کد خبر : 1857845 | 16 آذر 1401 ساعت 10:31 | 26.6K بازدید | 11 دیدگاه

درس بزرگ از بازی اسپانیا - مراکش

پاس، پاس و پاس، این برای بردن کافی نیست

جام جهانی 2022 اگر چه با حذف زودهنگام تیم ملی همراه بود اما ارائه بازی های زیبا از سوی تیم های باقی مانده بدین معنی است که باید تا لحظه آخر آن را دنبال کرد.

پاس، پاس و پاس، این برای بردن کافی نیست

به گزارش "ورزش سه"، یکی از این بازی های زیبا مصاف دو تیم مراکش – اسپانیا در مرحله یک هشتم نهایی بود. شاید پیش بینی ها بر این بود که اسپانیا به راحتی مراکش را شکست خواهد داد و به جمع دیگر تیم های مدعی از جمله آرژانتین – انگلیس – فرانسه – برزیل و ... خواهد پیوست اما این پیش بینی اشتباه از آب در آمد و تیمی که راهی مرحله بعدی بازی ها شد، مراکش است.

مراکش و یک دفاع مطلق در برابر اسپانیا، اصلا و ابدا. حمله تیمی و دفاع تیمی. مراکش هم همانند اسپانیا موقعیت های خوبی در جریان بازی برای زدن گل به دست آورد و اگر از موقعیت ها به خوبی بهره می برد، حتی می توانست در جریان بازی برنده باشد اما در نهایت تعیین سرنوشت این بازی به ضربات پنالتی کشیده شد و در ضربات پنالتی دروازه بان تیم مراکش آنقدر خوب عمل کرد که همین الان می توان به او لقب پنالتی گیرترین دروازه بان دنیا را داد. روی هیچ ضربه ای پنجاه – پنجاه نکرد و با بازی خوانی و تمرکز اسپانیایی ها و انریکه را ناکام گذاشت. این دروازه بان آنقدر به خوبی پنالتی ها را می گرفت که گویی پیش تر در پست دیگری بازی می کرده یا اینکه همبازی همه بازیکنان اسپانیا است و از قبل می دانسته آنها به چه صورت ضربه پنالتی می زنند.

اما نکته جالب این بازی آمار به ثبت رسیده از سوی سایت های آنالیز است. اسپانیا در شرایطی نتواست در جریان بازی از سد تیم مراکش بگذرد که بیش از 1000 پاس در جریان بازی به ثبت رساند. این تعداد پاس برای یک بازی خیلی زیاد است. معمولا بهترین تیم ها چه در زمینه فوتبال باشگاهی و چه در زمینه فوتبال ملی 800 پاس بهم می دهند اما تعداد پاس های بازیکنان تیم ملی اسپانیا در این بازی از عدد 1000 هم عبور کرد که یک رکورد جالب توجه به نظر می رسد. اما این آمار فایده ای برای تیم ملی اسپانیا به همراه نداشت. آنها در برابر مراکش شکست خوردند و باید دوحه را ترک کنند.

1776679

فوتبال تیکی تاکا آیا به پایان رسیده است؟ آیا افسانه سیستم 0-6-4 که اسپانیا با آن قهرمان شد، تمام شده است؟ شاید بهتر است از این ها عبور کنیم و درس بزرگی که از بازی اسپانیا - مراکش گرفتیم را با  خود تکرار کنیم. پاس، پاس و پاس، این برای بردن کافی نیست. مهم تعداد پاس در زمین حریف و ایجاد موقعیت است که منجر به گل و برتری می شود. جلوی بازیکنان حریف حتی پاس های زیاد هم بدون بهره است، چون حمله از زمانی آغاز می شود که تیم مهاجم به لایه های دفاعی تیم حریف می رود. لایه های دفاعی که از مهاجم یا مهاجمان آغاز و در نهایت به دروازه بان ختم می شود. و در نهایت باید گفت آن چیزی که مایه افتخار است نتیجه است نه آمار و ارقام بازی.

نکته جالب این جام جهانی که نتایج دور از انتظار ما به سبب ارائه بازی های دفاعی و روی شانس رخ نداده است و تیم های کوچک با ارائه بازی های شایسته از سد تیم های بزرگ و مدعی گذشتند که این می توان یک درس خوب برای فوتبال ما هم باشد. یک تیم کوچک قرار نیست، همیشه یک تیم کوچک بماند و همیشه در مصاف با تیم بزرگ شکست بخورد. حالا نگاهی خواهیم داشت به آمارهای ثبت شده در بازی اسپانیا – مراکش:

شوت: مراکش ۶- ۱۳ اسپانیا
شوت در چارچوب: مراکش ۲- ۱ اسپانیا
شوت خارج از چارچوب: مراکش ۴- ۷ اسپانیا
کرنر: مراکش ۰- اسپانیا ۸
آفساید: مراکش ۵- ۴ اسپانیا
خطا: مراکش ۱۵- ۱۴ اسپانیا
کارت زرد: مراکش ۱- ۱ اسپانیا
پاس: مراکش ۳۰۴- ۱۰۱۹ اسپانیا
دقت پاس: مراکش ۷۱%- ۹۱% اسپانیا
شانس گل: مراکش ۰.۷۳- ۰.۹۳ اسپانیا

دیدگاه‌ها