال خواهند بود؟

یک ستاره سابق برای انتخابات فدراسیون می‌آید

به گزارش ورزش سه، فوتبال ایران خود را آماده برگزاری یک انتخابات جدید در هشتم شهریور ماه خواهد کرد؛ درست یک و نیم سال بعد از انتخاب شهاب‌الدین عزیزی خادم یکی از بحث برانگیز ترین روسای تاریخ فوتبال ایران. او که در سالگرد یک سالگی ریاستش از سمت خود عزل شد، چندی پیش و در مجمع عمومی فدراسیون رای عزل نهایی خود را گرفت تا صندلی او آماده حضور دو و نیم ساله فرد دیگری بشود. فردی که ممکن است میرشاد ماجدی باشد که اکنون به عنوان سرپرست جایگزین عزیزی خادم شده یا رقبای احتمالی او که از آغاز این هفته خود را برای انتخابات فدراسیون آرام آرام گرم می‌کنند.

انتخاب فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در دوره دوم ریاست محسن صفایی فراهانی رئیس پیشین با ساز و کار فعلی و با تعداد کمتری از رای دهنده ها آغاز به کار کرد و در سال های اخیر افرادی چون محمد دادکان، علی کفاشیان (دو دوره)، مهدی تاج و شهاب‌الدین عزیزی خادم را به عنوان رئیس به فوتبال ایران معرفی کرده است؛ ساز و کار انتخاب رای‌گیری از طریق مجمعی است که قبلا در اساسنامه فدراسیون فوتبال تعداد نفرات آن پیش‌بینی شده است. هر فرد برای نامزدی احتیاج به ده امضا از سوی اعضای مجمع دارد تا بتواند خود را برای رقابت های انتخاباتی نامزد کند.

در حال حاضر شاخص ترین نفراتی که نام آنها برای انتخابات مطرح است شامل نفرات زیر هستند (به ترتیب الفبا):

1723963

* مصطفی آجورلو

مدیرعامل باشگاه استقلال در سه دوره از انتخاب تلاش برای حضور و نشستن روی صندلی ریاست فدراسیون را در‌ کارنامه خود دارد. در دوره اول او دولت را پیش روی خود می‌دید و در نهایت به واسطه اختلاف عمیق با محمد علی‌آبادی در نهایت در انتخابات شرکت نکرد اما مدتی بعد در دوره ای که مهدی تاج رای اول را برای ریاست فدراسیون به دست آورد، در‌ مجمع شرکت کرد و در پایان مجمع مصاحبه ای تند علیه مهندسی انتخابات به زبان آورد.

او در دوره پیش نیز به همراه سه کاندیدای دیگر در مجمع فدراسیون حضور یافت که پس از عزیزی خادم و هاشمی در رتبه سوم قرار گرفت. آجورلو پس انتخابات مدتی در صحنه حضور نداشت اما با انتخابش به عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال در چالشی جدید قرار‌ گرفت و موفق شد در پایان یک فصل پر تب و تاب عنوان قهرمانی لیگ را به سیاهه افتخارات باشگاه استقلال بازگرداند.

او در حال حاضر در فصل نقل و انتقالات اوضاعی متفاوت با دوران خوش چند هفته پیش را تجربه می‌کند. درباره حضور برای ریاست فدراسیون فوتبال مدت ها است که گمانه‌زنی هایی مطرح است اما فعلا هیچکس به طور قطعی درباره آمدن او صحبت نمی‌‌کند و شاید آجورلو با توجه به اینکه دوره ریاست فعلی بیش از دو و نیم سال نیست قصد نداشته باشد از مدیریت استقلال به ریاست فدراسیون فوتبال تغییر مسیر بدهد.

او البته همواره سودای ریاست فدراسیون را در سر داشته اما شاید با مدیریت در باشگاه استقلال حس عمیق تری را تجربه کرده و دیگر نخواهد در مسیر قبلی قدم بردارد.

1723962

* جعفر سمیعی

مدیرعامل سابق پرسپولیس و مسئول حراست وزارت ورزش در سال پایانی وزارت مسعود سلطانی‌فر نیز یکی از کسانی است که نامش برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال شنیده می‌شود.

جعفر سمیعی سابقه طولانی و پر سر و صدایی در فوتبال ایران ندارد اما در زمان حضورش به عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس این تیم را به سوی یک عنوان قهرمانی لیگ مدیریت کرد و سپس در‌ پی بالا گرفتن مسائل جمعی و همچنین مشکلات مالی عطای کار در پرسپولیس را به لقایش بخشید تا مجید صدری جایگزینش بشود.

سمیعی فردی آرام، کم هیاهو و عمل‌گرا است و اگرچه در مدیریت فوتبال سابقه رقبا را ندارد اما به نظر اگر به انتخابات ورود کند با در نظر گرفتن همه جوانب این کار را انجام داده است.

 

* میرشاد ماجدی

سرپرست فعلی فدراسیون و سرپرست سابق تیم فوتبال استقلال، ملی‌پوش سابق فوتبال ایران و مدیر سابق کمیته های آموزش و جوانان فدراسیون فوتبال. او کسی است که دوست نزدیک و همراه عزیزی خادم در انتخابات فدراسیون فوتبال گذشته بود و اخیرا در مصاحبه اش با عادل فردوسی‌پور اعتراف کرد که هنگامی که حکم عزل عزیزی خادم را امضا می‌کرد به واسطه رفاقتش برای وی اشک ریخته است!

ماجدی همچنین ادعا می‌کند که اگر می‌دانست شرایط فدراسیون این چنین است هرگز پست سرپرستی را قبول نمی‌کرد اما حالا که آمده به عنوان یک فوتبالی می‌خواهد کارش را به بهترین شکل انجام بدهد و از حق فوتبالی ها در سمت ریاست فدراسیون دفاع کند.
او که در‌ حال حاضر سرپرستی فدراسیون را بر عهده دارد شاید بدش نمی‌آمد که این انتخابات به بعد از جام جهانی موکول می‌شد اما با اعتماد به نفس خاصی مجمع را برگزار خواهد کرد؛ در حالی که در روز های آتی گشایش هایی نیز در کار وی به وجود خواهد آمد. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه او سرپرست مستقر فعلی فدراسیون فوتبال است شانس بیشتری نسبت به رقبا برای کسب  اکثریت آرا داشته باشد.

البته ماجدی باید بی خطا در تصمیم‌گیری ها و قانع‌کننده در لابی های پشت پرده ای باشد که هر رئیسی به آن نیاز دارد.

1723964

* مهدی محمد نبی

رئیس سابق هیئت مدیره پرسپولیس و دبیرکل دیرپای فدراسیون فوتبال در دو دهه مختلف. مهدی محمد نبی یکی از با تجربه ترین چهره های فوتبال ایران در عرصه مدیریت محسوب می‌شود که در باشگاه های پرسپولیس و پارس خودرو سابقه کار داشته و بعد از حضور در فدراسیون فوتبال در سمت های مختلف از جمله دبیرکلی حضوری طولانی در پست های اجرایی داشته و در دوره ای هم سرپرست تیم ملی فوتبال ایران بوده است.

نبی که در انتخابات پیشین حامی کیومرث هاشمی بود با در نظر گرفتن جمیع جهات تصمیم دارد در این دوره از انتخابات فدراسیون به میدان بیاید و پس از عملی کردن تصمیمش در برنامه ورزشگاه در جمعه گذشته امروز هم جلسه ای برای هم‌فکری با برخی از روزنامه‌نگاران ورزشی داشته است.

او فردی میانه‌رو و کم سر و صدا در فدراسیون فوتبال بوده و قضاوت های ضد و نقیضی درباره وی مطرح است. باید دید که کدام طیف از آرای مجمع طرفدار ریاست نبی خواهند بود و آیا او در دوره ای که هدایت فدراسیون را در دست داشته دوستانی برای خود پیدا کرده که آرای کافی را به سبدش بریزند یا نه؟

سایرین: به نظر می‌رسد یک فوتبالیست مطرح (که هنوز مایل به افشای نامش نیست)، یکی از دبیران کل سابق فدراسیون (قنبرزاده) و همچنین یک رئیس سابق (احتمالا مهدی تاج) برای حضور در انتخابات وسوسه بشوند. در این بین حضور تاج معادلات تازه ای را ایجاد خواهد کرد اما باید در نظر داشت که او با توجه به دوستی عمیقش با بعضی از چهره های فعلی فدراسیون فوتبال شاید ترجیح بدهد شیخوخیت خود را بر فوتبال ایران حفظ کرده و از دور دستی بر آتش داشته باشد.

همچنین فوتبالیستی که صحبتش را کردیم تا آنجا که می‌دانیم قصد دارد با برنامه ای مفصل و در جهت به چالش کشیدن فضای کلی فوتبال ایران وارد صحنه بشود.

حیدر بهاروند که همواره از او به عنوان یکی از تاثیرگذار ترین افراد صاحب رای صحبت به میان می‌آید نیز شاید دوباره خود را به وسط گود برساند و مثل دوره پیش برای انتخابات ثبت نام کند. البته شاید هم بهاروند بخواهد در سمت خود به عنوان رئیس سابق سازمان لیگ به کار ادامه بدهد که در این صورت ائتلاف با او از طرف هر نامزدی که اتفاق بیفتد شانس کسب اکثریت آرا را برای نامزد بالا خواهد برد.

تکمله: ورزش سه تلاش می‌کند تا زمان انتخابات پوشش خبری کاملی روی بحث مربوط به نامزدها، سیاست های آنها و همچنین نظرسنجی های مربوطه و اتفاق های حاشیه ای انتخاب آتی داشته باشد.

دیدگاه‌ها