کد خبر : 1851664 | 12 آبان 1401 ساعت 14:12 | 28.6K بازدید | 3 دیدگاه

جلسه مهم؛ سرنوشت مس رفسنجان چه می‌شود؟

پارادوکس بزرگ لیگ ایران با 162 میلیارد تومان!

مس رفسنجان، تیمی که در بین اهالی فوتبال با لقب کهکشانی و بودجه آنچنانی شناخته شده، روزهای عجیبی را از نظر مالی پشت سر می‌گذارد.

پارادوکس بزرگ لیگ ایران با 162 میلیارد تومان!

به گزارش ورزش سه، پس از مطرح شدن مشکلات مالی مس رفسنجان در نشست خبری پیش از دیدار این تیم برابر سپاهان در هفته یازدهم لیگ برتر و صحبت‌های محمد ربیعی در خصوص بودجه این تیم، علی علیزاده معاون فنی تیم مس نیز اظهاراتی در این خصوص داشت و درباره این مشکلات صحبت‌ کرد.

علیزاده در این خصوص گفت: «به ربیعی حق بدهید. برعلیه تیمش ناداوری می‌شود. از او توقع تیم اول تا پنجم را دارند. بودجه را هم کاهش دادند. با این تفاصیل هرکسی جای او بود اعتراض می‌کرد. با این‌حال من می‌دانم او ناامید نیست ولی ما هم باید جوابگوی بازیکنانمان باشیم. مربی و بازیکن آرامش و تمرکز می‌خواهند و من میدانم مدیران این باشگاه و مسئولان صنایع مس به‌خوبی به آن واقف هستند. از این‌رو ناامید نیستم و می‌دانم چاره‌اندیشی می‌شود. حیف است این تیم با اتفاقات منفی روبه‌رو شود.»

* پول می‌رسد اما کی؟
علیزاده می‌گوید شک نکنید پول می‌رسد. او از موضع آشتی وارد می‌شود و به‌نوعی می‌خواهد خود و همکارانش را در تیم صنایع مس قرار دهد. او امیدوار است مسئولان این صنایع متوجه بشوند که او سرکشی نمی‌کند و در عوض توقع دارد هوایش را داشته باشند و پاداش این همراهی را بدهند.

در همین خصوص شنیدیم قرار است طی 40 روز آینده جلسه‌ای مهم با همین مضمون با حضور مسئولان صنایع مس و امور ورزش آن به همراه مسئولان باشگاه‌های ورزشی خصوصا باشگاه مس رفسنجان تشکیل شود و در مورد بودجه تعلق گرفته به آنها تصمیماتی جدید اتخاذ شود.

دقیقا وقتی که تیم مس کرمان به لیگ برتر صعود کرد مسئولان باشگاه مس رفسنجان در جریان کسری بودجه قرار گرفتند چرا که قرار بود حالا درصد بودجه مس کرمان بالا رفته و تقریبا هم‌تراز آنها شود. از این‌ رو آنها فکر نمی‌کردند تغییرات زیادی در بودجه‌شان صورت گیرد و به هیچ وجه تصور نمی‌کردند که از بودجه فصل قبل‌شان هم کمتر به آنها تعلق گیرد. مبلغ 162 میلیارد برای باشگاه مس کرمان با وجود تمام تیم‌هایی که دارد حتی کمتر از بودجه‌ای است که هرساله خرج فقط تیم فوتبال این باشگاه می‌شد. چیزی که صنایع مس بر آن تاکید دارد و مدعی است مسی‌ها باید با همین بودجه تا پایان فصل همه تیم‌های خود را سر و سامان دهند. این درحالی است که آنها با توجه به توانایی مالی هرساله‌شان در ابتدای فصل فعالیت کردند و حالا با این بودجه از پس هزینه‌های خود برنمی‌آیند و حتی در پرداخت پول بازیکنان هم مشکل دارند. این درحالی است که تیم مس رفسنجان حداقل در فصل جاری قراردادهای نامعقول ندارد و هرچند یکی دو بازیکن قرارداد رقم‌ بالا بستند.

علیزاده بودجه 162 میلیاردی را نه رد می‌کند و نه تکذیب اما مدعی است هیچ قرارداد نامعقولی ندارند، با این‌حال بودجه فعلی جوابگوی هزینه‌هایشان نیست. وی ادامه داد: «شک نکنید شرایط تغییر می‌کند. من اصلا بدبین نیستم. مسئولان اجازه نمی‌دهند این تیم‌ها که با حمایت خودشان به این جایگاه رسیده آسیب ببیند. ما ابتدای فصل بودجه‌ای درخواست کرده و براساس آن برنامه‌ریزی کردیم و تیم بستیم ولی وقتی آن مبلغ به باشگاه تزریق نشد به مشکل برخوردیم. نمی‌شود هم پول نداشته باشی و هم هدف بزرگ داشته باشی. هدف بزرگ به حمایت نیاز دارد.»

1744563

* دست‌های پشت پرده برای سقوط مس؟
نکته قابل تامل در مورد تیم مس رفسنجان که در حواشی اخیر پیرامون این باشگاه بارها شنیده شد قربانی کردن آنها است. صنایع مس هرقدر متمول، برای مشارکت در مسئولیت‌های اجتماعی درصد مشخصی از سود خود را هزینه می‌کند. این سود که حدود 2 درصد از کل سود صنایع مس است این‌بار به‌نوعی خاص تقسیم‌بندی شد، به‌طوری که جوابگوی هزینه‌ها نشد. ابتدا مسی‌های رفسنجان تصور کردند این بودجه برای این است که مس کرمان توقع زیادی نداشته باشد و در ادامه آنها ساپورت خواهند شد اما در ادامه متوجه شدند این‌طور نیست و قرار است با همین 162 میلیارد به کارشان ادامه دهند.

درنتیجه نسبت به موضوع، حساس‌ شده و شایعاتی به گوش‌شان رسید که از دیگران هم پنهان نماند؛ اینکه دست‌هایی پشت پرده است تا تیم مس رفسنجان به لیگ یک سقوط کند چرا که صنایع مس دلیلی نمی‌بیند تا این حد از بودجه مسئولیت‌های اجتماعی خود را صرف فوتبال کند درحالی‌که رشته‌های دیگری نیز در ورزش این صنایع مشغول هستند.

از طرفی مس کرمان به‌عنوان تیم مرکز استان از مقبولیت بیشتری برخوردار است، درنتیجه اگر قرار است یک تیم لیگ برتری داشته باشند، چه‌ بهتر که تیمی کرمانی باشد تا رفسنجانی. این شایعات هرچند هرباره رد می‌شود اما همچون سایه‌ای بر سر باشگاه مس رفسنجان سنگینی می‌کند و صد البته که در عملکرد این تیم نیز بی‌تاثیر نیست.

1496254

علیزاده به‌عنوان نماینده این باشگاه که بیش از هر فرد دیگری از زیر و بم جریانات موجود در این باشگاه باخبر است چنین شایعه‌ای را رد می‌کند. او به «فرهیختگان» گفت: «من بعید می‌دانم و هیچ چیزی در این‌خصوص نشنیدم. مس آنقدر درآمد دارد و آنقدر قدرتمند است که می‌تواند 3 تیم هم در لیگ برتر داشته باشد. موضوع کسر بودجه چیز دیگری است و این نیست که می‌خواهد تیمی سقوط کند. طبیعی است وقتی مشکلات زیاد شود حواشی آن را دربر‌ می‌گیرد. این شرایط فعلی باید مدیریت شود. شک نکنید مدیران در این یک ماه پیش‌رو جلساتی برگزار کرده و به نتیجه می‌رسند تا بیش از این اذیت نشویم.»

با این‌حال رفسنجانی‌ها ناامید نیستند. آنها در روزهای آینده تلاش می‌کنند جلسه‌ای با مدیران صنایع مس داشته تا یا بودجه را افزایش دهند یا بودجه‌ای کمکی دریافت کنند و بخشی از مشکلات‌شان را حل کنند. آنچه مسلم است دخل‌وخرج این باشگاه با هم جور درنمی‌آید و به این شکل نمی‌توانند ادامه دهند. از این‌ رو مدیرعامل این باشگاه برای اینکه از حواشی تیمش بکاهد و بر آرامش بازیکنان و دیگر اعضای تیم بیفزاید اطمینان داد تا پایان کار برای پیشرفت باشگاه مس رفسنجان تمام توان خود را به‌ کار خواهد گرفت.

او همچنین مدعی شد با کمک شرکت مس به‌ زودی نتایج خوب و قابل قبولی در همه تیم‌ها خواهند گرفت و این باشگاه را به جایگاه واقعی خود می‌رسانند. از این‌رو باید دید این همکاری محقق می‌شود و صنایع مس از خود نرمش نشان می‌دهد یا قرار است همچنان بر موضع خود باقی بماند.

دیدگاه‌ها