کد خبر : 1836456 | 11 مرداد 1401 ساعت 14:39 | 10.2K بازدید | 5 دیدگاه

آن صعود 75 میلیون ایرانی را متحد کرد

خاکپور: آمریکای 98 را از ذهنتان پاک کنید

محمد خاکپور در اولین گفتگوی خود پس از سکوت چندین ماهه، در مورد مهمترین بازی زندگی‌اش صحبت کرده است.

خاکپور: آمریکای 98 را از ذهنتان پاک کنید

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از وبسایت کنفدراسیون فوتبال آسیا، وقتی بازیکنان ایرانی برای رویارویی با تیم ملی آمریکا در نبردی که تعداد زیادی منتظر تماشای آن در مسابقات جام جهانی قطر در ماه نوامبر هستند قدم به زمین می‌گذارند، محمد خاکپور تنها یک توصیه به آنها خواهد داشت: «خودتان باشید.»

او همه فشاری که هموطنانش در دیدار جذاب در دوحه با آن مواجه خواهند شد را می‌داند و خودش هم چنین چیزی را تجربه کرده است. در سال 1998 زمانی که دو رقیب در فرانسه به مصاف یکدیگر رفتن، خاکپور در قلب خط دفاعی تیم ایران بود؛ تیمی که پیروزی تاریخی 2-1 را در لیون به دست آورد که همچنان یک نقطه عطف در تاریخ فوتبال ایران باقی مانده است.

خاکپور در مورد صعود ایران به جام جهانی فرانسه می‌گوید: «این یک فرصت عالی و در عین حال بسیار غافلگیرکننده برای ما بود. چون خیلی از کارهایی که در آن سال انجام دادیم را برای اولین بار تجربه می‌کردیم. این فرصتی بود برای ما تا به جهان نشان دهیم که مردمی صلح طلب هستیم. ما آنجا بودیم تا فوتبال بازی کنیم و نشان دهیم بازیکنان با استعدادی داریم که می‌توانند در دنیا فوتبال بازی کنند؛ همانطور که این کار را هم کردند.»

ایران اولین جام جهانی پس از 20 سال را تجربه می‌کرد. آنها به شکلی دراماتیک و به عنوان آخرین تیم با پیروزی مقابل استرالیا در مرحله پلی آف و با قانون گل زده در خانه حریف، به جام جهانی صعود کردند. آن شب در ملبورن، ایران با دو گل دیرهنگام کریم باقری و خداداد عزیزی، گلهای استرالیا را پاسخ داد و با شکستن قلب ساکروس (لقب تیم ملی استرالیا)، به تبعید خود از جام جهانی پایان داد و در جهان موردتوجه قرار گرفت.

دو هفته بعد در مارسی، خاکپور و هم‌تیمی‌هایش در قرعه‌کشی با یوگسلاوی، آلمان و ایالات متحده هم‌گروه شدند؛ کشوری که در نبردی ژئوپولتیک با ایران درگیری داشت. خاکپور می‌گوید: «مسیر ما در مقدماتی جام جهانی واقعا دراماتیک بود. ما فراز و نشیب زیادی برای صعود تجربه کردیم و این صعود دو وجه داشت.

اول اینکه اگر ما بدون عبور از آن همه چالش، بلیت را کسب می‌کردیم، هیچکس از ما خبردار نمی‌شد. [در آن صورت] ما یک تیم معمولی بودیم که به جام جهانی می‌آمدیم و کسی زیاد درباره ما صحبت نمی‌کرد. اما این صعود ما را به تیمی تبدیل کرد که تمام دنیا به عنوان تیمی شناخت که آخرین صعود را تجربه کرده است.

دوم اینکه ما در ملبورن متوجه نشدیم که چه کرده‌ایم. ما در شوک بودیم و فقط خوشحالی می‌کردیم اما وقتی به ایران برگشتیم متوجه شدیم برای مردم خود چه کرده‌ایم. 75 میلیون نفر به خاطر آن بازی و به دلیل آن صعود، فارغ از عقاید متحد شدند. همه ایرانیان سراسر جهان به خاطر فوتبال متحد بودند و این برای هر بازیکنی که در آن تیم حضور داشت، از اهمیت زیادی برخوردار بود. این باعث شد که ما به یک تیم تاریخی تبدیل شویم و هنوز هر سال در سالگرد این صعود، مردم جشن می‌گیرند.»

1086399

ایران در مراحل آماده‌سازی برای صعود به جام جهانی دستخوش تحولاتی شده بود اما همچنان تیمی اثرگذار به نظر می‌رسید. ویرا که پیروزی در ملبورن را رقم زده بود، جای خود را به تومیسلاو ایویچ سرمربی سابق پورتو داد اما او تنها چند ماه دوام آورد و جای خود را به جلال طالبی، سرمربی ایرانی داد.

با وجود تمام هیاهوها، تیم ملی این تورنمنت را در دیداری نزدیک با شکست 0-1 برابر یوگسلاوی آغاز کرد. تک گل این بازی را سینیسا میهایلوویچ از روی ضربه آزاد از زیر دستان نیما نکیسا وارد دروازه ایران کرد تا نیاز به پیروزی برابر آمریکا بیش از پیش افزایش پیدا کند.

خاکپور می‌گوید: «ما تحت فشار بودیم اما وقتی به فرانسه رفتیم، سعی کردیم با عدم برقراری ارتباط زیاد با خارج از اردو، این فشار را کنترل کنیم. ما می‌دانستیم که بازیها مهم هستند و برای آن آماده بودیم. شخصا وقتی وارد زمین شدم، انگار بازی متفاوتی برایم بود. دیگر به آمریکا فکر نمی‌کردم و به مسئولیت هایم فکر می‌کردم. اینکه به عنوان یک بازیکن باید چه کاری را انجام دهد.»

تمام بلیت‌های ورزشگاه فروخته شده بود و 5 دقیقه مانده به پایان نیمه اول، حمید استیلی با یک ضربه سر قوس دار، ایران را پیش انداخت. مهدوی‌کیا شش دقیقه مانده به پایان بازی، گلهای ایران را دو برابر کرد و در نهایت تک گل برایان مک براید هم نتوانست پیروزی را از ایران بگیرد.

این یک پیروزی مهم برای ایران بود چون اولین پیروزی ایران در جام جهانی به شمار می‌رفت و همچنین برابر آمریکا رقم می‌خورد؛ خاکپور می‌گوید این نکاتی است که بازی را خاص می‌کند: «این باعث شادی و غرور ما شد چون اولین تیم تاریخ ایران بودیم که در جام جهانی پیروزی شدیم و همچنین اولین تیم در 20 سال گذشته که مقابل آمریکا به پیروزی می‌رسید. این باعث غرور، خوشحالی و افتخار ما شد.»

پیروزی برابر آمریکا باعث شد تا ایران با امید به دیدار مون‌پلیه برابر آلمان برود، چون برد در این بازی باعث صعود ایران می‌شد. اما گلهای اولیویر بیرهوف و یورگلن کلینزمن پیروزی را به آلمان داد.

اولین حضور ایران بعد از 20 سال در جام جهانی به پایان رسید اما این آغاز یک افق تازه برای فوتبال این کشور بود. خاکپور که با پاس و پرسپولیس در ایران بازی کرده و مدتی هم به سنگاپور رفته بود، فوتبال خود را در لیگ برتر آمریکا با مترو استارز به پایان رساند.

او پس از هدایت تیم امید کشورش در مقدماتی المپیک 2016 حالا کسب و کار خود را اداره می‌کند.

خاکپور می‌گوید: «تفاوت زیادی بین تیمی که در 1998 بازی کرد و تیمی که الان قرار است به میدان برود، وجود دارد. تیمی که من در آن بازی کردم تجربه بین المللی زیادی نداشت. اما این تیم تجربه بین المللی زیادی دارد و تعداد زیادی از بازیکنان در تیمهای اروپایی، مقابل بازیکنان مهم بازی می‌کنند، زیاد است. توصیه من این است که آنها نباید به گذشته فکر کنند، این تیم آمریکا تفاوت زیادی با گذشته و 1998 دارد؛ آنها بهتر و باتجربه‌تر هستند.»

مدافع سابق تیم ملی درباره انتظاراتش گفت: «من معتقدم این بچه‌ها باید به جام جهانی بروند و خودشان باشند. دشوار خواهد بود اما آنها تجارب زیادی دارند، بیشتر آن بازیکنان را می‌شناسند و احتمالا در کشورهایی بازی کرده‌اند که این بازیکنان هم هستند. بنابراین فقط باید ببینیم که چه خواهد شد.»

وی در پایان راجع به شانس صعود ایران عنوان کرد: «اگر انگلیس را کنار بگذاریم، سه تیم دیگر شانس صعود دارند. هر تیمی در سازماندهی بهتر عمل کند، به دور دوم خواهد رفت.»

دیدگاه‌ها