کد خبر : 1837620 | 19 مرداد 1401 ساعت 22:49 | 20.1K بازدید | 1 دیدگاه

کریمی و گلیج طلایی‌های کشتی آزاد در قونیه

نمایندگان کشتی آزاد کشورمان در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی،موفق به کسب 2 مدال طلا، 1 نقره و 1 برنز شدند.

کریمی و گلیج طلایی‌های کشتی آزاد در قونیه

به گزارش "ورزش سه"، رقابت های کشتی آزاد پنجمین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی در قونیه ترکیه، از ظهر امروز و با برگزاری رقابت های 5 وزن 57، 65، 74، 86 و 97 کیلوگرم آغاز شد که نمایندگان کشورمان توانستند به 2 مدال طلا، 1 مدال نقره و 1 مدال برنز دست پیدا کنند.
در رقابت های وزن 86 کیلوگرم، علیرضا کریمی که پس از مدت ها در یک مسابقه بین المللی مهم به روی تشک می رفت، ابتدا نورتیلک کاریپبائف از قرقیزستان را با نتیجه 10 بر صفر شکست داد و در مرحله نیمه نهایی نیز فاتح بن فرج اله الجزایری و قهرمان قاره آفریقا را با همین نتیجه از پیش روی برداشت تا به دیدار فینال راه پیدا کند. قهرمان بازی های آسیایی در این مرحله به مصاف ابوبکر آباکاروف آذربایجانی و نفر سوم جهانی 2021 اسلو رفت که در وقت اول مبارزه حریف را با یک زیرگیری خاک کرد و با اجرای یک بارانداز 4بر صفر پیش افتاد. نفر دوم سال 2019 جهان، در وقت دوم نیز به کشتی هجومی خود ادامه داد و با دو بار خاک کردن حریف و یک بار بیرون بردن او از تشک، حساب کار را 9 بر صفر کرد. در شرایطی که کمتر از یک دقیقه به پایان مسابقه باقی مانده بود، آباکاروف از ادامه مسابقه انصراف داد تا کریمی بدون از دست دادن حتی یک امتیاز به عنوان قهرمانی رسیده و مدال طلای این بازی ها را نیز به ویترین افتخارات خود اضافه کند.

1733986
نماینده ایران در وزن 97 کیلوگرم، مجتبی گلیج بود که پس از شکست مقابل محمدحسین محمدیان در انتخابی تیم ملی، به جای جهانی بلگراد عازم قونیه شده بود. او پس از دو پیروزی 10 بر صفر مقابل بایسال کوباتوف قرقیزستانی و رحمان جان محمدبکوف تاجیکستانی، برای رسیدن به فینال مامد ابراگیموف قزاقستانی را نیز با نتیجه 13 بر 2 شکست داد و به مسابقه نهایی رسید. دیدار فینال او مقابل مصطفی سسیز ترکیه ای نیز چندان طول نکشید و در همان ثانیه های ابتدایی مسابقه و پس از اینکه با بیرون بردن حریف دو امتیاز از او گرفت، کشتی گیر ترکیه ای به علت آسیب دیدگی از ناحیه زانو از ادامه مسابقه انصراف داد تا گلیج، دومین مدال طلا را برای کشتی آزاد ایران به ارمغان بیاورد.

1733988
محمد صادق فیروزپور که در وزن 74 کیلوگرم برای ایران کشتی می گرفت، در نخستین مسابقه خود به مصاف فضلی ارییلماز از ترکیه و نفر سوم جهان رفت که پس از اینکه در وقت اول با نتیجه 6 بر صفر از حریف عقب افتاد، توانست با یک بازگشت تماشایی در وقت دوم، 9بر 6 به پیروزی رسیده و به دور بعد راه پیدا کند. نایب قهرمان امیدهای جهان در مرحله بعدی نیز ارزو ایساکوف از اردن را با نتیجه 13 بر 4 از پیش روی برداشت و راهی مرحله نیمه نهایی و مسابقه با نورکوژا کایپانوف قزاقستانی شد. فیروزپور برای رسیدن به فینال، نایب قهرمان 2019 جهان را در یک کشتی نزدیک و با نتیجه 3 بر 2 شکست داد تا مدال نقره خود را قطعی کند. نماینده کشورمان در مسابقه فینال با توران بایراموف آذربایجانی و قهرمان امیدهای جهان، پس از اینکه هیچ کدام نتوانستند در زمان 30 ثانیه اخطار امتیازی کسب کنند، با نتیجه 1 بر 1 و به دلیل کسب امتیاز آخر در آستانه پیروزی قرار داشت اما داوران در حرکتی عجیب اخطار کم کاری دوم را نیز به فیروزپور دادند تا او در این مسابقه با نتیجه 2 بر 1 شکست خورده و به مدال نقره دست پیدا کند.

1733987
مرتضی قیاسی که در المپیک توکیو نیز حضور داشت، در وزن 65 کیلوگرم برای کشورمان به میدان رفت و در نخستین مسابقه نیز حمزه آلاجا از ترکیه را 6 بر 2 شکست داد. او در مرحله یک چهارم نهایی مقابل حاجی علی اف آذربایجانی، قهرمان جهان و نایب قهرمان المپیک توکیو، قرار گرفت و در حالی که تا 30 ثانیه پایانی با نتیجه 4 بر 1 از حریف عنوان دار خود پیش بود، اسیر تجربه کشتی گیر آذربایجانی شد و بر روی زیر گیری و بارانداز حریف 4 امتیاز از دست داد و نهایتاً 8 بر 4 شکست خورد اما با توجه به صعود علی اف به دیدار فینال، راهی دیدار رده بندی شد. قیاسی برای کسب مدال برنز به مصاف امید جان جلالوف ازبکستانی و قهرمان المپیک نوجوانان رفت و پس از اینکه 3 بر صفر از حریف پیش افتاد، در لحظات پایانی دو امتیاز از دست داد اما با رد شدن اعتراض مربیان ازبک، در نهایت 4 بر 2 به پیروزی رسید تا مدال برنز این رقابت ها را به دست بیاورد.
تنها نماینده حذف شده ایران در روز نخست، رضا مؤمنی بود که پس از استراحت در دور اول وزن 57 کیلوگرم، به مصاف حکمت اله وحیدوف تاجیکستانی و نایب قهرمان آسیا رفت که با نتیجه 6 بر 4 شکست خورد و با توجه به شکست کشتی گیر تاجیکستانی مقابل حریف قرقیزستانی، از دور رقابت ها کنار رفت و دستش از رسیدن به مدال کوتاه ماند.

دیدگاه‌ها