کد خبر : 1854307 | 28 آبان 1401 ساعت 17:55 | 13.2K بازدید | 11 دیدگاه

خط دفاعی مانشافت آسیب‌پذیر است؛

بازی عمان زنگ خطر برای هواداران فوتبال آلمان

رضا پرکاس می‌گوید آلمان در کنار پنج تیم دیگر شانس‌های اصلی قهرمانی خواهند بود.

بازی عمان زنگ خطر برای هواداران فوتبال آلمان

به گزارش ورزش سه، رضا پرکاس سرمربی سابق صنعت نفت که با این تیم نتوانست نتایج خوبی را کسب کند، شناخت بسیار خوبی از فوتبال آلمان دارد.

او در گفتگو با "ورزش سه" البته نظراتی ارائه می‌کند که شاید مخالفانی را هم داشته باشد اما گفتگوی خبرنگار ما با پرکاس، جزییاتی مفصل از تیم‌ملی آلمان را ارائه می‌دهد که هر یک می‌توانند موضوع بحث قرار بگیرند.

این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* آلمان یکی از متنوع‌ترین تیم‌های جام جهانی است
تیم آلمان در این دوره هم از نظر سنی و هم تجربه بازی ملی در بین بازیکنان، یکی از متنوع‌ترین تیم‌های حاضر در جام جهانی قطر خواهد بود. برای مثال موکوکو بازیکن ۱۷ ساله دورتموندی و در مقابل دروازبان کهنه‌کار آنها، مانوئل نویر با ۳۶ سال سن و از نظر بازی ملی توماس مولر با ۱۱۸ بازی و در مقابل نیکلاس فول کورگ از باشگاه وردربرمن بدون حتی یک بازی ملی. همچنین بازگشت‌ ماریو گوتزه زننده گل قهرمانی آلمان‌ها در جام جهانی برزیل بعد از دوری چندین ساله و غیبت در جام جهانی روسیه ۲۰۱۸ هم یکی از نکات قابل توجه است که نشان می‌دهد برای سرمربی این تیم، آماده بودن بازیکنان ملاک است نه سابقه ملی‌پوش بودن. با توجه به این موارد می‌توان از حالا پیش‌بینی کرد که شاکله اصلی تیم در بازی‌های پیش رو، از باشگاه بایرن مونیخ و دورتموند می‌باشند که اولی ۷ بازیکن در تیم ملی دارد و دیگری ۵ بازیکن.

* آلمان در خط دروازه بسیار مطمئن است
یکی نکات جالب در نفرات انتخاب شده، حضور دو دفاع وسط از باشگاه دورتموند و فاز هجومی منشافت از باشگاه بایرن مونیخ است. با توجه به تیم‌های گروه آلمان، روی کاغذ بازی اصلی و حساس آنها با اسپانیا خواهد بود که یک پوست‌اندازی کامل انجام داده و تیمی جوان، دونده و با تکنیک بالای فردی و کارهای گروهی به خصوص در حملات سریع یا ضد حملات است. در مقابل تیم آلمان با داشتن یک دروازبان شش دانگ و حتی جانشین او (تراشتگن) در انتهای زمین بسیار مطمئن خواهد بود و همچنین حضور بازیکنان تکنیکی و رونده در جناحین و دو بازی‌گردان (پلی‌میکر) بسیار باتجربه و باهوش، مثل گوندوگان و یوشوا کیمیچ که به خوبی در مرکز زمین ضرب آهنگ بازی را به دست خواهند داشت، به این تیم کمک خواهد کرد؛ در واقع طراحان اصلی حملات این دو بازیکن هستند؛ با این تفاوت که کمیچ بیشتر در فاز دفاعی هماهنگ کننده خواهد بود و گوندوگان در فاز حملات، قدرت هر دو در تغییر جهت بازی، پاس‌های عمقی و حفظ توپ بسیار خوب است.

1738302

* خط دفاعی آلمان آسیب‌پذیر است
آلمان با توجه به مصدومیت ورنا از غیبت یک سنتر فوروارد در پیکان تیمی خود رنج می‌برد. می‌توان اشاره کرد که بعد از پایان بازیگری میروسلاو کلوزه هنوز یک مهاجم نوک شش دانگ که در هوا و زمین قدرت گلزنی بالای داشته باشد، جایگزین او نشده است. هر چند که توماس مولر و یا گروسکا توانایی بازی در این پست را دارند ولی کلوزه آقای گل جام‌های جهانی است و پر کردن جای او، کار هر کسی نیست. نقطه آسیب پذیر منشافت نسبت به دوره های قبل، خط دفاعی آنهاست که حتی در بازی‌های لیگ ملت‌های اروپا هم مشهود بود. آلمان در مرکز دفاع هنوز نتوانسته اطمینان را به هوادران خود بدهند؛ البته تصور بر این بود که هوملز مجددا به تیم ملی دعوت شود که به گفته هانسی فلیک سر مربی منشافت، چشم‌اندازه تیم ملی فراتر از جام جهانی است و آنها خود را برای جام ملت‌ها اروپا که به میزبانی آلمان است، آماده می‌کنند؛ یعنی جوانگرایی در خط دفاع برای قدرتمند شدن در  سال‌های آینده.

* می‌توانیم منتظر نتایج عمدی باشیم!
اگر بخواهیم به تاریخچه نتایج آلمان در تمامی ادوار جام جهانی نگاه کنیم‌، در ۲۲ دوره جام جهانی، ۱۳ بار در نیمه نهایی بوده‌اند؛ حتی بالاتر از برزیل که خودش همیشه يكی از بخت‌های اصلی قهرمانی است. در واقع این تیم همیشه برای دیدارهای نهايی برنامه ریزی کرده است نه فقط صعود به دوره دوم. از نظر من این تیم آلمان، توانایی صعود به مرحله نیمه نهایی را دارد؛ البته باید نحوه برخورد تیم‌ها بعد از مرحله گروهی را بررسی کنیم که آیا مسیر سخت یا مناسب خواهد بود. از طرفی اگر فوتبال دوستان در خاطر داشته باشند در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک به سرمربیگری بکن باوئر، آنها بخاطر قرعه بهتر در مرحله ۱/۸، با شکست مصلحتی از دانمارک خواستند که در نتایج گروهی دوم بشوند تا در مرحله حذفی با مراکش بازی کنند. پس می‌توانیم منتظر نتایج عمدی هم باشیم؛ هر چند که برای تیمی که می‌خواهد قهرمان شود نباید حریفان فرقی داشته باشند، ولی همیشه مسیر مناسب‌تر برای رسیدن به فینال عقلانی‌تر است.

* بازی با عمان باعث تردید فوتبال‌دوستان شد
هر چند که  بازی دوستانه آلمان با تیم ملی عمان برای فوتبال‌دوستان باعث نگرانی و تردید شد اما از نظر من، از بُعد فنی آنها یک بازی دوستانه بسیار خوبی تدارک دیدند و توانستند خود را برای شروع پرقدرت در قطر آماده کنند.  با بررسی کامل بازی و تحلیل ترکیب آنها در شروع و ادامه بازی، منشافت از ۴ الی پنچ بازیکن اصلی مخصوصا در قلب دفاع استفاده نکرد و این می‌تواند چند دلیل را در بر بگیرد: عدم مصدومیت مدافعان اصلی با توجه به نداشتن جانشین قوی، آماده کردن کلیه بازیکنان مخصوصا نفرات دوم تیم و ناشناخته بودن ترکیب اصلی برای حریفان. البته در این بازی ستاره زمین ابراهیم المخینی دروازبان جوان آنها بود و برای من بسیار جالب بود چون ابراهیم چندین سال پیش در زمان سرمربیگری من در باشگاه العروبه لیگ برتر عمان با ۲۰ سال سن، سنگربان اصلی ما بود. آلمان در این بازی حتی می‌توانست با نتیجه پر گل پیروز بشود ولی با توجه به دلایل عنوان‌شده، بیشتر بازی را کنترل کردند، هر چند از بازی خوب عمان هم نباید غافل شد که اگر بیشتر دقت می‌کردند در یکی دو مورد می‌توانستند به گل برسند.

1734476

* بازیکنان اسپانیا می‌توانند از پاشنه آشیل آلمان استفاده کنند
با توجه به قدرت اصلی آلمان‌ها در خط هافبک و حمله و با توجه به تفکرات هانسی فلیک، آنها به حریفان اجازه بازیسازی نخواهند داد و با پرس از بالا در صدد تصاحب توپ خواهند بود تا از نزدیک بودن به دروازه حریف، بیشترین استفاده را برای رسیدن به گل و بازی تهاجمی‌تر ببرند. هر چند برابر اسپانیا بخاطر تکنیک خوب تیمی آنها، سخت است که بتوانند از زمین حریف پرسینگ را آعاز کنند و از طرف دیگر اجازه بازیسازی در زمین خودی به تیم اسپانیا ریسک بزرگی (برای هر حریفی) است، چون بازیکنان رونده و گلزن این تیم می‌توانند از پاشنه آشیل تیم ملی آلمان (خط دفاعی) حداکثر بهره را ببرند. البته کادر آلمان قطعا راهکاری مناسب در پیش خواهد گرفت و با برگشت خط هافبک خود، توان دفاع تیمی را دوچندان خواهد کرد. یکی دیگر از راهکارها بالا بردن تیم و پرس از داخل زمین حریف است که هم قدرت آن را دارند و هم توپ را بیشتر از دروازه خودی دور نگه داشته و در جام جهانی‌های قبلی هم سنگربان آنها یعنی مانوئل نویر بخوبی فضای ایجاد شده پشت خط دفاعی را پوشش می‌دهد. اگر در خاطر فوتبال‌دوستان باشد، اوج توانایی نویر در بازی‌خوانی به بازی ۱/۸ جام جهانی ۲۰۱۴ در مقابل الجزایر برمی‌گردد که چندین ضد حمله و حمله سریع آنها را خنثی کرد و یکی از تاثیر گذارترین بازیکن در رسیدن ژرمن‌ها به قهرمانی در جام جهانی برزیل بود.

* تجربه بازی با کره درس‌ خوبی برای آلمان است
بازی‌های جام جهانی عمدتا سخت و بعضا غیر قابل پیش‌بینی هستند؛ مانند بازی آلمان و کره جنوبی در دوره قبل که در یک بازی برتر و تقریبا یکطرفه آلمان، این کره جنوبی بود که در نهایت پیروز میدان شد. این تجربه باید برای منشافت خیلی درس خوبی باشد تا بار دیگر اسیر تیمی از شرق آسیا یعنی ژاپن نشوند. همیشه در جام های جهانی با شروع مسابقات اولیه می‌توان روند تیم‌ها را واضح‌تر تحلیل کرد چون با پیش آمدن مواردی همچون مصدومیت ناخواسته بازیکنان مهم، دریافت کارت قرمز، شگفتی ساز بودن بعضی از تیم‌ها و یا گره خوردن نتایج برای تعیین سرگروه تا آخرین دقایق بازی سوم، سرنوشت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

* شش تیم مدعی قهرمانی هستند 
در مرحله گروهی سیستم آلمان‌ها می‌تواند ۱.۴.۲.۳.۱ یا ۱.۴.۱.۴.۱ باشد؛ البته در زمان حمله یا پرسینگ با سه مهاجم بصورت؛ ۱.۴.۳.۳ یا ۱.۳.۴.۳ بازی خواهند کرد.  در نهایت با توجه به نگرش کلی به تیم‌ها و آمادگی آنها از هر لحاظ، می‌توان بخت شش تیم‌ فرانسه، آلمان، آرژانتین، برزیل، انگلیس و اسپانیا را برای رسیدن به فینال و قهرمانی بالاتر دانست. هر چند که فوتبال به خاطر نتایج غیرقابل پیش‌بینی خود، جذاب‌ترین و هیجان‌انگیز ترین رقابت ورزشی است.

دیدگاه‌ها