کد خبر : 1838536 | 24 مرداد 1401 ساعت 23:43 | 19K بازدید | 4 دیدگاه

مدال‌هاى پرتعداد روى تخته به لطف يك قانون عجيب؛

پایان کار وزنه برداری در قونیه با 27 مدال رنگارنگ

رقابت‌های وزنه برداری بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی امروز به پایان رسید و نمایندگان ايران با کسب 27 مدال به کار خود در این رقابت‌ها پایان دادند.

پایان کار وزنه برداری در قونیه با 27 مدال رنگارنگ

به گزارش "ورزش سه"، حدود دو ماه پیش بود که وزنه برداران کشورمان اردوی آماده سازی تیم ملی برای شرکت در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی را ترک کردند تا اعتراض خود را به نحوه آماده سازی تیم اعلام کنند. پس از این اتفاقات بود که فشارها بر علی مرادی، رئیس وقت این فدراسیون شدت گرفت و در نهایت دادگاه رأی به ابطال انتخابات فدراسیون وزنه برداری داد تا علی مرادی از رأس این فدراسیون کنار برود و وزارت ورزش نیز سجاد انوشیروانی را به عنوان سرپرست آن منصوب کند. پس از این اتفاق، اردوی تیم ملی دوباره از سر گرفته شد و حالا پس از دو ماه، وزنه برداران کشورمان به لطف تصمیم کمیته فنی مسابقات مبنی بر محاسبه مدال های هر 3 بخش یک ضرب، دوضرب و مجموع، توانستند با کسب 9 مدال طلا، 6 نقره و 12 برنز، بهترین عملکرد را در میان رشته های مختلف ورزشی کاروان ایران داشته باشد. 

1735658
در تیم ایران که با 9 وزنه بردار مرد و 8 وزنه بردار زن و مجموعاً 17 ورزشکار در این رقابت ها شرکت کرده بود، رضا بیرانوند و رسول معتمدی بهترین عملکرد را داشتند که هر کدام موفق به کسب 3 مدال طلا شدند. رضا بیرانوند در دسته 96 کیلوگرم موفق شد به ترتیب با ثبت رکورد 167 کیلوگرم در یک ضرب، 194 کیلوگرم در دوضرب و 361 کیلوگرم در مجموع، مدال طلای هر سه بخش را از آن خود کند. همچنین رسول معتمدی که در رکورد گیری پیش از اعزام توانسته بود رکوردهای دو ضرب و مجموع دسته 102 کیلوگرم جهان را به صورت غیر رسمی جا به جا کند، علی رغم اینکه نتوانست این کار را بر روی تخته قونیه به صورت رسمی ثبت کند اما عملکردی در حد بهترین رکوردهای رسمی خود داشت و با 177 کیلوگرم در یک ضرب، 223 کیلوگرم در دوضرب و 400 کیلوگرم در مجموع، به مدال طلای هر سه بخش رسید. دیگر وزنه بردار ایرانی که در این بازی ها به مدال طلای مجموع رسید، میر مصطفی جوادی بود. او که در رقابت های جهانی سال گذشته به مدال نقره مجموع دسته 81 کیلوگرم رسید، همانند معتمدی رکورد دوضرب جهان را به صورت غیر رسمی در رکوردگیری تیم ملی جا به جا کرده بود. جوادی در حرکت یک ضرب با 163 کیلوگرم به مدال نقره رسید و اگرچه در حمله به رکورد دو ضرب جهان ناموفق بود اما با 201 کیلوگرم توانست مدال طلای این حرکت را از آن خود کند تا با 364 کیلوگرم قهرمان مجموع نیز لقب بگیرد.

1735245
اما شاید شیرین ترین و تاریخی ترین مدال ایران طلای یک ضرب سیده الهام حسینی در وزن 81 کیلوگرم بود. وزنه بردار تاریخ ساز کشورمان که پیش از این نخستین مدال بین المللی وزنه برداری بانوان را نیز کسب کرده بود، این بار توانست وزنه 100 کیلوگرمی را بالای سر ببرد و در یک رقابت بسیار نزدیک با رقبایی از ترکیه، ازبکستان و قزاقستان به مدال طلا برسد. اگرچه حسینی در دوضرب و مجموع نتوانست قهرمانی خود را تکرار کند اما به ترتیب با 123 و 223 کیلوگرم، مدال برنز این دو بخش را از آن خود کرد تا بهترین عملکرد را در بین بانوان ایرانی داشته باشد.

1734808
در میان سایر وزنه برداران ایرانی نیز 6 نفر دیگر موفق به کسب مدال شدند. پیمان جان و مهدی کرمی هر 6 مدال نقره و برنز دسته 109 کیلوگرم را پشت سر روسلان نورالدینوف ازبکستانی به خود اختصاص دادند. علیرضا یوسفی نیز علی رغم بیماری و مصدومیتی که داشت، توانست برنز یک ضرب و نقره دوضرب و مجموع فوق سنگین را به دست بیاورد. نخستین بانوی مدال آور ایرانی نیز پوپک بسامی بود که هر 3 برنز دسته 55 کیلوگرم بانوان را کسب کرد. دو مدال آور دیگر ایران نیز حسین سلطانی و حافظ قشقایی بودند که به ترتیب 2 و 1 مدال برنز را در دسته های 81 و 67 کیلوگرم از آن خود کردند. دیگر نمایندگان ایران نیز شینا امانی، ابریشم ارجمندخواه، فاطمه کشاورز، الهه رزاقی، فروغ یونسی، فاطمه یوسفی و امیر حقوقی بودند که نتوانستند به مدال دست پیدا کنند.

1735660

دیدگاه‌ها