کد خبر : 1838413 | 24 مرداد 1401 ساعت 12:46 | 7.4K بازدید | 7 دیدگاه

قهرمانی مقابل چشمان همسایه ها

بررسی فینال های جام جهانی – قسمت اول

جام جهانی فوتبال، تورنمنتی که تاریخچه و زیبایی های فراوانی را در دل خود گنجانده و هر 4 سال یکبار از علاقه مندان به فوتبال دلربایی می‌کند.

بررسی فینال های جام جهانی – قسمت اول

به گزارش ورزش سه، فینال ها همیشه برای مخاطبان ورزشی جالب توجه است، به خصوص که آن فینال مربوط به جام جهانی فوتبال باشد.

این مسابقات که در مدت زمان یک ماهه می تواند خاطره های چندین ساله را برای علاقه مندان به فوتبال زنده نگه دارد از روایت خاصی برخوردار است.

بازی های جام جهانی می تواند روایتی از جنس عشق، زندگی و رویا را به میان بیاورد، یک آدرنالین خالص که تجربه کوتاه آن همراه با فراز و نشیب های فراوانی است.

در این مطلب، به بررسی دیدارهای نهایی تاریخ جام جهانی در ادوار مختلف می پردازیم، تقابل هایی که هر یک داستان های گوناگونی را در دل خود جا داده و برای ما به تصویر می کشد.

تصاویری از اشک ها و لبخندها، سرودهای که یک صدا هنگام بالا بردن جام تیم قهرمان خوانده می شود.

در قسمت اول این روایت به جام جهانی 1930 اروگوئه می پردازیم.

فینال جام جهانی 1930؛ اروگوئه – آرژانتین، میزبانی که جام را در خانه نگه داشت

1735457

اولین جام جهانی فوتبال، در نوع خود بی نظیر بود. یک نمایش تمام عیار برای افتتاحیه مهم ترین رویداد فوتبالی در جهان که به میزبانی مونته ویدئو پایتخت اروگوئه برگزار شد.
این رقابت ها با حضور 13 تیم در چهار گروه و در 3 ورزشگاه مختلف در شهر مونته ویدئو برگزار می شد.

تماشاگران فوتبال در آن سال 18 بازی را در جام جهانی 1930 اروگوئه مشاهده کردند، تیم آرژانتین یکی از تیم های حاضر در فینال آن سال، در گروه اول با تیم های شیلی، فرانسه و مکزیک همگروه بود. در پایان مرحله گروهی این تیم توانست با کسب 6 امتیاز به عنوان صدرنشین راهی دور بعدی شود.

آلبی سلسته در مرحله نیمه نهایی مقابل آمریکا به پیروزی 6 بر یک دست پیدا کرد، تا راهی فینال این مسابقات شود.

1735461

در طرف مقابل تیم میزبان یعنی اروگوئه، در گروه سوم این مسابقات با تیم های رومانی و پرو همگروه بود، اروگوئه با کسب دو پیروزی و بدون گل خورده به عنوان تیم نخست راهی مرحله نیمه نهایی شد. در آن مرحله این تیم با برتری 6 بر یک برابر یوگوسلاوی به فینال صعود کرد تا در خانه خود شانس قهرمانی را به دست بیاورد.

اما نقطه عطف این رقابت ها، مربوط به فینال آن است. اروگوئه و آرژانتین دو همسایه دیرینه حالا در فینال مهم ترین رویداد فوتبالی جهان به مصاف هم می روند.

30 جولای 1930، ورزشگاه سنتناریو

این دیدار به قضاوت ژان لانگنوس بلژیکی برگزار شد.

1735459

ترکیب ابتدایی اروگوئه را در این بازی، انریکه بالستررو (دروازه بان) ، خوزه ناساتزی (کاپیتان)، ارنستو ماسکرونی، خوزه آندراده، لورنزو فرناندز، آلوارو گستیدو، پابلو دورادو، هکتور اسکارونه، هکتور کاسترو، پدرو سیا و سانتوس ایریارته به سرمربیگری آلبرتو سوپیچی تشکیل دادند.

در طرف مقابل برای آرژانتین، خوان بوتاسو (دروازه بان)، خوزه دلا توره، فرناندو پاترنوستر، خوان اواریستو، لوئیز مونتی، پدرو سوارز، کارلوس پئوسل، فرانسیسکو وارالو، گیلرمو استابیله، مانوئل فریرا (کاپیتان)، ماریو اواریستو به سرمربیگری فرانسیسکو اولازار و خوان تراموتولا به میدان رفتند.

تماشاگران فوتبال فقط 12 دقیقه برای تماشای اولین گل فینال در جام جهانی 1930، انتظار کشیدند. پابلو دورادو موفق شد دروازه آرژانتین را باز کند، اما آرژانتینی ها خیلی سریع به بازی بازگشتند و دو گل در دقایق 20 و 37 توسط کارلوس پئوسل و گیلرمو استابیله به ثمر رساندند تا نیمه اول با برتری آلبی سلسته به پایان برسد.

در نیمه دوم این دیدار ورق به کلی برگشت و آرژانتینی ها حرفی برای گفتن نداشتند، اروگوئه در نیمه دوم 3 گل به ثمر رساند تا اولین جام در تاریخ جام جهانی را بالای سر ببرد.
پدرو سیا دقیقه 57، ویکتوریانو ایریارته دقیقه 68 و هکتور کاسترو دقیقه 89 برای اروگوئه گلزنی کردند.

1735460

اما نکته جالب این بازی دعوای غیر منتظره بازیکنان دو تیم بر سر توپ بود.

دو تیم فینالیست، اروگوئه و آرژانتین، داور بلژیکی را گیج کرده بودند. در شروع بازی هر تیم خواهان یک توپ متفاوت بود. به همین خاطر داور تصمیم گرفت در هر نیمه از یک توپ بهره ببرد. نیمه نخست با توپ اروگوئه‌ای‌ها برگزار شد که آرژانتین توانست ۲ بر یک پیروز شود. در نیمه دوم بازی با توپ آرژانتین انجام شد و اروگوئه به بازی برگشت و توانست ۴ بر ۲ میهمانش را شکست دهد و قهرمان این بازی‌ها شود.
بدین ترتیب در پایان این مسابقه، اروگوئه موفق شد اولین قهرمانی خود را در تاریخ جام جهانی به‌دست بیاورد، تیم آرژانتین، آمریکا و یوگوسلاوی عناوین دوم تا چهارم را به خود اختصاص دادند.
حسین علیرضایی

دیدگاه‌ها