کد خبر : 1869606 | 21 بهمن 1401 ساعت 12:56 | 2.6K بازدید | 1 دیدگاه

اکبر خزایی، مربی بین‌المللی بدنسازی:

مکمل‌ها نباید جایگزین غذای اصلی ورزشکاران شود

اکبر خزایی، مربی بین‌المللی بدنسازی کشورمان، معتقد است مکمل‌های غذایی جایگزین مناسبی برای وعده اصلی ورزشکاران نیست.

مکمل‌ها نباید جایگزین غذای اصلی ورزشکاران شود

به گزارش "ورزش سه" این روزها شاهد پیشرفت صنعت مکمل‌سازی و تهیه و عرضه انواع مکمل‌های غذایی رنگارنگ در سطح جهان و گرایش تمام ورزشکاران از مبتدی تا حرفه‌ای به سمت مصرف مکمل‌های غذایی هستیم. اما موضوع مهم این است که مکمل‌های غذایی در چه مواقعی برای ورزشکاران کاربرد دارد و به چه صورت باید مصرف شود که در این مطلب به‌طور مختصر به آن میپردازیم:

ابتدا لازم می‌دانم درخصوص مکمل‌های غذایی توضیحات مختصری بدهم: همان‌طور که از نام مکمل‌های غذایی  پیداست، یعنی تکمیل‌کننده‌های غذایی برای ورزشکاران یا به عبارتی مثل غذاهای تکمیلی نوزادانی که نمی‌توانند از شیر مادر به درستی تغذیه کنند که با صلاح‌دید پزشک غذاهای تکمیلی به‌صورت مکمل برای ایشان تجویز میشود، پس تا اینجا متوجه شدیم این مواد تکمیل‌کننده‌های غذایی هستند.

چه افرادی باید مکمل‌های غذایی مصرف کنند؟

این بحث مهمترین بخش این مطلب است، دقت داشته باشید که هر ورزشکار یا حتی فرد عادی که نمی‌تواند از طریق وعده غذاهای روزانه نیاز بدن خود از گروه‌های مختلف غذایی مثل پروتتین، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و املاح معدنی را تامین کنند، می‌توانند در کنار تغذیه روزانه از مکمل‌های غذایی استفاده کنند. برای مثال، یک ورزشکار ۷۰ کیلوگرمی طی روز بایستی حدودا ۱۰۰ گرم پروتئین دریافت کند که اگر در محاسبات نشان دهد او ۸۰ گرم پروتتین دریافت کرده ۲۰ گرم باقی‌مانده را می‌تواند از مکمل‌های حاوی پروتئین دریافت کند. حال این مقدار می‌تواند نسبت به تغذیه روزانه مقداری کمتر یا بیشتر باشد و سایر گروه‌های مواد غذایی نظیر کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی هم به همین شکل…، ولی توجه کنید هرگز نباید مکمل‌ها منبع اصلی تامین مواد غذایی روزانه شوند، چرا که طی مطالعات نمی‌توانند گزینه مناسبی برای جایگزینی تغذیه روزانه باشند.

1800404

عوارض مکمل‌های غذایی

در خصوص عوارض مکمل‌های غذایی که معمولا شنیده می‌شود، باید بگوییم درصورتی‌که مکمل‌های غذایی اصلی و تهیه‌شده در کمپانی‌های معتبر باشند و شرایط نگهداری اصولی در آنها رعایت شده باشد، معمولا دارای عوارض خاصی نیستند. مگر آنکه بدن یک شخص نسبت به اسانس و مواد نگهداره برخی از آنها حساسیت نشان دهد که در این صورت، با تغییر نوع و کمپانی سازنده معمولا رفع می‌شود.

نتیجه‌گیری

با توجه به توضیحات فوق، نتیجه می‌گیریم درصورتی‌که تغذیه روزانه ما نیاز تمام گروه‌های غذایی را تامین نکند، می‌توانیم حدودا ۱۰ تا ۲۰ درصد نیاز بدن خود را از مکمل‌های غذایی کمپانی‌های معتبر استفاده کنیم، ضمنا دقت داشته باشید توضیحات فوق برای افراد سالم است و اشخاصی که دارای بیماری خاصی هستند بایستی قبل از مصرف هر نوع مکمل غذایی با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

دیدگاه‌ها