کد خبر : 1857209 | 13 آذر 1401 ساعت 08:17 | 8.9K بازدید | 3 دیدگاه

VAR دلیلی بر مردود شدن تصمیم داوران نیست

فنایی: داوران باید خودخواه و مغرور باشند

کمک داور فینال جام جهانی 1994 معتقد است که غرور و خودخواهی از لازمه‌های داوری است.

فنایی: داوران باید خودخواه و مغرور باشند

به گزارش "ورزش سه"، اهالی فوتبال در ایران امیدوار هستند که علیرضا فغانی را به عنوان قاضی فینال جام جهانی قطر ببینند؛ این اتفاق یک بار تا کنون رخ داده و محمد فنایی به عنوان کمک داور دوم فینال جام جهانی 1994 بین ایتالیا و برزیل، تنها نماینده تاریخ فوتبال ایران در فینال این جام است. او در گفت و گویی تلویزیونی تغییرات ایجاد شده در داوری ورود تکنولوژی را دلیلی بر کاهش اقتدار داوران نمی داند.

فنایی در مورد تغییراتی که داوری از آن زمان (جام جهانی 94) تا به امروز داشته گفت: آن دوره آخرین جامی بود که مسابقات با 24 تیم برگزار شد. طبیعتا وقتی تعداد تیم‌ها کمک باشد، کیفیت مسابقات بالا می رود. ما نه آن دوره کوبلی کار می کردیم، نه کوبلی زندگی می کردیم. داوران از کشورهای مختلف فرصت کار کردن باهم را داشتند. در آن دوره مسافت ها زیاد بود و ایالت های مختلف درگیر مسابقات بود. کیفیت کار بالا و تصمیم نهایی به عهده داور بود. 

او در مورد ورود تکنولوژی به کار داوری تاکید کرد: الان VAR وجود دارد و این یک چیزی مافوق داور است که نظارت می کند.امروز اگر VAR هم آمده، دلیل بر این نیست که تصمیمات داوران مردود شود. تصویرهایی که از اتاق VAR می بینیم همگی داوران بین‌المللی هستند. 

این کارشناس داوری در ادامه افزود: آن زمان که این کار شروع شد می گفتیم داوران آدم های خودخواه و مغروری هستند و این درست هم است چون باید با غرور خود قضاوت کنند. باید مثل قضات دادگستری اقتدار خود را نشان دهند. VAR به گونه ای تجدید نظر تصمیم داور است.

دیدگاه‌ها