کد خبر : 1853942 | 26 آبان 1401 ساعت 10:43 | 30.9K بازدید | 2 دیدگاه

برگی از تاریخ؛

استعفای دبیرکل فدراسیون بعد از دربی جنجالی (عکس)

اولین دیدار استقلال و پرسپولیس بعد از انقلاب به دقیقه نود نرسید، تا دیگر ورزشگاه شیرودی در بازی‌های رسمی رنگ این بازی را نبیند.

استعفای دبیرکل فدراسیون بعد از دربی جنجالی (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، رقابت های رسمی و باشگاهی در تهران بعد از انقلاب اسلامی از سال 60 با جام باشگاه های تهران آغاز شد، فوتبالیست ها و تیم ها قبل از آغاز این رقابت ها در دیدارهای دوستانه و تورنمنت های چهارجانبه و حتی زمین های خاکی شرایط بدنی و فوتبالی خود را آماده نگه می داشتند و استقلال و پرسپولیس به عنوان دو تیم پرطرفدار فوتبال در تهران و ایران نیز چاره‌ای جز این نداشتند.
43 سال قبل در 25 آبان سال 1358 اولین دربی پایتخت بعد از انقلاب اسلامی در بازی دوستانه بین دو تیم در ورزشگاه شهید شیرودی که در آن روزها به امجدیه معروف بود برگزار شد. از آخرین بازی دو تیم در آذر سال 1356 که با نتیجه دو بر یک به نفع سرخپوشان به پایان رسیده بود حدود دو سال گذشته بود، آن بازی با دو گل مرحوم صفر ایرانپاک و تک گل حسن روشن به نفع قرمزهای پایتخت به پایان رسید.
این بازی در ورزشگاه مملو از جمعیت امجدیه به یاد بزرگداشت مرحوم علی دانایی‌فرد از بنیانگذاران باشگاه استقلال و اولین مربی تاریخ این تیم برگزار شد. نبردی که به آخر نرسید تا جمعیت حاضر در ورزشگاه به جای نشستن در سکوهای سیمانی آن روزها در چمن سبز ورزشگاه دیده شوند.
بازی دو تیم که 75 دقیقه ادامه داشت با تک گل غلامرضا فتح آبادی که در دقیقه 43 وارد دروازه وازگن صفریان شده بود با نتیجه یک بر صفر به نفع استقلال بود که بازی به جنجال کشیده شد. فتح‌آبادی که در این بازی به پرسپولیس گل زد، بعدها به پرسپولیس رفت و در دربی 17 دی سال 61 گلزن پرسپولیس به استقلال بود، نبردی که با گل تساوی بهتاش فریبا با نتیجه یک بر یک مساوی به پایان رسید. نکته قابل توجه کوچ دوباره فتح آبادی به استقلال در اواخر سال 64 بود. او که سابقه گلزنی با پیراهن هر دو تیم را داشت، در دربی معروف 25 خرداد سال 65 در مرحله نیمه نهایی جام باشگاه های تهران ضربه سری زد که مماس با تیر دروازه پرسپولیس به بیرون رفت تا تنها بازیکنی نباشد که در رفت و برگشت های متعدد بین دو تیم زننده سه گل در بازه های زمانی مختلف باشد. 
در حاشیه شرح گزارش بازی از استعفای داریوش مصطفوی، دبیر وقت فدراسیون تا اظهار نظر سرمربی پرسپولیس و سرپرست استقلال دیده می شود. نبردی که کمتر به آن پرداخته شده و یکی از دربی های نیمه تمام تاریخ سرخابی‌هاست.

1764336

دیدگاه‌ها