کد خبر : 1873275 | 10 اسفند 1401 ساعت 21:10 | 124.4K بازدید | 111 دیدگاه

کارشناسی صحنه مشکوک با استفاده از دستورالعمل‌های یوفا

طارمی در تیم قایدی: این یک پنالتی بود!

برخورد مهدی قایدی با مدافع نساجی یک بار دیگر مورد نقد موشکافانه کارشناسی قرار گرفته است.

طارمی در تیم قایدی: این یک پنالتی بود!

به گزارش "ورزش سه"، در هفته‌های اخیر اتفاقات محوطه‌های جریمه جنجال‌های بسیاری را در لیگ برتر رقم زدند. این هفته نیر در بازی استقلال و نساجی، صحنه‌ای در محوطه جریمه اتقاق افتاد که جنجالی‌ترین صحنه هفته را رقم زد. جایی که مهدی قایدی مهاجم استقلال در محوطه جریمه ضربه‌ای به پایش برخورد کرد و سرنگون شد، اما امیر عرب براقی دستور به ادامه بازی داد تا استقلالی‌ها متفق‌القول از یک «پنالتی سوخته» حرف بزنند.

در سرعت واقعی، همه شواهد حکایت از تصمیم درست داور داشت. بنابراین تصمیم امیر عرب براقی برای ادامه بازی قابل درک به نظر می‌رسید.
اما در حرکت آهسته شواهدی به دست آمد که کفه ترازو به نفع پنالتی سنگینی می‌کرد. مهدی قایدی در حال دویدن است و ما می‌دانیم فشار و ضربه‌ای که به یک بازیکن برای از دست دادن تعادل وارد می‌شود با موقعی که او ساکن‌تر است فرق می‌کند.

در اینجا داور باید به دنبال یک برقراری تماس واضح باشد و این چیزی است که ما در صحنه آهسته به وضوح این تماس مدافع با مهدی قائدی را ببینیم. بله ما می‌توانیم بگوییم بدون شک تماس وجود دارد. اکنون باید وارد فاز بعدی شویم و حالا نکته کلیدی آن را باید تحلیل کنیم. «آیا این تماس برای مهاجم عواقبی دارد؟» پاسخ این سوال می‌تواند ما را به جواب اصلی که آیا این یک پنالتی است یا نه؟ برساند.

اگر مهدی قایدی در حال دویدن نبود و این تماس ایجاد می‌شد با قاطعیت می‌توانستیم بگوییم این سطح تماس باعث سرنگونی مهاجم نشده است و ما می‌توانستیم از تصمیم داور حمایت کنیم، اما وقتی او در حال دویدن است وضعیت را پیچیده می‌کند .وقتی که قایدی در حال حرکت با سرعت است مدافع پایش را جلو می‌آورد و برخورد پای مدافع با مهاجم استقلال می‌تواند باعث سقوط قائدی باشد. این می‌تواند باعث بر هم خوردن تعادل مهاجم شود و این همان عواقبی است که ما از آن صحبت می‌کنیم.

با وجود اینکه مدافع قصدی برای خطا کردن نداشت و می‌خواست توپ را دفع کند، اما باید به یاد داشته باشیم قصد و نیت هنگام قضاوت در مورد موقعیت‌های پنالتی مهم نیست و مدافع مسئول فضایی است که در اختیار دارد. مدافع نساجی عملاً پایش به پای مهاجم استقلال برخورد کرد و باعث به هم خوردن تعادل او شد.

من یک مثال مشابه از لیگ قهرمانان اروپا در اینجا می‌گذارم. صحنه‌ای بسیار مشابه به صحنه جنجالی مورد بحث ما. در هر دو صحنه مهاجم در حال دویدن است و این مدافع است که با دراز کردن پایش باعث می‌شود مهاجم تعادلش به هم بخورد و واژگون شود. این یک کلیپ آموزشی یوفا است که در کلاس زمستانی داوران اروپا آن را برای داوران نمایش دادند تا به داوران یادآوری کنند چنین صحنه‌هایی را پنالتی تشخیص دهند.
 

ویدئو: 273909

شاید این استدلال مطرح شود که این مهاجم است که با بزرگنمایی تماس سعی می‌کند داور را برای یک پنالتی متقاعد کند. بله. نمی‌توان منکر این بزرگنمایی شد. شاید نحوه پریدن و به زمین افتادن قایدی کمی نمایشی به نظر برسد، اما این نمی‌تواند دلیلی برای صحه گذاشتن بر تصمیم داور باشد.

من باز شما را ارجاع می‌دهم به یک صحنه آموزشی دیگر از یوفا. جایی که در بازی پورتو با لاتزیو «سلطان بزرگنمایی» دیگر همشهری و هم‌نام مهدی قائدی یعنی مهدی طارمی دقیقاً یک صحنه مشابه با مهدی قایدی برایش اتفاق افتاد و او بعد از اینکه مدافع روی او مرتکب خطا شد او سعی کرد سرنگون شدنش را با بزرگنمایی بیشتر نمایش دهد.
 

ویدئو: 273910

این صحنه نیز در کلاس آموزشی زمستانی امسال داوران یوفا مورد آنالیز قرار گرفت و یوفا آن را یک پنالتی تشخیص داد.

عبدالله عبداللهی (داور ملی سابق فوتبال)

دیدگاه‌ها