کد خبر : 1899041 | 15 فروردين 1402 ساعت 16:48 | 102.9K بازدید | 17 دیدگاه

مظلومی اعتراف کرد چیزی بلد نیست

آشتیانی: دکترای اقتصاد یک سوال ساده را پاسخ نداد!

مدیرعامل سابق استقلال، انتقادات شدیدی را به مدیران فعلی باشگاه و وزارت ورزش وارد کرد.

آشتیانی: دکترای اقتصاد یک سوال ساده را پاسخ نداد!

به گزارش “ورزش سه” برنامه‌ جنجالی شب گذشته فوتبال برتر در خصوص بررسی حدف استقلال از لیگ قهرمانان آسیا و رسیدگی به ابعاد مالی بی‌تکرار این باشگاه، بهانه‌ای شد تا با امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل سابق آبی‌پوشان تماس بگیریم و نظر او را در خصوص اتفاقات رخ داده جویا شویم. او که همیشه به صراحت کلام معروف است، این‌بار هم سیاست خود را پیش گرفت و حرف‌های جالبی را به زبان آورد.

گفت‌وگوی مفصل واعظ آشتیانی با ورزش سه را بخوانید:

*برنامه دیشب ثابت کرد مدیران ما از مسائل ما سر در نمی‌آورند!
آن چیزی که من از برنامه دیشب دیدم، آقای قربانزاده خیلی متقن، منطقی و با مدرک و سند صحبت کرد و نشان داد نسبت به موضوع مسلط است. این خیلی خوب و منصفانه بود. در این کارزار چند موضوع اتفاق افتاد. یکی اینکه نشان داد، مدیران ما اصلا مسائل مالی را متوجه نیستند و سر در نمی‌آورند. چرا که ایشان یک سوال ساده‌ای مطرح کردند، وقتی صورت مالی را جلوی شما می‌گذارند، ۳ فاکتور وجود دارد و آن‌ چیست؟

*آقای مظلومی اعتراف کرد چیزی بلد نیست!
دومین مورد که خیلی مهم بود، آقای مظلومی اعتراف کرد نمی‌دانسته و بلد نیست. الان ۱۰، ۱۲  است که می‌گوییم افرادی را برای هیئت مدیره و مدیرعامل انتخاب کنید که قانون تجارت را می‌دانند. یا باید اساس‌نامه باشگاه را خوانده باشند و بدانند که باید که تصمیمی بگیرند. خیلی جالب است؛ بر اساس قانون تجارت وقتی هیئت مدیره، مدیرعامل را انتخاب می‌کند برخی از اختیارات خودش را به مدیرعامل تفویض می‌کند. البته این تفویض اختیار، نافی مسئولیت داشتن اعضای هیئت مدیره نیست. یعنی اینکه طرف بگوید من تفویض اختیار کرده‌ام، پس همه چیز گردن مدیرعامل است؛ اینطور نیست. اشتباه بزرگ و عدم آگاهی همینجا است. وقتی افرادی را برای هیئت مدیره انتخاب می‌کنید که کمترین آگاهی را دارد، دیگه بهتر از این نمی‌شود.

1578552

*برخی که به استقلال آمدند، اصلا نمی‌دانستند چه جایگاهی دارند
هیئت مدیره وقتی تفویض اختیار می‌کند، باید نظارت داشته باشد. یکی از وظایف مهم هیئت مدیره، نظارت بر اعمال مدیرعامل است. هیئت مدیره قدرت بسیار بیشتری نسبت به مدیرعامل دارد. چرا که می‌تواند یک مدیرعامل را برکنار یا ابقا کند. چون جایگاه هیئت مدیره را نمی‌دانند فکر می‌کنند هیئت مدیره زیر نظر مدیرعامل است. در صورتی که اینطور است. اگر می‌خواهید واکاوی کنید که چرا این اتفاقات رخ داده، باید از ابتدای دهه ۹۰ تا الان را بررسی کرد. اکثر مدیران عامل و هیئت مدیره‌هایی که انتخاب شدند، اصلا اهل این کار نبودند. البته اقلیتی وجود داشتند که انتخاب درستی بودند. آن‌ها که هیئت مدیره انتخاب شدند، اصلا نمی‌دانستند در چه جایگاهی هستند و چون نمی‌دانستند و انتخابشان اصول مشخصی نداشته، عاقبتش همین شده است.

*وقتی وزارت ورزش کوتاهی می‌کند، دیگر چه توقعی است؟
نکته مهم‌تر، این دو باشگاه بر اساس قانون تجارت باید اداره می‌شدند. من چندین بار در مصاحبه‌های مختلف گفته‌ام که چرا این دو باشگاه حسابرس ندارند؟ چرا مجامع سالانه آن‌ها برگزار نمی‌شود؟ تنها شاخصی که می‌تواند مشخص کند مدیریت باشگاه (هیئت مدیره و مدیرعامل) موفق بوده‌اند یا خیر، حسابرسی و برگزاری مجمع سالانه است. در آنجا مشخص می‌شود وضعیت باشگاه چیست؟ سود ده است یا زیان ده. آیا در دهه ۹۰ تا امروز گزارش سالانه حسابرسی و برگزاری مجمع را داشته‌ایم یا نه؟ وقتی که خود وزارت ورزش که متولی این دو باشگاه است از مسئولیت خودش کوتاهی می‌کند و نظارت و کنترل ندارد چه توقعی است؟

*آقای پولادگر، هنگام مدیریت آجورلو و فتح‌الله‌زاده خواب بودی؟
آقای قربانزاده دیروز می‌گوید من از مدیریت استقلال شکایت کرده‌ام. این جای تعجب دارد. قبل از اینکه سازمان خصوصی‌سازی شکایت کند، وزارت ورزش باید شکایت کند. از گذشته تا کنون همین بوده است. این دوره کوتاهی بوده است. از جمله اینکه یک کمیته ۳ نفره برای تخصیص پولی که از بورس حاصل شده، تشکیل داده‌اند. یکی از اعضای کمیته چه کسی بوده است؟ آقای پولادگر. آقای پولادگر خواب بوده‌ای تا حالا که در استقلال آقای آجورلو و فتح‌الله‌زاده عملکردشان اینگونه باشد؟! هیئت مدیره را مگر شما نگذاشته‌اید؟ چه نظارت و کنترلی داشتید؟ چه گزارشی خواستید؟

*وزارت ورزش جلوتر از خصوصی‌سازی باید شکایت کند!
همین حالا هم وزارت ورزش باید شکایتش را انجام دهد. به لحاظ حقوقی ابتدا باید وزارت ورزش که مدعی است شکایت کند. سازمان‌های نظارتی کجا هستند؟ آن‌ها نباید بیایند و ببینند چه اتفاقی در باشگاه رخ داده؟ آیا امانت‌داری و حفظ حقوق سهام‌دار این معنی را می‌دهد که پول پاشی شود؟ پول‌های هنگفت ریخته شود؟ وقتی از مدیرعامل سابق استقلال در برنامه زنده پرسیده می‌شود که چگونه است برای معاون معاون باشگاه حقوق آن چنانی می‌دهی، می‌گوید من درآمد دارم و خرج می‌کنم. این چه حرفی است؟ این چه مصیبتی است؟ این چه استدلالی است؟ شما چه درآمدی داشتید؟ شما پول مردم را در قالب افزایش سرمایه گرفته‌اید و هزینه کرده‌اید و الان هیچ چیزی از آن پول نمانده است. چند وقت دیگر مجمع است؛ چه پاسخی برای سهام‌دار‌ها دارید؟

*آقای فتح‌الله‌زاده می‌گوید دکترای اقتصاد دارم اما از پاسخ به یک سوال ماند!
مدیرعامل سابقه استقلال در واکنش به ادعای عضو هیئت مدیره استقلال (پرویز مظلومی) که گفته بود تازه ۱۰ درصد از سهام استقلال فروخته شده و می‌توان باقی آن هم فروخت، گفت: ایشان بدون اطلاع است. اطلاعات اقتصادی ندارد. آن از آقای فتح‌الله‌زاده که می‌گوید من دکترای اقتصاد دارم و یک سوال آقای قربان‌زاده رو نتوانست پاسخ بدهد. ایشان می‌گوید کار من مدیریت کردن است. مدیری که صورت وضعیت مالی را تشخیص ندهد اصلا مدیر نیست.

1838414

*استقلال پول استرا هم می‌داد حذف می‌شد؛ چرا که ….
امیررضا واعظ آشتیانی درباره صحبت مدیرعامل فعلی استقلال که گفته بود عیبی ندارد از آسیا حذف شده‌ایم، گفت: یک سوال مهم دارم. اگر پول استراماچونی را پرداخت می‌کردند. آیا ای اف سی از دولتی بودن این دو باشگاه گذشت کرده بود؟ این دو باشگاه که هنوز دولتی هستند. پرسپولیس هم نمی‌تواند جای استقلال برود. دقت کنید چون حلقه مفقوده بحث همینجاست. فرض کنید که شما پول استراماچونی را داده بودید. آیا استقلال و پرسپولیس با ۱۰ درصدی که به مردم فروختید از دولتی بودن خارج شده است؟ پس با افکار عمومی بازی نکنید. یک اعداد و ارقامی و شرایطی برای فروش استقلال و پرسپولیس مطرح کرده‌اند که به مشابه این است می‌خواهند مادر خود را در بازار بفروشند. یک قیمتی می‌گذارند که کسی نخرد. من خودم مخالف سهام فروشی بودم چون می‌گفتم تبعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد که متاسفانه خودش را نشان می‌دهد.

من چند وقت گذشته پیشنهاد دادم که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را به طور موقت به حیاط خلوت دولت بدهیم و صدای ای اف سی را بخوابانیم. مگر گل‌گهر، مس، فولاد مبارکه و ذوب‌آهن خصولتی نیستند؟ این دو باشگاه را به یکی از خصولتی‌ها می‌دادیم سپس اگر می‌خواستیم خصوصی‌سازی انجام دهیم، در یک فرصت مناسب انجام می‌دادیم. الان هم تنها برون رفت از ماجرا، همین است و هیچ راهی ندارد.

*۱۰ درصدی که به فروش گذاشتند، دود شد رفت هوا!
اینجا می‌خواهم از آقای قربان‌زاده انتقاد کنم. آقای قربان‌زاده می‌گوید ما سهام فروشی کرده‌ایم و باعث شد دو باشگاه شفاف شوند. این استدلال واقعا هم از ایشان بعید بود و هم غیرمنطقی. یعنی شرکت‌هایی که ما در ایران داریم و در بورس نیستند، شفاف نیستند؟! اگر شرکت‌ها، کارخانجات و حتی باشگاه‌های ورزشی براساس قانون تجارت اداره بشوند و مجمع سالانه برگزار شود و حسابرسی سالانه انجام شود، همه چیز شفاف می‌شود. ایشان باید این انتقاد را می‌کرد که چرا این دو باشگاه در این چند سال توسط اداره ورزش اداره شده، ولی براساس قانون تجارت اداره نشده است. باید این سوال را مطرح می‌کرد. نه اینکه بگوید ما این دو باشگاه را ۱۰ درصدشان را فروختیم و پولش هم دود شده و به هوا رفته. بعد هم می‌گویند شفاف‌سازی انجام گرفته. این اصلا منافات دارد با این موضوع که ما کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگی را داریم که در بورس هم نیستند ولی حساب‌شان شسته رفته است. من واقعا تعجب می‌کنم و نسبت به رفتار ایشان انتقاد دارم. من خورده برده‌ای از ایشان ندارم و صادقانه این مسئله را مطرح می‌کنم. امیدوارم ایشان دیگر این حرف‌ها را تکرار نکند. چون این حرف اصلا مبنای کارشناسی ندارد.


*برکناری نه، آقای فتح‌الله‌زاده باید حساب پس بدهد
واعظ آشتیانی در پاسخ به این سوال که پس از اتفاقات شب گذشته اگر جای وزیر ورزش بود، دستور به برکناری علی فتح‌الله‌زاده می‌داد یا خیر، اینطور پاسخ داد: «من معتقدم افراد نباید خیلی راحت بروند. باید بیایند و حساب کتاب پس بدهند. چون در گذشته روال بر این بوده که می‌آمدند و منابع را حیف و میل می‌کردند و بعد استعفا می‌دادند یا برکنار می‌شدند. باید پاسخ پس بدهند. اتفاقا من چند شب پیش هم در تلویزیون گفتم که آقای فتح‌الله‌زاده باید بیاید و گزارش عملکرد بدهد.»


*فتح‌الله‌زاده تا صبح هم که حرف می‌زد، کسی چیزی نمی‌فهمید
مدیرعامل اسبق استقلال سپس در واکنش به بحث قربان زاده و فتح‌الله‌زاده بر سر ۲۵۰ هزار دلار امیرحسین حسین‌زاده و صرافی شربیانی گفت: این مناظره اگر تا فردا صبح هم ادامه پیدا می‌کرد، چیزی از آقای فتح‌‎الله‌زاده نمی‌توانستید بگیرید. تا فردا هم ایشان صحبت می‌کرد، کسی چیزی نمی‌فهمید.


*یک بار باید با این افراد برخورد جدی شود
واعظ آشتیانی در ادامه درباره تناقض‌های زیاد فتح‌الله‌زاده توضیح داد: در بحث‌های مالی هیچ مرجعی بهتر از دادگاه نیست. ایشان باید به دادگاه برود تا رسیدگی کنند. نکته مهم‌تر اینکه برخی آقایان سرقباله برخی آقایان سیاسی هستند. این هم یک واقعیت تلخ است که وجود دارد. به هر حال برای یک بار هم که شده برخورد جدی با کسانی که در ورزش حیف و میل می‌کنند، بشود. اگر پیگیری شود، خیلی از اتفاقات مهم دیگر را هم می‌توان پیگیری کرد. عدم پیگیری و عدم برخورد که سبب می‌شود این اتفاقات رنگارنگ را شاهد باشیم.

*ذی‌حساب هم باید احضار شود
سوال بعدی از واعظ آشتیانی این بود که چرا پول برخی از طلبکاران باشگاه با وجود ادعای فتح‌الله‌زاده نظیر فرهاد مجیدی به دست‌شان نرسیده است. مدیرعامل اسبق استقلال در واکنش به این سوال گفت: برای پاسخ به این سوال اول یک سوال می‌پرسم. مگر در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که دولتی هستند، ذی‌حساب دولتی نیست؟ چرا ذی‌حساب برخورد نمی‌کرده‌؟! این سوال مهمی است. اتفاقا آقای قربان‌زاده باید برود و ذی‌حساب را صدا کند و بگوید آقای ذی‌حساب این پول‌هایی که رد و بدل شده شما چه کاره بودید. من خودم معاون وزیر صنعت بودم. در وزارت ما یک نفر از وزارت دارایی مستقر بود و حتی حقوقش را هم از ما می‌گرفت. هر پولی که می‌خواست از وزارت برود یا وارد شود، آنها مطلع بودند. گاها هم به ما می‌گفتند که این پول باید طبق این ماده هزینه بشود. یعنی تذکر می‌دادند. اتفاقا این سوالی است که ذهن خود من را مشغول کرده و آن هم این است که خود ذی‌حساب این وسط چه کاره بوده است؟! احیانا هیچ بعید نیست که ذی‌حساب هم کوتاهی کرده باشد. ذی‌حساب کسی است که به شما تکلیف می‌کند، بودجه در کدام ردیف باید هزینه بشود. ذی‌حساب هم به نظرم باید احضار شود.

*پولادگر باید احضار شود و پاسخ بدهد
بخش بعدی صحبت‌های واعظ آشتیانی جمع بندی درباره دلیل این اتفاقات و حذف استقلال از آسیا بود و در این رابطه بیان کرد: در هر صورت من دلیل این مسائل را چند چیز می‌دانم. انتخاب‌های نادرست بدون شاخص، عدم نظارت و کنترل، و نکته سوم عدم رعایت قانون تجارت در اداره دو باشگاه. این‌ها نکات حائز اهمیتی هستند که رخ نداده. نکته دیگر هم گلایه از سازمان‌های نظارتی است. آقای آجورلو که می‌گویند هزینه گزاف کرده، آیا سازمان‌های نظارتی خبر شده‌اند؟! ضمن اینکه وزارت ورزش مدارک را داشته باشد و اگر قرار است شکایتی صورت بگیرد، زودتر این کار را انجام بدهند؛ قبل از اینکه پرونده از طریق سازمان خصوصی سازی دنبال شود. من فکر می‌کنم در این بین آقای پولادگر در وظیفه‌اش کوتاهی کرده است. این هم به این دلیل که ایشان حوزه معاونت را نمی‌شناسد. کسی که در رشته تکواندو پس از سال‌ها که بوده رای نمی‌آورد و بعد او را می‌آورند معاون ورزش حرفه‌ای. این واقعا جای تعجب دارد. ایشان با کدام قابلیت مدیریتی شده معاون وزارت ورزش. ایشان مگر عضو آن کمیته سه نفره نبوده است؟ چرا پیگیری نکرده و گذاشته کار به اینجا برسد؟ باید پاسخ بدهد. ایشان باید توسط مسئولان ذی ربط احضار شود و پاسخ بدهد. چرا نظارت نکرده. جزو وظایف ایشان بوده است. من واقعا متاسفم که مجموعه وزارت ورزش ما اینقدر به هم ریخته است.

دیدگاه‌ها