کد خبر : 1847623 | 19 مهر 1401 ساعت 14:30 | 16.6K بازدید | 7 دیدگاه

به او فرصت دهیم، تمرین دهنده اضافه کنیم

موافقان و مخالفان شمسایی چه می‌گویند

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران با هدایت وحید شمسایی در جام ملت‌های آسیا با اظهارات مختلفی از سوی موافقان و مخالفان او همراه شده است.

موافقان و مخالفان شمسایی چه می‌گویند

به گزارش "ورزش سه" شکست تیم ملی فوتسال ایران در فینال مسابقات جام ملت‌های آسیا مقابل ژاپن و بسنده کردن به عنوان نایب‌قهرمانی، با واکنش‌های زیادی از سوی اهالی فوتسال همراه بوده است. کارشناسان، مربیان و بازیکنان زیادی در خصوص عملکرد تیم ملی و سرمربی آن وحید شمسایی به اظهار نظر پرداختند و در این بین خود سرمربی تیم ملی هم شب گذشته با حضور در برنامه فوتبال برتر به دفاع از عملکرد خودش پرداخت و با استدلال بر جوانگرایی انجام شده در تیم، نوید روزهای بهتر را داد.

به همین بهانه در این مطلب نگاهی داریم به صحبت‌های اهالی فوتسال که بعد از پایان مسابقات در خصوص عملکرد تیم ملی و کادر فنی آن مطرح کرده‌اند؛

* حمید بی‌غم؛ مربی سابق مس سونگون

امیدوارم شمسایی برنامه مدونی برای تیم ملی آماده کند و کمیته فوتسال هم پشت او باشد. باید دیدارهای دوستانه بسیاری داشته باشیم تا این اشتباهات رخ ندهد. بزرگترین ضعف این گروه با حضور تمرین‌دهنده خارجی برطرف می‌شود. یک مربی خارجی، سطح تیم ملی و لیگ برتر را بالا می‌برد و تیم ملی به چنین کسی نیاز دارد. بیشتر از این از تیم ملی انتظار نمی‌رفت. نسل جدیدی برای تیم ملی از قبل پایه‌ریزی نشده بود و بازیکن جوانی در سطح بین‌المللی نداشتیم. جوان‌ترین بازیکن ما در این سطح، مسلم اولادقبادِ 26 ساله بود و هیچ بازیکن زیر 25 سالی که تجربه بین‌المللی داشته باشد، نداشتیم.

1752143

* محمد هاشم‌زاده، سرمربی تیم ملی اندونزی

فکر نمی‌کردم ژاپن بتواند ایران را شکست بدهد. تیم ملی ایران بهترین تیم جام بود که در فینال بدشانسی آورد. بازیکنان واقعاً تلاش کردند و تمریناتی حرفه‌ای پشت سر گذاشتند، اما موقعیت‌های ما در فینال تبدیل به گل نشد. ایران شایسته قهرمانی بود و به نظرم این تیم آینده روشنی دارد. بازیکنان ما در شرایط عادی خیلی سرتر از ژاپنی‌ها بودند.  ایران تغییرات زیادی داشت و بازیکنان جدید برای مواجهه با شرایط سخت، نیاز به دیدار دوستانه دارند. بازی با ژاپن یکی از همین شرایط سخت بود که کم‌تجربگی بازیکنان در بازی‌های حساس سبب رقم خوردن این نتیجه شد.

1752144

* ریکاردو ساپرال، سرمربی سابق تیم ملی کویت

ایران بهترین تیم آسیا و یکی از بزرگترین‌های دنیاست. آنها عملکرد فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشتند، اما در فینال بازی تیمی خیلی خوبی از خود نشان ندادند. ایران در این مسابقه تیم برتر زمین بود و به این خاطر شکست خورد که ژاپن در سراسر بازی بسیار منظم بود. ایران شرایط رسیدن به فینال جام جهانی را دارد و تیمی شایسته احترام است.  بازیکنان این تیم در پاس‌های آخر مشکل داشتند. ایران نسل جدیدی از استعدادهای عالی در اختیار دارد که از لحاظ انفرادی فوق‌العاده هستند، اما برای انتخاب زمان دریبل باید بیشتر تلاش کنند و دریبل را به‌عنوان سلاحی برای ایجاد برتری عددی به کار ببرند.

1752145

* حسین قضایی، مدیر تیم فوتسال مس سونگون

جوانگرایی تیم باید با برنامه و تدریجی باشد و حسین طیبی برای تیم موثر بود و کاپیتان تیمی بود، اما اصغر حسن‌زاده کاپیتان فنی تیم بود و خلا وی در تیم ملی کاملا محسوس بود و زمانی که طیبی در میدان حضور نداشت، تیم ایران از لحاظ تجربه بازی افت کرده و این مورد هم یکی دیگر از دلایل عدم قهرمانی ایران بود. هر چند باید به انتخاب سرمربی تیم ملی احترام گذاشت اما از نظر من ای کاش اصغر حسن‌زاده هم در تیم حضور داشت و می‌توانست کمک شایانی برای قهرمانی ایران کند. موردی که هم در تیم ملی و هم تیم‌های باشگاهی دیده می‌شود همیشه از حضور بازیکنان تاکتیک درست می‌شود و تاکتیک تیمی‌مان ضعیف است و نه تاکتیک 4 صفر و یا  سه یک تیم درست است و نه برنامه های دیگر. برای قهرمانی عجله داشتیم و ذهن صعود به فینال را داشتیم اما برای دیدار نهایی بدون برنامه بودیم.

1752146

* محمود خوراکچی، مربی فوتسال

در این تورنمنت اصلاً آنالیزی نداشتیم. دستیاران شمسایی باید چنین آنالیزهایی انجام می‌دادند که چنین کاری نکردند. ژاپن برای هر بازیکن ایران، بازیکن مخصوص به او را وارد زمین می‌کرد. اکنون آنالیز به‌صورت کامپیوتری انجام می‌شود، اما آنالیز ایران به‌صورت دستی بود. کادر فنی نقاط ضعف و قوت حریفان را برای بازیکنان بازگو می‌کرد، اما آنالیز کامپیوتری نداشتیم که به سرمربی کمک کند.  باید همین مسیر را با قدرت بیشتر ادامه دهیم. کادر فنی تیم ملی نیاز به تقویت دارد و تعداد اعضای این کادر باید بیشتر شود. بهتر است سرمربی تیم ملی با چند کارشناس و همکار تبادل نظر کند تا با هم‌اندیشی، آینده فوتسال را درخشان کنیم. فدراسیون فوتبال مسئولیت سنگین‌تری در قبال فوتسال دارد و باید اندک اشتباهات را با برنامه و امکانات بیشتر برطرف کنیم. اگر این اتفاق رخ دهد، آینده درخشانی برای تیم ملی پیش‌بینی می‌کنم.

1752147

* رضا کردی، مدرس فوتسال

از زمانی که آقای شمسایی هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت، با شعار جوان‌گرایی با شیب تند وارد شد اما متاسفانه عملکرد ایشان متناقض بود؛ ما جوان‌گرایی واقعی را در تیم ملی ندیدیم و میانگین سنی بالای ۲۷ سال، توجیه مناسبی برای جوان کردن تیم نیست و متاسفانه قهرمانی را هم از دست دادیم‌. تیم ملی علاوه بر اینکه تاکتیک مناسبی نداشت، در‌ حمله هم تمام توجه به خلاقیت فردی بازیکنان بود و تمام بار را روی دوش محسن اولاد قباد و سالار آقاپور گذاشته بودیم و حتی کادرفنی در ترکیب اولیه خود، یک چپ‌پا استفاده نکرد و ۳-۴ چپ‌پایی هم که در تیم حضور داشتند، توریست بودند. آقای شمسایی متاسفانه به جامعه فوتسال القا کرد که جوانگرایی شده در صورتی‌که میانگین سنی تیم، از دور قبل بالاتر است. ما زمانی می‌توانستیم بگوییم جوان‌گرایی کردیم که با میانگین سنی ۲۳ تا ۲۵ سال وارد مسابقات می‌شدیم.

1752148

* اسماعیل تقی‌پور، سرمربی مس سونگون

شمسایی مربی بزرگی است و باید وی را حمایت کنیم تا ان‌شاءالله در جام جهانی هم موفق شود. شکست در فینال هر مسابقه‌ای یک امر طبیعی است. حضور در فینال همیشه سخت بوده و ما باید نگاه منصفانه داشته باشیم. تیم ملی  مربوط به خودمان است و همه باید آن را حمایت کنیم و دست در دست هم دهیم تا این تیم بتواند در جهان بدرخشد. بعضی از این بازیکنان شاید برای اولین‌بار بود که در یک تورنمنت رسمی شرکت می‌کردند. کادر فنی تیم ملی و بازیکنان تا آخرین لحظه به خوبی جنگیدند اما شانس و عملکرد خوب دروازه‌بان ژاپن مانع شکست آنها در فینال شد.

1752149

* علی افضل، سرمربی سابق گیتی‌پسند

ژاپن به خوبی تیم ایران را آنالیز کرده بود و بازیکنانش از جلو تیم ما را پرس کرده بودند. در نیمه اول  مومنی دروازه‌بان ما توپ‌ها را می‌گرفت و به سمت طیبی یا اولاد قباد پرتاب می‌کرد اما متأسفانه این توپ‌ها یا  بیرون می‌رفت و یا دست بازیکنان ژاپن می‌افتاد. درکل در این مسابقات تیم ایران متکی به خلاقیت‌ بازیکنان بوده و نه خلاقیت تیمی. تیم ما در مقابل ژاپن برنامه و هدف مشخصی نداشت و در کل بازیکنان ایران تمرکز لازم را نداشتند و عدم تمرکز آنها باعث شد که مقابل ژاپن شکست بخوریم. برای آینده و جام ملت‌های بعدی که انتخابی جام جهانی است باید یکسری نفرات جدید در استعدادیابی و با برنامه به تیم ملی اضافه کنیم. بازیکنان‌مان خوب، دونده و جنگنده بازی‌های خود را انجام دادند، البته در تمام بازی‌ها ما به بازیکنان تکنیکی و خلاق خود وابسته بودیم. بیشتر بازی‌های ایران در این مسابقات با تیم‌های شرق آسیا بود آنها از نظر تکنیکی ضعیف اما تاکتیکی قوی بودند و ما به خوبی و راحتی توانستیم این تیم‌ها را شکست دهیم.

1752150

* علی صانعی، سرمربی تیم ملی زیر 20 سال

بازیکنان ژاپن از نظر ذهنی آماده بودند و دقیقاً می‌دانستند از بازی با ایران چه می‌خواهند. از طرفی تیم ملی ما در این بازی تمرکز کافی نداشت. گل اول ژاپن روی اشتباهات فردی بازیکنان ایران و گل سوم گل به خودی بود. این موضوع نشان‌دهنده این بود که ما تمرکز کافی نداشتیم. من اعتقاد دارم در تمام بازی‌ها ما به خلاقیت فردی بیش از اندازه وابسته بودیم. از طرفی اینکه بازیکنان حریف قدرت بازیکنان ما که خلاقیت فردی بود را به خوبی آنالیز کرده بودند و این موضوع کار ما را در ادامه سخت کرد و همین دلایل عامل شکست ما مقابل تیم ژاپن شد. جوانگرایی در تیم ملی خوب بوده اما این جوانگرایی باید با شیب ملایم انجام می‌شد و بازیکنانی مثل اصغر حسن‌زاده می‌توانستند در کنار بازیکنان جوان باشند.

1752151

* مهدوی‌نیا، گلر سابق تیم ملی

فدراسیون فوتبال و وحید شمسایی بهتر است تمرین دهنده سطح بالا به کادر فنی اضافه کنند. وظیفه کادر فنی است که اشتباهات بازیکنان را پایین بیاورد و آرامش را به بازیکنان تزریق کند. در بازی هایی که پشت سر گذاشتیم با توانایی فردی به گل رسیدیم در بازی های در این سطح با این رویه نمی‌شود نتیجه گرفت. با اضافه شدن یک تمرین دهنده سطح بالا کنار شمسایی در مسابقات جهانی نتیجه بهتری کسب می‌کنیم. در مدت زمانی که پاور انجام شد برنامه خاصی برای اجرای این تاکتیک نداشتیم و به نظر می‌رسید تمرین زیادی برای این تاکتیک انجام نشده است. تاکید می‌کنم اگر دو تمرین دهنده خارجی سطح بالا به تیم ملی اضافه شود در مسابقات جهانی می‌توانیم نتایج خوبی را کسب کنیم.

1752152

دیدگاه‌ها