کد خبر : 1838957 | 27 مرداد 1401 ساعت 12:51 | 57.8K بازدید | 2 دیدگاه

عابدی: نقش کمک مربی در این شرایط کلیدی می‌شود...

حضور در فوتبال ایران برایم زود بود

یکی از مربی‌هایی که تصور می‌شد پیش از آغاز لیگ برتر به ایران بیاید، تنها مربی ایرانی حاضر در فوتبال ایتالیاست.

حضور در فوتبال ایران برایم زود بود

به گزارش ورزش سه، اهمیت حضور یک دستیار در کنار سرمربی هر تیم، یکی از نکاتی بود که در فوتبال باشگاهی ایران توجه کافی به آن نمی شد. سرمربی هایی که بر نیمکت تیم های مختلف می نشستند طبیعتاً همه بار فنی مربوط به آن تیم را به دوش می کشیدند و اغلب در حالی‌که یکی از بازیکنان خداحافظی‌کرده همان تیم را (احتمالا) به عنوان دستیار در کنار خود داشتند، رضایت به حضور یک تمرین دهنده متفاوت هم نمی دادند؛ به همین دلیل اگر فوتبال ایران در سال های قبل را بگردیم به موارد انگشت‌شماری می رسیم که یکی دو مورد از آن‌ها سالها همکاری علی پروین به عنوان سرمربی و ناصر ابراهیمی به عنوان مربی در تیم های ملی و پرسپولیس و یا همکاری مرحوم منصور پورحیدری و یورگن گده در تیم ملی ایران در بازیهای آسیایی بانکوک بود.

در سال‌های اخیر البته این موضوع تغییر کرد و بعد از حضور مربیانی مانند میشائیل هنکه، ژلکو میاچ و ... تابوی حضور یک کمک مربی کاربلد فروریخت تا جایی که حالا مربیان لیگ برتری تقاضای حضور یک کمک مربی خارجی و یا دستیاری ایرانی که خود امکان سرمربیگری در هر تیمی را دارد؛ می دهند. حضور موثر گابریل پین، مربی ایتالیایی تیم استقلال در فصل گذشته و یا اوسمار ویرا، کمک مربی برزیلی پرسپولیسی ها که در این فصل روی نیمکت این تیم می نشیند؛ همین نکته را نشان می‌دهد.

اما پیش از آغاز لیگ، تعدادی از مربیان تیم های مختلف به دنبال انتخاب یک دستیار بودند و در این میان مربی ایرانی شاغل در فوتبال ایتالیا یکی از گزینه هایی بود که نامش از چند تیم به گوش می رسید. علی عابدی که پس از مربیگری در سطوح مختلف، این روزها به عنوان دستیار روی نیمکت تیم زنان آ اس رم می نشیند. عابدی که تصور می شد فصل فوتبالی پیش رو را در لیگ برتر ایران بگذراند ترجیح داد فعلاً در فوتبال ایتالیا حضور داشته باشد. به این ترتیب با این مربی تماس گرفتیم و درباره اهمیت حضور در کادرفنی به عنوان دستیار به صحبت پرداختیم.

1736249

او در ابتدا درباره نقش مهم دستیار سرمربی در یک تیم گفت: با توجه به شرایطی که در فوتبال روز دنیا به وجود آمده طبیعی است که هر کدام از نفرات حاضر روی نیمکت یک تیم اهمیت خود را داشته باشد، این حرف من به این معناست که شما نفر اضافه ای روی نیمکت تیم ها نخواهید دید. در این میان اما یکی از مهمترین نقش ها را باید دستیار سرمربی یا به قول خودمان کمک مربی ایفا کند. کسی که می خواهد یک دستیار خوب باشد باید بر اصولی همچون آنالیز، بدنسازی و بحث تکنیک و تاکتیک احاطه کامل داشته و البته در این میان حواسش به اوضاع روحی و روانی بازیکنان نیز باشد.

او در این باره ادامه داد: با توجه به شرایطی که باید یک کمک مربی داشته باشد مشمول هیچ رابطه ای نمی شود و شما به ندرت می بینید که یک بازیکن پس از پایان دوران بازی به سرعت و فقط به واسطه نام خود وارد کادر مربیگری تیمی شود. باشگاه‌ها می دانند که این ها مربیان خوبی نیستند و به همین دلیل طی کردن سلسله مراتب برای حضور روی نیمکت هر تیمی اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که مسئولیت روی دوش هر مربی بسیار سنگین است و در صورت ناکارآمدی باید پاسخگو باشد.

عابدی درباره حضور خود در فوتبال ایتالیا نیز گفت: در سال‌های ابتدایی حضورم با توجه به طی کردن مدارج تحصیلی در رشته تربیت بدنی به عنوان یک بدنساز وارد فوتبال این کشور شدم اما با توجه به شرایطی که وجود داشت اگر میخواستم پیشرفتی در کارم داشته باشم باید سطح خود را بالاتر می بردم. این بالاتر بردن سطح نیز با گذراندن دوره‌های مربیگری و همینطور پیشرفت در بحث تکنیک و تاکتیک برایم به وجود می آمد و خداروشکر که من توانستم شرایط را برای خودم به گونه پیش ببرم که به عنوان یک کمک مربی هم بر بحث آنالیز فوتبال، هم بر بدنسازی و هم بر آشنایی کامل با بحث تکنیک و تاکتیک، احاطه داشته باشم. این ها باعث می شود تا پیش از هر جلسه تمرینی، بنده برنامه ریزی لازم برای تمرین آن روز را با توجه به شرایط تیم به سرمربی بدهم. گذراندن این شروطی که گفتم باعث میشود که یک سرمربی به دستیار خود اعتماد کامل داشته باشد و به قولی او را بازی دهد!

این مربی در پایان درباره رد کردن پیشنهادهای ایرانی و همین طور ادامه حضور در فوتبال ایتالیا گفت: در سالهایی که اینجا حضور داشتم در هر تیم و هر رده‌ای که بودم سعی کردم تجربیاتم را بالا ببرم و وارد شرایطی شوم که پیش از این به شما توضیح دادم. تجربه خوبی که تا حالا کسب کردم در کنار تسلط بر بحث های مانند بدنسازی، آنالیز و اصول تکنیکی و تاکتیکی باعث شده تا به لطف خداوند از نظر کاری در فوتبال ایتالیا مشکلی نداشته باشم و بتوانم با توجه به لیاقتم مربیگری کنم. همانطور که پیش از این گفته بودم از لیگ برتر ایران پیشنهاد شده بود که پس از صحبت با سرمربیان تیم ها و بررسی درخواست‌های مورد نظر احساس کردم برایم حضور در فوتبال ایران زود است و می توانم با تجربه و دانش بیشتر در سال‌های آینده به فوتبال کشورم خدمت کنم.

دیدگاه‌ها