کد خبر : 1854621 | 30 آبان 1401 ساعت 11:37 | 22.1K بازدید | 0 دیدگاه

تغییر و تحولات سه شیرها در تورنمنت‌های مهم؛

لیست انگلیس زیر ذره‌بین ورزش سه

نفرات حاضر در فهرست نهایی تیم ملی انگلیس نکات جالب توجهی در دل خود دارد.

لیست انگلیس زیر ذره‌بین ورزش سه

به گزارش "ورزش سه"، از ساعت ۱۶:۳۰ امروز تیم ملی کشورمان در سخت‌ترین و حساس‌ترین بازی خود در مرحله گروهی جام جهانی به مصاف انگلیس خواهد رفت. با نزدیک شدن به زمان بازی با انگلیس، گمانه زنی درخصوص ترکیب ایران و انگلیس به اوج خود رسیده و شایعات داغی در این خصوص شنیده می شود. اما، در این مقاله قصد گمانه زنی پیرامون فهرست ۱۱ نفره هیچ کدام از این دو تیم را نداریم و این مقاله با استفاده از داده ها و تمرکز بر لیست انگلیس، درباره این صحبت می کند که لیست این کشور از جنبه های مختلف چه تفاوت هایی با تورنمنت های مهم قبلی که در سطح قاره و جهان شرکت کرده اند، دارد. درواقع، درباره این بحث می شود که لیست انگلیس در طول زمان چه تغییراتی از لحاظ نژادی داشته و یا درصد بازیکنان چپ پا و راست پا در تیم ملی این کشور در تورنمنت های مهمی که شرکت کرده اند، به چه صورت بوده است و همچنین بررسی می گردد که چند درصد از بازیکنان لیست انگلیس در دوره های مختلف از لیگ برتر دعوت شده اند و چند درصد آنها از لیگ های خارجی بوده اند.

لیست تیم ملی انگلیس در سیطره لیگ برتر
 اکثر بازیکنان لیست انگلیس جهت حضور در قطر، متشکل از بازیکنان شاغل در لیگ برتر هستند، اما بازیکنانی نظیر فیکایو توموری (آث میلان)، تامی آبراهام و کریس اسمالینگ (هردو از رم) این فرصت را داشتند که به‌واسطه کیفیت فوق العاده بالایی که از خود در سری آ نمایش داده اند، توسط ساوت گیت به تیم ملی انگلیس دعوت شوند.
اما تنها بازیکنی که از لیگ های خارجی در لیست انگلیس برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور دارد، جود بلینگهام ستاره تیم دورتموند است. البته این روندی رو به عقب برای انگلیس بوده است بخاطر اینکه در یورو ۲۰۲۰، ساوت گیت از سه بازیکن شاغل در لیگ های خارجی، جود بلینگهام و جیدون سانچو (هردو از دورتموند) و کیه‌ران تریپیه که در آن موقع در اتلتیکو بازی می کرد، دعوت به عمل آورد.

1766619

دعوت شده ها بیشتر از کدام باشگاه بوده اند؟
حال بیایید به لیست انگلیس دقیق‌تر نگاه و بررسی کنیم که چه باشگاه هایی در تورنمنت های مختلف بیشترین نماینده را در لیست این کشور داشته اند. 
در جام جهانی حاضر، منچستر سیتی با ۵ بازیکن بیش از سایر تیم ها در لیست نهایی ساوت گیت نماینده دارد. درحالی که در تورنمنت های گذشته بیشترین بازیکنان دعوت شده مربوط به باشگاه های منچستر یونایتد، چلسی، تاتنهام و لیورپول بوده اند.
در ۲۵ سال اخیر، فقط دو بار، باشگاه های لیگ برتری بیش از ۵ بازیکن دعوت شده داشته اند که آن هم مربوط به دعوت ۶ بازیکن از لیورپول در یورو ۲۰۱۲ و جام جهانی ۲۰۱۴ است. 

1766620

سن و تجربه 
جود بلینگهام جدا از اینکه تنها بازیکن لیست انگلیس است که در لیگی غیر از لیگ برتر بازی می کند، جوان‌ترین بازیکن این لیست با ۱۹ سال سن نیز هست. البته جوانی بلینگهام به اندازه کافی نتوانسته میانگین سنی تیم ملی انگلیس را کم کند، و همانطور که در تصویر زیر می بینید میانگین سنی لیست انگلیس در جام جهانی قطر فقط ۰.۲ از مسن ترین لیست آنها در دهه اخیر (یورو ۲۰۱۲) کمتر است.

1766621

نکته جالب توجه این است که از لیست ۲۶ نفره انگلیس، ۲۰ بازیکن آن در لیست نهایی یورو  ۲۰۲۰ نیز قرار داشتند که در آن بازی ها موفق شدند به عنوان نایب قهرمانی برسند.
باتوجه به اینکه ساوت گیت طی سال های اخیر، به دامنه محدودی از بازیکنان تکیه کرده است، طبیعی است که این بازیکنان بازی های ملی زیادی را کنار یکدیگر تجربه کرده باشند. بازیکنان انگلیس درحالی پا به جام جهانی قطر می گذارند که با میانگین ۳۱.۵ بازی ملی به ازای هر بازیکن، باتجربه ترین لیست خود را در دهه اخیر تاکنون دراختیار دارند.

1766622

تیم ملی انگلیس در مقایسه با ۳۱ تیم دیگر حاضر در جام جهانی از نظر میانگین سنی و میانگین تجربه حضور در بازی های ملی، در وضعیتی پایینتر از میانگین کل قرار دارد. درحالی که تیم ملی کشورمان (ایران)، در هردو شاخص بالاتر از میانگین قرار دارد.

1766623

همانطور که می دانید، هیچ کدام از آمارها تضمین کننده و نشان دهنده موفقیت نیستند، اما اینکه لیست انگلیس فقط ۵ بازیکن دارد که کمتر از ۱۰ بازی ملی داشته اند (آرون رمزدیل، کانر گالگر، بن وایت، جیمز مدیسون و کالوم ویلسون) نشان دهنده این است که انگلیس با ترکیبی از بازیکنان جوان و باتجربه راهی این رقابت ها شده است. 
چپ پا یا راست پا، مسئله این است
تنها پس از گذشت ۱۷ ماه از یورو ۲۰۲۰، درصد بازیکنان چپ پا در لیست انگلیس با کاهش تقریبا ۸ درصدی مواجه شده است. در لیست انگلیس در جام جهانی ۲۰۲۲، تنها ۴ بازیکن از ۲۶ ، جوردن پیکفورد، لوک شاو، بوکایو ساکا و فیل فودن، چپ پا هستند.

1766624

البته احتمالا مشکلی انگلیس را از این لحاظ تهدید نخواهد کرد، اما به احتمال زیاد اگر لوک شاو در ترکیب اصلی قرار نگیرد، ساوت گیت مجبور خواهد شد که از یک بازیکن راست پا برای لفت بک یا وینگ بک چپ استفاده کند که تریپیه راست پا ثابت کرده قابلیت بازی در این دو پست را دارد و می تواند هرموقع که نیاز باشد در یکی از این دو پست به میدان برود.
مصدومیت بن چیلول از ناحیه همسترینگ باعث شده است که لوک شاو تنها لفت بک چپ تخصصی دردسترس ساوت گیت باشد. البته این مسئله قابل قیاس با وضعیت تیم ملی انگلیس در جام جهانی ۱۹۹۸ و یورو۲۰۰۰ نیست که گلن هادل و کوین کیگان سرمربی های وقت انگلیس با کمبود شدید بازیکن چپ پا (۴.۵ درصد) مواجه بودند.

نویسنده: محمد چهرقانی

دیدگاه‌ها