کد خبر : 1834251 | 28 تیر 1401 ساعت 14:17 | 33.3K بازدید | 4 دیدگاه

بازمانده هایی که خاطره تلخ 2011 را زنده می کنند؛

ایران-اردن؛ نبرد تکراری و پرخاطره بسکتبال آسیا

تیم ملی بسکتبال ایران فردا 29 تیر در مرحله یک چهارم نهایی کاپ آسیا مقابل اردن قرار خواهد گرفت.

ایران-اردن؛ نبرد تکراری و پرخاطره بسکتبال آسیا

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی بسکتبال ایران درحالی بعد از ظهر فردا و در مرحله یک چهارم نهایی کاپ آسیا مقابل اردن قرار خواهد گرفت که شاید این دیدار برای علاقه مندان به بسکتبال بیش از هر چیزی یادآور خاطره تلخ سال 2011 باشد. دوران طلایی بسکتبال ایران که یک شکست 88 بر 84 مقابل اردن، مانع از کسب چهار قهرمانی متوالی در آسیا و صعود به المپیک لندن شد. ایران که با 6 پیروزی متوالی و به عنوان سرگروه به یک چهارم نهایی رسیده بود، مقابل اردنی قرار گرفت که در گروه مقابل چهارم شده بود اما درخشش اسامه داگلاس و زید عباس بزرگترین شگفتی مسابقات و تنها شکست ایران را رقم زد. از بازیکنان آن بازی تنها همین زید عباس، حامد حدادی و ارسلان کاظمی در ترکیب کنونی دو تیم حضور دارند و یکی دیگر از بازیکنان حاضر در آن مسابقه یعنی وسام الصوص نیز هدایت اردنی ها را بر عهده دارد.

اما این تنها مسابقه دو تیم در کاپ آسیا نبوده و مسابقه فردا دهمین رویارویی دو تیم در این مسابقات خواهد بود که سهم ایران از 9 مسابقه قبلی 7 پیروزی بوده است. نخستین بار دو تیم قرار بود در سال 1983 به مصاف هم بروند که به دلیل حاضر نشدن اردنی ها در زمین، نتیجه مسابقه به نفع ایران اعلام شد. نخستین و تنها برد اردنی ها به جز دیدار سال 2011،  در سال 1997 و در ریاض عربستان رقم خورد که با پیروزی 71 بر 62 مقابل ایران به مقام هفتم رسیدند. شش دیدار آخر دو تیم نیز در 7 دوره اخیر رقابت ها برگزار شده و از سال 2005 به بعد، تنها در سال 2015 مقابل هم قرار نگرفته اند که می توان به دو مسابقه اشاره کرد، یکی پیروزی 77 بر 75 ایران در نیمه نهایی سال 2009 که ایران را به دومین فینال متوالی خود رساند و دیگری یک چهارم نهایی 2013 در فیلیپین. ایران که مانند سال 2011 در تمام بازی های خود پیروز شده بود، باز هم مقابل اردنی قرار گرفت که در گروه خود چهارم شده بود اما این بار حامد حدادی و مهدی کامرانی اجازه هیچ کاری به حریف ندادند و 94 بر 50 انتقام بازی قبلی را از آنها گرفتند. آخرین تقابل دو تیم نیز در مرحله گروهی دوره قبلی بود که با پیروزی 83 بر 71 ایران به پایان رسید.

1728409

اردنی ها که هر دو مدال خود در کاپ آسیا را در دوره هایی گرفته اند که مقابل ایران به میدان رفته اند، امیدوارند این بار نیز با کمک تجربه زید عباس و درخشش سه بازیکن خارجی خود، فردی ابراهیم، دار تاکر و احمد الدویری از سد ایران عبور کرده و بر سکوی رقابت ها قرار بگیرند اما ایران نیز که بازی به بازی عملکرد بهتری از خود نشان داده است، دیگر نمی خواهد تجربه تلخ گذشته برایش تکرار شود و با اتکا به قدرت بازیکنانی مثل حامد حدادی و بهنام یخچالی به دنبال چهارمین حضور پیاپی در نیمه نهایی این مسابقات است.

دیدگاه‌ها