کد خبر : 1861345 | 05 دی 1401 ساعت 13:52 | 10.7K بازدید | 2 دیدگاه

فیتنس چلنج، رشته ای جذاب با رویای المپیکی شدن

تیم ملی فیتنس چلنج ایران در حالی برای دومین بار به عنوان قهرمانی جهان رسید که ایران در این رشته نوپا در دنیا پیشتاز است.

فیتنس چلنج، رشته ای جذاب با رویای المپیکی شدن

به گزارش "ورزش سه"، اخیرا ایران در سالن 12 هزار نفری آزادی تهران میزبان دومین دوره مسابقات فیتنس چلنج قهرمانی جهان بود. فیتنس چلنج رشته ای نوپا اما با قدمت تاریخی است. از گذشته دور سربازان ارتش های بزرگ برای حفظ آمادگی جسمانی خودشان جهت نبردها همیشه تمرینات بدنی انجام می دادند، این تمرینات شامل استفاده از ابزار مختلف بود که بعضی از آن ها در تمرینات باستانی کاران ایران هم هست. نوع مدرن تر آن تمرینات فیتنس چلنج است که ورزشکاران برای نشان دادن آمادگی بالای بدنی عضلانی خودشان با هم رقابت می کنند، رقابتشان حدود 22 دقیقه است اما اوج عملکرد بدنی را می طلبد و بخاطر همین ورزشکارانش باید نهایت آمادگی جسمانی را داشته باشند.
این رشته توسط فدراسیون جهانی فیتنس و پرورش اندام به نام IFBB تاسیس شده؛ فدراسیونی قدیمی که پیش از این به مسابقات پرورش اندام و زیبایی اندام اختصاص داشت و افرادی مثل آرنولد زیر مجموعه آن مسابقه می دادند. حالا این فدراسیون هم با راه اندازی فیتنس چلنج آرزوی المپیکی شدن را در سر می پروراند. 
نکته جالب در خصوص این رشته، این است که رئیس کمیسیون آن یک ایرانی به اسم سید محمد صادق هاشمی است که نقش به سزایی در توسعه این رشته ورزشی در جهان داشته و خودش مدرس داوری و مربیگری این رشته در دنیاست و به خاطر پتانسیل های زیاد ایران در این زمینه و علاقه مندان بسیار زیاد، تقریبا ایران کشور سرآمد در این رشته نوظهور است.

1785144

* تولد رشته‌ نوپای فیتنس چلنج‌
«رشته فیتنس چلنج رشته جدیدی است که فدراسیون جهانی بدنسازی در سال 2021 بنا کرده و برخلاف دیگر مسابقاتش، چالش تناسب ‌اندام و نمایش بدن یا همان فیگور گرفتن را ندارد. به نحوی که ورزشکاران می‌توانند از لباس‌های ورزشی یا هر ترکیبی به صلاحدید خود استفاده کنند».
هاشمی با این مقدمه می‌گوید: «این رشته هرچند بسیار نوپاست اما از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. ایران اولین کشور در آسیاست که به این رشته رو آورده و همراه با کشورهایی مانند اسپانیا، فرانسه، مجارستان، رمانی، یونان، مکزیک و مالت توانست در این دوره از مسابقات حائز مقام شود» و به تازگی کشورهای امارات، پاکستان، سوریه، روسیه، مصر و خیلی دیگر از کشورهای دنیا هم وارد رقابت این رشته شدند.

1785147

* رقابت نفس گیر؛ 6 تایم 2 دقیقه ای
هاشمی که هدایت اولین تیم ملی ایران را هم در رقابت های جهانی به عهده داشت و توانست به همراه این تیم حائز مدال طلا در این رقابت ها شود، درباره جزئیات این رشته جدید می‌گوید: « فیتنس ‌چلنج از 6 ایستگاه دو دقیقه‌ای تشکیل شده است. در هر آیتم، فرد باید سعی ‌کند حداکثر رکورد ممکن را بزند. این ایستگاه‌ها شامل حرکات معمول باشگاه‌های بدنسازی یعنی بارفیکس، پرش روی جعبه، حرکت پارالل، حرکت لانچ راه‌رفتنی، حرکت سیت‌آپ با وزنه و حرکت برپی با دمبل است. شاخص مهم موفقیت در این رشته، استقامت عضلانی و توان بالای فردی است».
مسابقات فیتنس چلنج اولین بار به صورت دو قسمت طلایی و نقره‌ای برگزار شد. رییس کمیسیون فیتنس چلنج جهان در توضیح تفاوت سبک طلایی و نقره‌ای می‌گوید: «تفاوت این دو در ایستگاه‌های آن است. مثلا در سبک طلایی حرکت اول، بارفیکس ایستاده است در حالی که در نقره‌ای حرکت اول بارفیکس خوابیده است و ... »

* ایران، قهرمان بلامنازع جهان
با توجه به ظرفیت های بسیار بالای ایران در بدنسازی و فیتنس و علاقه مندان و ورزشکاران زیادی که در ایران در این رشته ها در باشگاه ها فعالیت می کنند، موفقیت های پی در پی ایرانی ها دور از ذهن نبوده است. تیم ملی فیتنس چلنج ایران توانست در اولین دوره این رقابت ها در اسپانیا به مقام قهرمانی دست پیدا کند و همچنین در دوره دوم این رقابت ها که چندی قبل به میزبانی ایران برگزار شد نیز توانست از عنوان قهرمانی خود در رقابت های تیمی دفاع کند.

دیدگاه‌ها