کد خبر : 1858525 | 20 آذر 1401 ساعت 02:10 | 84.4K بازدید | 21 دیدگاه

درسی که مراکش از بازی ایران آموخت

تکل امید ابراهیمی رونالدو را از کار انداخت!

مراکش به تسخیرناپذیرترین تیم جام 2022 تبدیل شده است؛ آنها تنها یک گل بخودی تا اینجا دریافت کرده‌اند و جزو چهار تیم برتر رقابت‌ها هستند.

 تکل امید ابراهیمی رونالدو را از کار انداخت!

به گزارش "ورزش سه"، رکراکی اینبار نمی‌خواهد بدشانسی‌های جام جهانی روسیه برای تیمش تکرار شود. آنها به عنوان برترین سد دفاعی جام تا به اینجا با دریافت تنها یک گل (گل بخودی) توانسته‌اند راهی مرحله نیمه نهایی شوند.

آنها جام جهانی قطر را با دو کلین شیت ابتدایی استارت زدند تا مدعی صعود از گروه لقب گیرند. دقیقا برخلاف دوره قبلی که علیرغم نمایشی دلچسب حتی در جدال برابر ایران، در نهایت با گل بخودی دیدار را به شاگردان کارلوس کی‌روش واگذار کرده بودند تا صعود از آن گروه علیرغم شایستگی‌شان و نمایشی که حتی برابر دو حریف دیگر (اسپانیا و پرتغال) به نمایش گذاشته بودند، رتبه چهارمی را برای آنها در پی داشته باشد.

مراکش در جام 2022 هم با دریافت گل بخودی کار را در مرحله گروهی پایان داد. البته آنها اینبار به پشتوانه نتایجی که کسب کرده بودند، توانستند مقتدرانه و به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعدی شوند و اکنون نیز حریفان را یکی پس از دیگری سلاخی کرده و پا به جمع چهار تیم بگذارند. نکته جالب توجه اینکه آنها طی دو مرحله اخیر با عبور از دو حریف دوره قبلی‌شان در مرحله گروهی یعنی اسپانیا و سپس پرتغال، جهان را تحت تاثیر عملکرد خود قرار داده‌اند. بعد از شکست با گل بخودی برابر ایران، آنها مقابل پرتغال نیز شکست خوردند تا عملا از جام کنار بروند اما یک نمایش جسورانه مقابل اسپانیا و در شرایطی که تا ثانیه پایانی حریف را شکست داده بودند و تسلیم گل ثانیه پایانی آسپاس شده بودند، با یک تساوی جام را ترک کردند.

1778662

مراکش این روزها با رکراکی و آن عطش باورنکردنی‌اش برای دفاع و کسب نتیجه اما شاید یادآور ایران در جام 2018 باشد. تیمی که علیرغم حملات پرتعداد حریفان با چند دفاع جانانه و قاب تاریخی از آن، شناخته می‌شود. یکی از دفاع‌های قابل توجه در آن جام مربوط به همین جدال با مراکش بود؛ جایی که امید ابراهیمی با تکلی شاید بالاتر از کلاس جهانی‌اش مانع از پیش روی امین حارث به سمت دروازه ایران شد.

پژمان راهبر سردبیر ورزش سه در بخشی از یادداشت خود در سالروز این دیدار به این شکل به آن تکل دیدنی پرداخته بود: " توی یک سال پیش در چنین روزی‌ها، کاری که برای گرامیداشت بازی ایران-مراکش انجام می‌دهند، انتخاب من چیزی جز این صحنه نیست .وقتی نگرانی از باخت توی یک ثانیه اسلوموشنی تمام شد و رفت.توی آن لحظه که امید ابراهیمی از دور مثل یک پلنگ غضبناک توپ را نشان کرد و جوری خودش را به سمت توپ پرتاب کرد که فکر می کردی دارد آخرین تکل زندگی اش را می زند."

1778660

امروز و در جام جهانی 2022 مراکشی‌ها همان لحظات را انگار روبروی چشمان ما قرار داده‌اند؛ درسی که شاید این تیم از جدال با ایران گرفت و در تقابل با رقبایی مثل پرتغال و اسپانیا نیز آن را در جام 2018 روسیه تکرار شده دید. یک نوع نظام تاکتیکی – دفاعی غیرقابل عبور و مهمتر از آن از خودگذشتگی 11 نفره برای حفظ دروازه. دقیقا مشابه همین صحنه‌ای که امشب و در دیدار با پرتغال آنها بارها و بارها شکل دادند. با تمام وجود و ابزار برای مهار برترین‌های حریف تا دستیابی به هدف که همان حفظ دروازه است.

مراکش شاید پیشرفته‌تر و البته قطعا جاه‌طلبانه‌تر از ایران تحت هدایت کارلوس کی‌روش پیش رفته و جایی رسیده که شاید طی سالیان آتی نیز در مخیله کمتر هوادار فوتبال ایرانی شکل گیرد اما تیم قابل احترام آنها در جام 2018 به خوبی درس‌هایی را که طی این چهار سال و خصوصا در آن جام گرفته بود را در بهترین موقعیت پس داده است. پس باید به دیگر مدعیان جام حق داد که اکنون نگران تیمی باشند که علاوه بر نمایش تاکتیکی‌اش در فاز دفاعی، شاید مهمترین مولفه آنها که باعث تسخیر نشدن دروازه‌شان توسط مهاجمان رقیب شده باشد، همین تعصب و از خودگذشتگی و تلاش تا سر حد جان باشد.

دیدگاه‌ها