کد خبر : 1844271 | 27 شهریور 1401 ساعت 23:25 | 124K بازدید | 14 دیدگاه

این جهش رعدآسا، این شیرجه تماشایی

زیباترین لحظه کشتی ایران در صربستان 2022

جهش رعدآسای کامران قاسمپور به پشت جیدن کاکس کلید کسب نخستین طلای ایران در مسابقات جهانی صربستان بود.

زیباترین لحظه کشتی ایران در صربستان 2022

به گزارش "ورزش سه" در کشتی فینال وزن ۹۲ کیلوگرم مسابقات جهانی تنها دو امتیاز جابه‌جا شد. اما در طول مسابقه کامران قاسمپور و جیدن کاکس هرکدام چندین بار سعی در اجرای فن داشتند اما جز یک‌بار، به سد دستان پرتوان و پاهای تیزچنگ یکدیگر می‌خوردند.

1746285
"مهتری گر به کام شیر در است، شو خطر کن ز کام شیر بجوی"
این شعر حنظله بادغیسی احتمالا بهترین توصیف ممکن برای عملکرد کامران قاسمپور در کشتی فینال بود که صدرالدین کاظمی، گزارشگر مشهور کشتی در رادیو و شبکه ورزش برای تمجید از دلاور جویباری تیم ملی آن را در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام منتشر کرد.
کامران به عنوان تنها کشتی‌گیر ایران که در این مسابقات از حریف امریکایی امتیاز فنی گرفت، توانست برای دومین دوره پیاپی قهرمان مسابقات شود.
اما کلید پیروزی ماندگار او در فینال مسابقات، جدای از فرارهای چابکانه او از دست‌های کشیده کاکس، لحظه‌ای بود که برای تکمیل زیرگیری از کاکس، با شیرجه‌ای برق‌آسا تمام وزن خودش را روی حریف قدرتمند امریکایی انداخت تا او را در کسری از ثانیه نقش بر زمین کند.
1746426

کامران که در دو کشتی مرحله نیمه‌نهایی و یک‌چهارم برابر حریفان گرج و بلغار خودش درست در زمانی که داور به آنها اخطار ۳۰ ثانیه داد، موفق به کسب امتیاز شده بود، این بار خودش از سوی داور با اخطار ۳۰ ثانیه مواجه شد. اما کامران در شرایطی که به نظر می‌رسید به زودی یک امتیاز از حریف عقب بیفتد، با یک حمله ناگهی از زانوی چپ کاکس زیر گرفت و با تبدیل آن به دوخم در حالی که کاکس می‌خواست با ستون کردن دست و پاهای خودش از خاک‌شدن فرار کند، با جهشی قدرتمندانه خودش رو روی حریف آوار کرد تا دو امتیاز تعیین‌کننده مسابقه را دشت کند.

1746427
 

1746277
درحالی که ده ثانیه از لحظه دریافت اخطار گذشته بود، کامران زیر چپ کاکس را بلافاصله بعد از این که ذهن او را درگیر گرو‌گرفتن دست‌هایش کرده بود گرفت.
1746278
دو ثانیه زمان برای کامران تیزچنگ کافی بود تا یک‌خم را به دوخم تبدیل کند.
1746279
درحالی که کاکس به آمادگی بدنی بالای خودش امیدوار بود تا بتواند ۱۶ ثانیه بعد را هم بدون از دست دادن امتیاز مقاومت کند، کامران او را غافل‌گیر کرد و با یک خیز شگفت‌انگیز، وزن ۹۲ کیلوگرمی خودش را روی حریف آوار کرد.
1746280
شیرجه‌ای به مثابه سقوط آزاد؛ این حربه استثنایی کامران برای خاک کردن برق‌آسای کاکس پس از رسیدن به پای او بود. این بار تنها پنج ثانیه برای کامران کافی بود تا حریف قدرتمندش را خاک کرده و از داور امتیاز را بگیرد.

نکته‌ای که نشان می‌داد کشتی‌گیر زیرک ما، تا چه اندازه از رویارویی سال گذشته که با پیروزی خودش هم همراه شده بود، نکته‌برداری کرده است.
کافی است بار دیگر کشتی کامران برابر کاکس در اسلو را مرور کنیم؛
جایی که قاسمپور با وجود رسیدن به پشت حریف برای خاک کردن کاکس زمان و انرژی زیادی صرف می‌کرد و به سختی توانست با چندین بار زدن به داخل پای کاکس و از کار انداختن دستش به عنوان ستون، امتیاز را از داور بگیرد.
 

1746281
در نیمه‌نهایی ۲۰۲۱ اسلو، کامران کاملا مشابه با فینال دیشب از پای چپ کاکس زیر گرفت.
1746282
در ادامه با تبدیل یک‌خم به دوخم به پشت حریف رفت اما مقاومت کاکس در این حالت شروع شد.
1746283
کامران چندین بار به سبک علیرضا دبیر به داخل پای کاکس ضربه می‌زد تا او اتکای خودش روی زمین را از دست بدهد و در نهایت بتواند با درآوردن دستش از حالت ستون او را خاک کند.
1746284
از لحظه گرفتن زیر یک خم کاکس تا لحظه خاک شدن او توسط کامران و اعطای امتیاز از سوی داور، ۳۷ ثانیه زمان برد!

هرچند کامران در دو مصاف رودررو برابر کاکس پیروز بوده، اما المپیکی نبودن این وزن باعث شده تا گمانه‌زنی‌های مبنی بر قصد هردو کشتی‌گیر برای حضور در وزن بالاتر به وجود بیاید. با این حساب، شاید سال آینده یا حداقل در المپیک ۲۰۲۴ پاریس شاهد تقابل این دو غول کشتی آزاد دنیا در وزنی باشیم که عرصه یکه‌تازی رشید سعدالیف، تانک‌روسی ۹۷ کیلوگرم دنیا است.

دیدگاه‌ها