کد خبر : 1837667 | 20 مرداد 1401 ساعت 12:17 | 10.8K بازدید | 4 دیدگاه

اعضای مجمع هم به برنامه رای بدهند

سعید آذری: انتخابی کنید که فوتبال از بین نرود

سعید آذری می‌گوید که برنده انتخابات ریاست فدراسیون باید فوتبال را از شکست و نابودی نجات بدهد.

سعید آذری: انتخابی کنید که فوتبال از بین نرود

به گزارش "ورزش سه"، کمتر از سه هفته تا انتخابات فدراسیون فوتبال باقی مانده که قرار است تکلیف پست ریاست و همچنین اعضای باقی مانده هیئت‌رئیسه را مشخص کند. در چنین شرایطی اعلام اسامی نهایی برای انتخابات فدراسیون هیجان دوباره بر این کارزار وارد کرد و باعث شد تا در آستانه لیگ برتر، انتخابات فدراسیون به بحث اصلی بسیاری از محافل فوتبالی تبدیل شود.

در حالی‌که تاج، عزیزمحمدی و ماجدی رقابت انتخاباتی خود را از مدت‌ها قبل آغاز کرده‌اند و حالا احتمالا این رقابت را به اوج خواهند رساند، خبرنگار ما گفت‌وگویی را با سعید آذری پیرامون وضعیت فوتبال ایران در آستانه این انتخابات انجام داده است.

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

* دو روز پیش فهرست به نظر نهایی انتخابات فدراسیون فوتبال منتشر شد؛ می‌خواستم شروع صحبتمان درباره کاندیداهای ریاست باشد.
آذری- من تعجب کردم که چرا آقای واعظ و اسدی تائید صلاحیت نشدند و نمی‌دانم شاید به دلیل اینکه مدارکشان را دیر آوردند، رد صلاحیت شدند که باعث تعجب من شد. جفتشان جزو مدیران خوشنام فوتبال کشور بودند، مخصوصا آقای دکتر واعظ که خودش در لباس معاونت وزیر صنایع و آقای اسدی هم دبیرکل فدراسیون بودند و این برای من تعجب‌برانگیز بود.

* سه نفری که تائید شدند چطور؟
آذری- قابل پیش‌بینی بود که صحنه اینطور باشد. چون اگر این نفرات تائید نمی‌شدند، جای تعجب بود. سه بزرگواری که آمدند کار خیلی سختی دارند و اعضای مجمع هم کار سختی برای انتخاب فرد اصلح خواهند داشت. امیدوارم با توجه به جمیع جهات، اعضای مجمع که من همیشه منتقد درجه یک آنها بودم، به برنامه استراتژیک راهبردیِ حداقل چهار ساله رای بدهند. درست است که این آقایان دوره مدیریتشان دو و نیم ساله خواهد بود اما باید یک برنامه استراتژیک حداقل چهار ساله را ارائه کنند و اعضای مجمع هم به برنامه رای بدهند. امیدوارم برنامه راهبردی یا استراتژیک عملی هم باشد و نظر اعضای مجمع را جلب کند.

* فکر می‌کنید برنامه باید چه مشخصه‌هایی داشته باشد؟
آذری- باید محورهای مختلفی داشته باشد؛ یکی از مهمترین محورها، باید بحث اقتصاد در فوتبال باشد. موارد دیگر توسعه تیم‌های ملی به‌ویژه فوتبال بانوان، برنامه برای حضور بانوان در میادین ورزشی، توسعه زیرساخت‌های فوتبال، ورود تکنولوژی به عرصه فوتبال (مثلا وی ای آر که همیشه در موردش حرف زده شده اما به نوعی دروغ و تبلیغ بوده). این استراتژی باید اهدافش در این موارد مشخص باشد و قابل اجرا باشد.

* در مورد این اهداف شاید تامین منبع مالی و همراهی فرا فوتبالی مهمترین مورد باشد.
آذری - دقیقا. شما اگر بهترین برنامه استراتژیک دنیا را هم بنویسید، ابزار اجرای بسیاری از پارامترها بودجه و پول است. باید یکی از مهمترین رویکردها توسعه اقتصاد فوتبال مملکت باشد و باتوجه به چالش‌های همیشگی که در فوتبال داشتیم، فکر کنم یکی از سخت‌ترین پارامترها این خواهد بود. پول آوردن در فوتبال ایران این روزها سخت‌تر از گذشته شده، باتوجه به اینکه چالش‌های وحشتناک‌تری هم داشته. هزینه‌ها هم افزایش داشته و نرخ خدمات هم همینطور. اگر نتوانیم بالانسی را بین بودجه و هزینه مشخص کنیم، قطعا این فوتبال نصفه و نیمه که از نظر من فوتبال ورشکسته است، از بین خواهد رفت. من فکر کنم یکی از مهمترین بخش‌های برنامه این نفرات باید توسعه اقتصادی فوتبال باشد.

* حالا درباره این اهداف ریز خواهیم شد و اول از همین موضوع، یعنی درآمدزایی شروع کنیم. از سال 2014 فوتبال ملی ایران از نظر اقتصادی بر پایه پاداش جام جهانی حرکت کرده. آیا منظور شما هم همین است یا برای درآمدزایی چیز دیگری مدنظر دارید؟
آذری- ببینید خیلی از کشورها که به جام جهانی صعود نمی‌کنند هم وضعیت فوتبالشان با ما زمین تا آسمان متفاوت است. ما تمام راهکارهای اقتصادی که برای ایجاد پول از خود فوتبال است را به نحوی یا به دلیل کمبود قانونی (مثل حقوق کپی رایت) یا عدم قوانین بازدارنده مثل فیرپلی مالی که از هزینه وحشتناک جلوگیری کنند یا نبود حق پخش تلویزیونی که چیزی شبیه به سراب است؛ نمی‌توانیم داشته باشیم چون طبق اصول مندرج در قانون اساسی، واگذاری هرگونه سیگنال، حق درآمدها و... برمی‌گردد به تصویب در جاهایی که قدرتمند هستند و نمی‌گذارند پولی که در صداوسیما است، به فوتبال برسد.

1570808

* پس قبول دارید که بخش بزرگی از ماجرا از دست رئیس فدراسیون فوتبال خارج است.
آذری- نه قبول ندارم. من در این زمینه زیاد مطالعه کردم و 3-4 اصل در قانون اساسی وجود دارد که باعث می‌شود ما به آسانی نتوانیم حق پخش در فوتبال بگیریم. این‌ها اصول قانون اساسی است و مثلا شما در بحث 110 می‌بینید واگذاری هرگونه سیگنال، کانال و نمی‌دانم هر شرایطی که خارج از تلویزیون باشد؛ به هربخشی را ندارید. اگر هم بخواهید بگیرید نیاز به تصویب شورای نگهبان و نهایتا تائید مقام معظم رهبری دارید. یعنی کار فوتبال از این منظر سخت است و شما چهار اصل قانون اساسی را دارید که کار از دست فوتبالی‌ها و حتی مجلس هم خارج شود. بنابراین نباید در این موضوعات مانور کرد.

* پس از نظر شما باید چه انتظاری از رئیس جدید یا نامزدهای انتخابات داشت؟
آذری- به هر حال هر مدیری، راهکارهایی دارد که می‌تواند در کمیته بازاریابی، بخش مارکتینگ و... روی آنها کار کند.

* مثلا چه راهکارهایی؟
آذری- اگر اجازه بدهید این بخش چون بحث سکرتی است که هر مدیری برای خودش زحمت کشیده تا به آنها رسیده، به‌صورت مفصل گفته نشود.

* آخر می‌دانید بحث این است که مثلا باشگاهی نظیر پرسپولیس که در سال‌های اخیر هم از نظر طرفداری، هم بحث دستاورد بهترین عملکرد را داشته، برای یک فصل حدود 125 میلیارد درآمدزایی دارد؛ یعنی شاید این بالاترین حد فضای تبلیغاتی کنونی فوتبال ایران باشد و برای این است که می‌پرسم یک رئیس فدراسیون چقدر می‌تواند این وضعیت را تغییر بدهد؟
آذری- شرایط فوتبال ملی متفاوت است و باتوجه به صعود ایران به جام جهانی، قاعدتا درآمدهایی جام جهانی و صعود به جام جهانی و شاید صعود به مرحله بعدی به دست می‌آید، یک منبع فوق العاده درآمد برای سال جدید است. حالا اینکه فیفا این پول را به ما می‌دهد یا به دلیل تحریم نمی‌دهد، بحث دیگری است. این پول نهفته‎‌ای است که ما داریم.

* دیدید که دوباره برای درآمدزایی فقط رسیدیم به تورنمنت‌های ملی.
آذری- باید ببینیم مگر چند تیم بزرگ هستند که حاضرند با ما بازی کنند تا ما از فضای تبلیغاتی این مسابقات دوستانه بتوانیم درآمدزایی کنیم؟ اتفاقی که الان می‌افتد این است که ما برزیل و آرژانتین نیستیم که کسی با ما قرارداد میلیون دلاری ببندد و تورنمنت چندجانبه برگزار کنیم. حالا اگر درآمدی از این بازی‌ها داشته باشیم ارزشمند است اما درآمد اصلی و با ارزش‌ترین منبع و در دسترس‌ترین منبع همین پاداش جام جهانی است.

* برگردیم به انتخابات فدراسیون فوتبال. برخی نمایندگان مجلس اعتقاد داشتند که آقای تاج باید ردصلاحیت شود. شما حضور ایشان را چطور می‌بینید؟
آذری- در خصوص آقای تاج من حدود یک ماه پیش هم صحبت کردم. سوال بزرگ در ذهن من چرایی رفتن ایشان از فوتبال است. اگر این ابهاماتی که آن زمان بود و همینطور بحث سلامت فیزیکی ایشان، برطرف شده باشد و در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد، ایرادی ندارد. سوال بزرگ من این است که چرا ایشان رفت؟

1702395

* شما گفتید ابهامات و سلامت فیزیکی. مسئله سلامت فیزیکی که بیماری قلبی ایشان است اما منظورتان از ابهامات چیست؟ چون ایشان گفتند که به دلیل کسالت و حمله قلبی استعفا دادند.
آذری- نه می‌گویم ایشان به یک علتی رفتند دیگر. غیر از این که نیست. حالا این ابهامات برطرف شده که کمیته بدوی تائید صلاحیت کرده و اگر آن استانداردها رعایت نمی‌شد که تائید صلاحیت نمی‌شدند. به هر حال مراجعی که باید تائید صلاحیت کنند ایشان را تائید کردند و تعجب بزرگ من برای این است چرا آقای واعظ و اسدی تائید نشدند؟  ای کاش دلیل رد صلاحیت‌ها را می‌گفتند. حالا این که آقای تاج تائید شد، در حوزه کسانی که تائید کردند.

* آنطور که قبلا گفتند عدم تکمیل مدارک موردنظر در زمان قانونی، علت رد صلاحیت بوده است. در مورد آقای ماجدی و عملکردش در این چند ماه چه نظری دارید؟
آذری- ماجدی در سخت‌ترین زمان فدراسیون آمده سرپرستی را برعهده گرفته، در این مدت که آمده علی‌رغم تمام مشکلاتی که بوده، به هر حال بزرگترین معضلش بازی‌های تدارکاتی بود که این هم تقصیر ماجدی نبود. کانادا حاضر نشد با ما بازی کند و بعضی شرایط سیاسی حاکم بر جهان اجازه بازی با هر تیمی را به ما نمی‌داد. به نظر من عیار ماجدی در مورد تصمیم‌گیری مشخص نشده و نباید عجله کنیم. بزرگترین شاخصه او این است که در سطح بالا فوتبال بازی کرده و این برایش امتیاز مثبتی است. اینجا فوتبالیست بودن امتیاز مثبتی است اما شرط کافی نیست و باید شاخص‌های دیگر هم داشته باشد. آقای ماجدی در این مدت تمام سعی‌اش این بوده که بر مشکلات غلبه کند اما او در سخت‌ترین زمان کار را در دست داشته.

* در مورد آقای عزیزمحمدی هم صحبت کنید.
آذری- عزیزمحمدی از مدیران قدیمی فوتبال کشور ما است و از باشگاه فجرسپاسی تا سازمان لیگ و اتحادیه باشگاه‌های کشور و نایب ئیسی فدراسیون و... حضور داشته است.

* در مجموع صحنه رقابت را چطور می‌بینید؟
آذری- به نظرم فضا سخت‌تر و رقابتی‌تر از دوره‌های قبل خواهد بود. اما چیزی که اهمیت دارد این است که کدام کاندیدا برنامه جامع‌تری داشته باشد و من خیلی شسته‌ رفته بگویم که اگر مجمع مثل همیشه رفتار کند، فوتبال نجات که پیدا نخواهد کرد، هیچ؛ بلکه گام‌های نزول را هم طی خواهد کرد. من شناخت کافی از اعضای مجمع دارم.

* در مورد انتخابات هیئت‌رئیسه چه فکری می‌کنید؟
آذری- اسامی که از مدیران باسابقه هستند وجود دارد اما لیست به نظرم لیستی نیست که بتواند کاری کند و تاثیر آنچنانی در بدنه فوتبال کشور بگذارد.

* صحبت پایانی در مورد انتخابات دارید؟
آذری- اگر قرار باشد برنامه‌ای که من از آن حرف می‌زنم و محور صحبتم برنامه مبتنی بر مسائل روز فوتبال جهان، حال و اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه ما نباشد، هیچ‌کدام از این نفرات کاری از پیش نخواهند برد. عزیزانی هم که من دیدم در سایر بخش‌ها تائید صلاحیت شدند، کار سختی خواهند داشت و اگر مجمع دیدگاهش را عوض نکند، اسامی ممکن است تغییر کند اما نگرش تغییر نخواهد کرد. فوتبال ما یک نگرش جدید می‌خواهد؛ نگرشی که فوتبال ما را از این وضعیت نجات دهد.

دیدگاه‌ها