کد خبر : 1898284 | 10 فروردين 1402 ساعت 23:07 | 20.9K بازدید | 23 دیدگاه

هشدار ایلان ماسک و بیل گیتس به تب ChatGPT

بیم و امیدهای فوتبال برای استقبال از هوش مصنوعی

درحالی که دنیای فوتبال به استقبال هوش مصنوعی می‌رود و این ورزش از ظرفیت بالایی برای استفاده از مزایای فناوری جدید برخوردار است اما نگرانی‌هایی جدی درباره پیشرفت‌های اخیر مطرح شده است.

بیم و امیدهای فوتبال برای استقبال از هوش مصنوعی

به گزارش "ورزش سه"، دو سه هفته‌ای است که تب هوش مصنوعی به حوزه فوتبال هم رسیده و به خصوص با مطرح شدن پلتفرم ChatGPT بازار استفاده از آن در فوتبال داغ شده است.

در روزهای گذشته انتخاب تیم‌های منتخب تاریخ فوتبال با استفاده از این هوش مصنوعی با استقبال زیادی مواجه شده است. فوتبال رشته ورزشی‌ای است که ظرفیت جذب بالایی برای تکنولوژی دارد و از پیشگامان استفاده از فناوری‌های نو و حتی ابتکارات فناورانه بوده است.

شکی نیست که ظرفیت استفاده از هوش مصنوعی در فوتبال به مسائلی مثل انتخاب بازیکنان برتر یا تیم‌های منتخب محدود نمی‌داند چرا که این ورزش می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها به خصوص در آنالیز فنی و کار با داده‌های تکنیکی استفاده‌های جالب‌توجهی از پیشرفت‌های جدید در هوش‌ مصنوعی داشته باشد.

1837136
تیم منتخب تاریخ فوتبال به انتخاب ChatGPT

اما اتفاقات اخیر در حوزه هوش مصنوعی تنها با استقبال و شگفتی همراه نبوده و این رویدادهای پرشتاب انتقادها و نگرانی‌هایی هم به دنبال داشته است. دامنه این نگرانی‌ها تا جایی بالا گرفته که پای شمار زیادی از چهره‌های تاثیرگذار علم و فناوری را هم به میان آورده است. چهره‌هایی مثل ایلان ماسک، بیل گیتس، استیو ووزنیاک و بیش از هزار شخصیت تاثیرگذار دیگر در نامه‌ای سرگشاده خواهان توقف پیشرفت هوش مصنوعی شدند.

1837137

پیشرفت هوش مصنوعی حداقل 6 ماه متوقف شود
این پیشنهاد که به ابتکار موسسه فیوچر آف لایف که سازمانی غیرانتفاعی است آغاز شده با امضای چهره‌های مشهور دنیای فناوری خواهان این شده است که پیشرفت ChatGPT دست‌کم 6 ماه متوقف شود تا پروتکل‌هایی برای تضمین امنیت در این حوزه اندیشیده و تصویب شود. امضاکنندگان این نامه سرگشاده می‌گویند متخصصان بر این نظرند که احتمال حملات سایبری یا خلق تصاویر و اطلاعات کاذب و نادرست توسط این هوش مصنوعی وجود دارد که می‌تواند به ایجاد مشکلات بزرگ در دنیا منجر شود.

با مسابقه‌ای خطرناک روبرو هستیم
امضاکنندگان این نامه می‌گویند:" معنای درخواست ما این نیست که پیشرفت هوش مصنوعی به کلی متوقف شود. ما فقط خواهان یک قدم عقب‌نشینی از مسابقه‌ای خطرناک هستیم که برای رسیدن به مدل‌های هر چه بزرگتر جعبه‌سیاه غیر قابل پیش‌بینی به راه افتاده است.

چهره‌های تاثیرگذار امضاکننده این نامه می‌‌گویند این فرصت 6 ماهه لازم است تا بتوان حداقلی از مراکز کنترلی برای نظارت و ضابطه‌مند کردن هوش مصنوعی ایجاد کرد تا تشخیص واقعیت از آنچه ساختگی است میسر شود. آنها خواهان تضمین‌هایی هستند که در صورت ضرر دیدن نهادها و افراد از هوش مصنوعی ساز و کاری برای جبران خسارت آنها دیده باشد. سرمایه‌گذاری دولتی و بخش عمومی در حوزه تحقیقات امنیت در حوزه هوش مصنوعی از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در این نامه سرگشاده است.

1837138

دیدگاه‌ها