کد خبر : 1856221 | 08 آذر 1401 ساعت 08:00 | 370.3K بازدید | 39 دیدگاه

بحث درباره هند پنالتی بالا گرفت

عصرانه و شام در اروگوئه با چاشنی علیرضا فغانی

فغانی در آخرین دقایق قضاوت بی‌دردسر خود، یک ضربه پنالتی اعلام کرد که حسابی جنجالی شد.

عصرانه و شام در اروگوئه با چاشنی علیرضا فغانی

به گزارش "ورزش سه"، در شب پیروزی دو بر صفر پرتغال مقابل اروگوئه، علیرضا فغانی با اعلام یک پنالتی مشکوک در آخرین دقایق، به چهره ویژه بازی تبدیل شد. در حالی که شاگردان سانتوس با چنگ و دندان مشغول محافظت از تک گل خود در برابر حملات انتحاری اروگوئه بودند، فرناندز در دقیقه 90 در نزدیکی های محوطه جریمه حریف صاحب توپ شد. او با ظرافت خاصی توپ را از بین پاهای خمینز عبور داد و در پی ایجاد موقعیتی مناسب برای شوتزنی از داخل محوطه بود که صحنه مشکوکی رقم خورد. مدافع اروگوئه برای دفع توپ فرناندز تکل بلندی زد که ادامه آن به اتفاقی انجامید که فغانی به کمک VAR آن را پنالتی تشخیص داد تا پرتغال گل دوم را هم زده و اندک امید اروگوئه برای جبران از بین برود.

1771765

خوزه خیمنز در حین تکل زدن و مثل هر بازیکنی دیگری از دست خود برای حفظ تعادل و به عنوان تکیه‌گاه استفاده کرد اما برخورد توپ به همین دست، ضرب آن را گرفته و دریبل فرناندز را ناتمام گذاشت. فغانی ابتدا بی توجه از این صحنه گذشت ولی هافبک پرتغالی‌ها که معتقد به هند پنالتی بود با داد و فریاد به تصمیم او اعتراض کرد و چند ثانیه بعد یک مکالمه کوتاه با اتاق VAR، فغانی را مجاب کرد که بازی را متوقف کرده و برای بررسی دقیق‌تر صحنه، سراغ مانیتور کنار زمین برود. داور ایرانی در حالی که توسط سوارز و سپس دیگر بازیکنان معترض اروگوئه احاطه شده بود، با دست نقطه پنالتی را نشان داده و خشم تیم بازنده را دو چندان کرد.

بازیکنان اروگوئه که باور نمی کردند این صحنه پنالتی باشد، دور فغانی حلقه زدند و چند دقیقه‌ای به همین منوال گذشت. داور باتجربه بازی اما روی تصمیم خود مصمم بود تا شاهد به ثمر رسیدن گل دوم پرتغال در میان اعتراض شدید هواداران و بازیکنان تیم اروگوئه باشیم. واکنش ها به این تصمیم فغانی در فضای مجازی هم گسترده بود. خیلی با استناد به قانون خطای هند جدید، آن را اشتباه دانسته و VAR را زیر سوال بردند، عده ای نیز تصمیم فغانی در اعلام پنالتی را درست دانستند. 

1771766

اروگوئه‌ای‌ها اعتقاد داشتند که توپ به صورت تصادفی به دست خیمنز برخورد کرده است؛ موافقان این عقیده در شبکه‌های اجتماعی نیز عکسی از راهنمای خطای هند جدید توسط فیفا را منتشر کرده و تصمیم فغانی را متضاد آن دانستند. ESPN اروگوئه بعد از پایان بازی از کاربران خود خواست که در مورد قضاوت داور ایرانی نظر بدهند. اکثرا فوتبالدوستان اروگوئه این تصمیم فغانی را اشتباه دانسته اند اما در میان آنها هستند نفراتی که عقیده دارند این داور به درستی علیه تیم‌شان اعلام پنالتی کرده است.

1771764
در حالی که پرتغالی ها روی نقطه پنالتی منتظر رای نهایی فغانی بودند، سوارز قصد داشت با قرار گرفتن مقابل داور ایرانی مانع از اعلام تصمیم او شود اما فغانی مطابق عکس بالا از پشت با انگشت پنالتی را اعلام کرده و به سمت محوطه جریمه اروگوئه دوید .

چیزی که معترضان به تصمیم فغانی به آن استناد می کنند، جملاتی است که در جدیدترین راهنمای پنالتی به آنها تاکید شده است. در تصویری که فیفا به عنوان مثال انتخاب کرده، هند پنالتی در لحظه تکل زدن، زمانی رخ می دهد که از دست برای بیشتر کردن سطح بدن استفاده می‌شود. در صورتی که حین تکل زدن، دست از بدن حمایت کند، برخورد توپ به آن پنالتی محسوب نمی شود.

1771767

به هر حال در شبی که شاید اروگوئه در دقایق تلف شده هم نمی توانست گل تساوی را به پرتغال بزند، اعلام پنالتی برای پرتغال، بهانه‌ای دست آنها داد تا کمی از بار باخت را روی دوش داور و VAR بگذارند. با توجه به شرایط یاد شده باید دید نظر فیفا در مورد عملکرد فغانی و دستیارانش چه خواهد بود؛ قطعا بازی های بعدی که قضاوت آنها به عهده فغانی خواهد بود، می تواند نظر فدراسیون جهانی در خصوص او را مشخص کند. این داور ایرانی سابقه قضاوت بازی های بزرگ زیادی از جمله فینال المپیک را دارد و امسال به امید قضاوت فینال جام جهانی در قطر حاضر شده است. 

1771768
این همان تصویری است که بعد از پنالتی پرتغال دست به دست می شود و معترضین به تصمیم فغانی با مقایسه صحنه هند خیمنز، اعلام پنالتی را خلاف آن چه که فیفا اعلام کرده می دانند.

در انتهای مطلب نگاهی داریم به چند واکنش به تصمیم فغانی در اعلام پنالتی به سود پرتغال:

1771769
ماوئوریزیو پیستوچی، کارشناس و مفسر ایتالیایی در توئیتی تصمیم فغانی را خلاف قوانین هند فیفا دانست.
1771770
این کارشناس داوری نیز با انتشار عکسی از دفترچه راهنمایی داوری و صفحه مربوط به شرح هند در آن، معتقد است که فغانی به خاطر این اشتباه باید از جام جهانی خداحافظی کند و همکارانش در VAR مقصر این قضیه هستند.
1771771
چگونه این پنالتی اعلام شد؟ چنین تصمیمی شرم‌آور است. خیمنز در حین سقوط از دستش کمک می گیرد و این خطای هند نیست.
1771772
این فوتبال نویس که از هواداران فغانی است در مورد تصمیم نوشته: فغانی بهترین داور دنیاست اما این تصمیم خیلی عجیب بود، مگر اینکه دوباره قوانین عوض شده باشد!
1771773
این کاربر هم که به صورت تخصصی به موضوعات داوری می پردازد، تصمیم او در اعلام پنالتی را درست می داند. به عقیده او ال‌مری از اتاق VAR به خوبی به فغانی گوشزد کرده که صحنه را دوباره ببیند.

دیدگاه‌ها