کد خبر : 1850438 | 06 آبان 1401 ساعت 08:02 | 1.5K بازدید | 0 دیدگاه

رکورد خدمتی و احمدی معمولی بود

سطح رکوردهای دنیا در تفنگ بالا رفته است

پیشکسوت تیراندازی گفت: رکورد تیراندازان ایرانی در قهرمانی جهان مصر نسبت به دوره قبل پیشرفت کرده اما باید دانست که سطح رکوردها در رشته تفنگ در دنیا خیلی پیشرفت کرده است.

سطح رکوردهای دنیا در تفنگ بالا رفته است

به گزارش "ورزش سه" ابراهیم اینانلو در گفت و گو با ایسنا، در مورد سطح مسابقات تیراندازی قهرمانی جهان مصر اظهار کرد: در این مسابقات ۸۸ کشور حضور داشتند و تعداد شرکت کنندگان بسیار زیاد بود. رقابت به لحاظ سطح مسابقات و رکوردها خیلی خیلی بالاتر از المپیک بود و چون هیچ محدودیتی در حضور تیراندازان نیست تمام کشورها با تمام ظرفیت‌های خود آمده بودند.

سرمربی سابق تیم ملی تفنگ ایران در ادامه در مورد عملکرد تیراندازان ایرانی گفت: اگر عملکرد ملی‌پوشانمان را نسبت به قهرمانی جهان دوره قبل که در کره برگزار شد مقایسه کنیم می‌توان گفت که آنها تغییری نداشتند و شاید کمی هم بهتر شدند. در مسابقات کره مهیار صداقت فینالیست شد و مدال‌ها در رده جوانان بدست آمد. این دوره هم امیرمحمد نکونام به فینال رسید و مدال آرمینا در رده جوانان تکرار شد. تپانچه هم یک مدال نقره و دو برنز گرفت.

وی افزود: رکورد تیراندازان ما در مصر نسبت به چهار سال قبل بهتر شده بود اما سطح رکوردها در رشته تفنگ در دنیا خیلی پیشرفت کرده است. کشورهای چین، هند، آمریکا و خیلی از کشورهای دیگر با یک نسل جدیدی به مسابقات آمده بودند و رکوردهایی که جوانان ثبت کردند خیلی بهتر از رکورد تیراندازان بزرگسال بود. در این مسابقات کلی از رکوردهای جهان شکسته شد. اکثر رکوردهای تیراندازان ایرانی را که نگاه کردم با این شرایط و محدودیت فشنگی که دارند معمولی و روبه پیشرفت بود.

اینانلو در مورد مشکلات ملی‌پوشان تیراندازی ایران گفت: ما همیشه مشکلاتی در تمرینات و اردوهای تدارکاتی داشتیم و هنوز هم داریم. وقتی با این شرایط بخواهیم عملکردشان را بسنجیم باید بگویم خوب است. اگر از نظر رکوردی امتیاز تیراندازان باتجربه مثل احمدی، خدمتی و مهیار را مقایسه کنیم به نظر من طبیعی و معمولی بود. چرا که ورزشکارانی بودند که در مسابقات حذفی رکوردهایی را می‌زدند که در حد رکوردهای جهان بود اما فردای آن در مسابقه اصلی رکوردشان ۷ یا ۸ نمره افت می‌کرد و جایگاه‌شان از رده دومی یا سومی به رده ۳۰ افت می‌کرد. اینها طبیعی است و زیاد این صحنه را در مسابقات دیده‌ایم.

وی گفت: اکثر تیراندازان خوب دنیا از کشورهای چین، هند و آمریکا رکوردهای انفرادی و تیمی رده جوانانشان بهتر از بزرگسالان بود. این اتفاق مخصوصا در تفنگ طبیعی است. جوانان ما هم مثل ساینا رکوردهای خوبی زدند. تیموری با رکورد خیلی خوب وارد فینال شد. این خبر خوبی است چون مشخص می‌شود که تیم ما پشتوانه خیلی خوبی دارد.

اینانلو افزود: در این مسابقات ایران توانست تیم بزرگی را به مسابقات بفرستد و از این داستان واقعا خوشحال شدم. بغیر از کشورهایی که از نظر مالی مشکلی ندارند سایر کشورها نتوانسته بودند تیم یکدست و بزرگی در هر دو رده جوانان و بزرگسالان به این مسابقات بفرستند. این اتفاق خوبی برای ایران است و مطمئنم تیراندازان تا  آخرین مسابقات ۲۰۲۴ که سهمیه‌ها توزیع می‌شود می‌توانند سهمیه‌های دوره قبل را تکرار کنند. هانیه رستمیان در تپانچه توانست اولین سهمیه المپیک را بگیرد و این خیلی کمک می‌کند که تیراندازان در مسابقات بعدی بتوانند سهمیه بیشتری بگیرند.

پیشکسوت تیراندازی گفت: البته کسب سهمیه و عملکرد خوب مستلزم این است که خود فدراسیون هم تلاش کند و ورزشکاران خوب را به تمام مسابقات اعزام کند. مسابقات در رنکینگ تاثیر دارد و ورزشکارانی می‌توانند نتایج خوبی کسب کنند که در مسابقات پشت سر هم حضور داشته باشند. این حضورها سبب می‌شود تا ورزشکار از نظر روانی سطح و کیفیت رکوردش را حفظ و بتواند آن را تکرار کند.

وی افزود: اروپایی‌ها مسابقات زیادی برگزار می‌کنند، اما کشورهای آسیایی مثل ایران، هند و چین رقابت خیلی فشرده‌ای در کشورشان ندارند و نیاز دارند در مسابقات و اردوهای برون مرزی شرکت کنند تا بتوانند در مسابقات هدف عملکرد خوبی داشته باشند. معمولا کشورهایی که در مسابقات کشورهای کوچک شرکت می‌کنند راحت‌تر می‌توانند به اوج عملکرد در مسابقات اصلی برسند.

وی افزود: اگر قرار باشد اردوی برن مرزی و تمرین خوبی در تهران نداشته باشیم در مسابقات بعدی هم انتظار کسب سهمیه و مدال دور از انتظار است. چیزی که اکنون من اطلاع دارم هنوز تیم ایران مشکل فشنگ دارد و فکر نمی‌کنم تیراندازان بتوانند تمرینات خفیفشان را ادامه دهند. از من مربی اگر بپرسید قاطع پاسخ می‌دهم که نبود فشنگ در عملکرد تفنگ بادی هم تاثیر می‌گذارد. یعنی شاید تیرانداز چون نمی تواند در خفیف خوب تمرین کند در بادی هم رکورد خوبی را کسب نمی‌کند.

دیدگاه‌ها