کد خبر : 1895721 | 23 اسفند 1401 ساعت 11:30 | 3.1K بازدید | 1 دیدگاه

میزبانی دو کره از بازی‌های المپیک به بن‌بست خورد

شهردار سئول از ایده میزبانی مشترک الپیک با کره شمالی چشم‌ پوشید.

میزبانی دو کره از بازی‌های المپیک به بن‌بست خورد

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از RBC، اوه سه هون، شهردار سئول، گفت ایده میزبانی مشترک المپیک از سوی دو کره که سال ۲۰۲۱ مطرح شد، به دلیل غیر قابل پیش‌بینی بودن روابط بین دو کشور محکوم به شکست است. اوه سه هون گفت: فکر می‌کنم استراتژی میزبانی مشترک برای المپیک ۲۰۳۲ به دلیل غیر قابل پیش‌بینی بودن روابط بین دو کره محکوم به شکست است.

بر این اساس کره جنوبی تلاش‌هایش را برای میزبانی مشترک بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۳۲ با کره شمالی ادامه نخواهد داد. در عوض این کشور برای میزبانی بازی‌ها در سال ۲۰۳۶ تلاش خواهد کرد. کره جنوبی قصد دارد سال ۲۰۳۶ درخواست میزبانی خود را به کمیته بین‌المللی المپیک ارائه کند.

سال ۲۰۱۸، در جریان بازی‌های المپیک زمستانی در پیونگ‌چانگ، ورزشکاران کره جنوبی و کره شمالی با هم در رژه افتتاحیه بازی‌ها شرکت کردند. پرچم سفید که خطوط آبی مربوط به شبه‌جزیره کره را به تصویر می‌کشید، به طور همزمان از سوی دو ورزشکار - یون جونگ وون، موج‌سوار کره جنوبی و چانگ گوم هوانگ، بازیکن هاکی کره شمالی، حمل شد. اما عادی‌سازی روابط دو کشور اتفاق نیفتاد. پیونگ‌یانگ و سئول به صورت متناوب اظهارات تندی علیه هم رد و بدل کردند. تابستان ۲۰۲۰، کره شمالی ابتدا یک مرکز ارتباطی در شهر کائسونگ را که برای تماس‌های دوجانبه استفاده می‌شد، بست و سپس آنجا را منفجر کرد.

فروردین ۱۴۰۰، مقامات کره جنوبی پیشنهادی را برای میزبانی بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۳۲ به همراه کره شمالی به کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) ارسال کردند. توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، در آن زمان از این پیشنهاد به عنوان یک «ابتکار تاریخی» یاد و از آن استقبال کرد.

اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی، اظهار داشت که پیونگ‌یانگ، اگر چه سئول را دشمن نمی‌داند و به طور کلی مخالف جنگ است اما در صورت تهاجم نظامی می‌تواند از سلاح هسته‌ای علیه کره جنوبی استفاده کند.

دیدگاه‌ها