کد خبر : 1844739 | 30 شهریور 1401 ساعت 13:02 | 11.8K بازدید | 7 دیدگاه

برای موفقیت، باید امکانات بهتری در اختیارمان قرار بگیرد

مرفاوی: هدفمان قهرمانی آسیا و صعود به جام‌جهانی است

صمد مرفاوی، سرمربی موفق تیم جوانان می گوید که هدف آنها، راهیابی به مسابقات جام جهانی جوانان در اندونزی است.

مرفاوی: هدفمان قهرمانی آسیا و صعود به جام‌جهانی است

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی جوانان توانست پس از قهرمانی در تورنمنت کافا، مسابقات مرحله مقدماتی قهرمانی آسیا را نیز با نتایج فوق العاده ای پشت سر بگذارد. آنها در بازی نخست با یک گل از سد قرقیزستان میزبان گذشتند، بعد با 7 گل برونئی را در هم کوبیدند و سپس با 2 گل امارات را مغلوب کردند.

تیم جوانان در نهایت و با 9 امتیاز و بدون گل خورده و ثبت سه کلین شیت، به عنوان صدرنشین گروه راهی مرحله اصلی مسابقات قهرمانی آسیا شد تا در مسابقاتی که از اوایل اسفند در ازبکستان برگزار می شود، حضور یابد و برای صعود به جام جهانی جوانان تلاش کند.

صمد مرفاوی که تابستان امسال به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان انتخاب شد، ابتدا با تست گیری از حدود 100 بازیکن، ترکیب تیم خود را تشکیل داد و توانست در تورنمنت کافا و مرحله مقدماتی قهرمانی آسیا نتایج بسیار خوبی را کسب کند و با اقتدار، تیم را راهی مرحله اصلی مسابقات کند.

1747165

او در گفت‌وگو با خبرنگار ورزش سه، درخصوص مسائل مختلف به صحبت پرداخت که در زیر می خوانیم:

* اول از همه درباره شکل گیری تیم ملی جوانان صحبت کنید. گویا از 100 بازیکن تست گرفتید تا بتوانید این تیم را تشکیل دهید؟
ما کارمان را از ابتدای تیرماه آغاز کردیم. حدود پانزده تا بیست روز از میان بازیکنانی که توسط مربیان استعدادیابی شناخته شده بودند، تست گرفتیم. از این تعداد 60 نفر را انتخاب کرده و به 2 گروه 30 نفره تقسیم کردیم. کارمان را با این 2 گروه آغاز کردیم و تقریبا شاکله تیم را از میان 30 نفر نخست انتخاب کردیم و با آنها کارهای بدنی و تاکتیکی خودمان را آغاز کردیم تا عقب نیفتیم و بتوانیم بچه ها را به لحاظ فنی آماده کنیم. در ادامه، از میان 30 نفر دومی که وارد اردو شدند، چند نفری را نیز انتخاب کردیم. در نهایت کارمان را به صورت رسمی آغاز کردیم. بعد از یک اردوی بیست روزه، به کافا رفتیم و توانستیم در آنجا عنوان قهرمانی را کسب کنیم. پس از پایان آن تورنمنت، یک هفته استراحت کردیم و برای برگزاری مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا کارمان را شروع کردیم. خدا را شکر بچه ها بعد از مسابقات کافا، با تفکرات ما آشنا شدند. مخصوصا پس از کافا که در آنجا چهار بازی انجام دادیم. بچه ها خیلی خوب همدیگر را شناختند و هماهنگ شدند. شرایط ما به لحاظ فنی و آمادگی بدنی در قرقیزستان، به مراتب بهتر از تاجیکستان بود. خدا را شکر این نتیجه را گرفتیم و به مرحله اصلی صعود کردیم. از روز نخستی که به قرقیزستان رفتیم، به بازیکنان گفتیم باید این هدف را داشته باشیم که با 9 امتیاز و بدون گل خورده این تورنمنت را به پایان برسانیم.

* البته در این راه با مشکلاتی نیز دست و پنجه نرم کردید. درباره مشکلات تیم در این 3، 4 ماه صحبت کنید. 
کار آمادگی و تاکتیکی ما تقریبا 2 ماه و نیم طول کشید و تیم در اختیار ما بود. پیش از آن مراحل تست گیری و آمادگی جسمانی را سپری کردیم. شرایط ما در این مدت بد نبود. شاید مشکلاتی به لحاظ تغذیه و برخی از امکانات تمرینی وجود داشت، ولی مسئولین تا جایی که توانستند با ما همکاری کردند و شرایط را فراهم کردند تا بتوانیم وضعیت خوبی داشته باشیم. خدا را شکر اردوهایمان به راه بود و مشکلاتی نداشتیم. اما همانطور که گفتم، برخی امکانات رفاهی که بازیکنان بتوانند شرایط خوبی داشته باشند، در حد عالی نبود. ولی با توجه به اینکه فدراسیون شرایط خاصی داشت، بالاخره چیزی که می خواستیم برایمان فراهم کردند.

1747169
* در تورنمنت کافا که با حضور ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان و افغانستان برگزار شد، توانستید قهرمان شوید. درباره آن جام بیشتر صحبت کنید.
تازه حدود 2 هفته الی 20 روز پیش از آغاز تورنمنت کافا تمریناتمان را آغاز کرده بودیم. واقعا برای ما، مسابقات سختی بود. چون هنوز بچه ها آن شناخت کامل را نداشتند. ولی ما سعی کردیم با برگزاری تمرینات و کلاس های تئوری، بچه ها را به افکار خودمان نزدیک کنیم. بازی نخست ما با ازبکستان بود که در سطح آسیا تیم قدرتمندی است و حتی مرحله نهایی مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در این کشور است. ما هیچ شناختی از ازبک ها نداشتیم. در نیمه اول تا دقایق آخر با 2 گل عقب بودیم ولی به بازی برگشتیم و مساوی گرفتیم. این برای ما خیلی مهم بود که تا آخرین لحظه امیدوار باشیم، بجنگیم و تلاش کنیم تا به نتیجه برسیم. در بازی با قرقیزستان نیز در دقایق آخر به گل تساوی رسیدیم. این برای من خیلی امیدوارکننده است که جوانان ما به هیچ وجه نمی خواهند بازنده باشند. آنها تا آخرین لحظه می جنگیدند و این برای تیم ما نکته مثبتی بود که به لحاظ بدنی و تاکتیکی، برای موفقیت تلاش می کردند. این برگ برنده تیم ما بود که بازیکنان تعویضی، نتیجه را تغییر می دادند. این نشان دهنده آن بود که بازیکنان با هم تفاوتی ندارند و از لحاظ فنی توانمند و به همدیگر نزدیک هستند. این باعث خوشحالی من است که تیم یکدست، قدرتمند و توانمندی داریم.

1747187

* در مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا در گروه قرقیزستان، برونئی و امارات با اقتدار و بدون حتی یک گل خورده و 3 تا کلین شیت، توانستید به مرحله اصلی راه پیدا کنید. درباره این مسابقات صحبت کنید.
این بازی ها از تورنمنت کافا حساس تر بود. چون این تورنمنت، مسابقات مقدماتی قهرمانی آسیا بود. ما از قرقیزستان شناخت داشتیم و آنها نیز از ما شناخت داشتند. تقریبا اینجا تمرینات خوبی را انجام دادیم. البته از امارات هم شناخت داشتیم ولی نه به اندازه قرقیزها. با توجه به مسابقاتی که داشتیم و آنالیزی که از حریفان داشتیم، تمریناتمان را طراحی کردیم. بچه ها، کاملا نسبت به آن چیزی که می خواستیم، شناخت کامل داشتند. سبک تیم قرقیزستان تدافعی و فشرده بود. آنها روی ضدحملات برنامه ریزی کرده بودند. ما این را می دانستیم چون در تورنمنت کافا نیز اینگونه بازی کرده بودند. ما تمام راه های نفوذ آنها را بستیم و سعی کردیم تا دفاع تیمی آنها را باز کنیم. برای گلزنی تلاش زیادی انجام دادیم و نهایتا با یک ضربه ایستگاهی دروازه آنها را باز کردیم. در ادامه بازی را کنترل کردیم و 2 بار نیز به تیر دروازه قرقیزستان زدیم. فرصت های زیادی را از دست دادیم و همان یک گل برای کسب سه امتیاز کافی بود. اولین بازی قرقیزستان با ما بود و اینگونه برنامه ریزی کرده بودند که یک امتیاز از ما بگیرند و سپس کار صعود از گروه را به تفاضل گل بکشانند، منتهی ما این اجازه را ندادیم و با قدرت و توانمندی بچه ها 9 امتیاز کسب کردیم. هدف اول ما گل نخوردن بود که خدا را شکر به آن رسیدیم.

1747166

* قرارداد شما هم به پایان رسید. برای تمدید با شما صحبتی شده است؟ خودتان چه برنامه ای دارید؟
قرارداد ما تمام شده است و صحبت های کوچکی صورت گرفته اما هنوز مذاکراتی به صورت رسمی انجام نشده است. در حال حاضر اتفاق خاصی رخ نداده و مشغول استراحت هستیم تا ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.

* اوایل اسفند مسابقات اصلی قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی جوانان در ازبکستان برگزار می شود. چه چشم اندازی برای این مسابقات دارید؟ به طور کلی چه هدفی را دنبال می کنید؟
پیش از انتخاب به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان و در برنامه ای که به فدراسیون تحویل دادم، هدف ما این بود که ابتدا صعودمان را به جام جهانی قطعی کنیم و سپس برای قهرمانی تلاش کنیم. این هدف ما است ولی با این امکانات و این شکل، رسیدن به این موضوع خیلی سخت است. باید تدارکات و امکانات ما نسبت به دوره مقدماتی، خیلی بهتر باشد تا به چیزی که می خواهیم برسیم. ان‌شاءالله که برنامه ریزی کرده و خواسته هایمان را مطرح می کنیم. امیدوارم مورد تأیید فدراسیون قرار بگیرد و کار انجام شود.

1747168

* مسابقات جام جهانی جوانان خرداد سال بعد در اندونزی برگزار می شود. ان شالله شما و تیم خوبتان را در آنجا می بینیم؟
تمام تلاشمان را می کنیم و هدف ما همین است که به آنجا برسیم. بازیکنان خوب و توانمندی داریم. استعدادهای خیلی خوبی در تمام کشور داریم و سعی می کنیم به لحاظ نیروی انسانی، از همه ظرفیت هایمان استفاده کنیم. ما وقت داریم تا مسابقات تیم های پایه در سطح جوانان و مسابقات لیگ برتر جوانان و حتی سطح شهرهای مختلف را ببینیم تا بازیکنانی که می توانند با تفکرات ما در سطح تیم ملی ظاهر شوند، انتخاب کنیم و از تمام ظرفیت های انسانی مان به نحو احسن استفاده کنیم.
* به عنوان سوال پایانی درباره تیم ملی بزرگسالان چه نظری دارید؟ شرایط تیم را با حضور آقای کی روش چگونه ارزیابی می کنید؟ به صعود امیدوار باشیم؟
جام جهانی میدان سختی است. اینکه بخواهیم از الآن انتظارات را بالا ببریم که حتما صعود کنیم درست نیست. چه با حضور آقای کی روش یا هر فرد دیگری، برای صعود تضمینی وجود ندارد. بنابراین باید تلاش کنیم که تیممان نتایج خوبی را کسب کند و در حد توانشان ظاهر شوند و به دور بعد صعود کنند.

1747167

دیدگاه‌ها