کد خبر : 1921980 | 30 فروردين 1402 ساعت 11:47 | 16.8K بازدید | 4 دیدگاه

درسی از ریکاردو ساپینتو و استقلال

یادداشت، پلی‌میکر و بازی‌ساز را فراموش کنید

در فوتبال ایران تا تیمی به مشکل برمی‌خورد اولین نقدی که به آن می‌شود، این است: تیم پلی‌میکر و بازی‌ساز ندارد.

یادداشت، پلی‌میکر و بازی‌ساز را فراموش کنید

به گزارش "ورزش سه"، پست شماره 10 در فوتبال یک بازیکن خدادادی است. بازیکنی که دریبل می‌کند. گره کور بازی را باز می‌کند. پاس توی عمق می‌دهد. به خوبی در منطقه پشتیبانی بازی می‌کند. به سمت عمق می‌رود. پنالتی می‌گیرد. شوت می‌زند. گل می‌زند و... به طور حتم حضور چنین بازیکنی در تیم نعمت است اما تعداد این بازیکنان زیاد نیستند. لزوما هر تیمی نباید یک پلی‌میکر داشته باشد و اصلا اگر بخواهد هم شاید نتواند چنین بازیکنی را جذب کند. به واقع این طور می‌توان گفت که حضور چنین بازیکنی در هر تیمی نعمت است اما عدم حضور این بازیکن در ترکیب تیم عیب نیست و سال‌های سال است که این نقیصه برطرف شده است.

این نقد به استقلال در نیم فصل هم شد. جایی که استقلال بازی‌ها در دور رفت را با 15 گل زده در 15 بازی به پایان برد. یعنی 1 گل در هر بازی و در ادامه شکست در برابر سپاهان در شروع دور برگشت موجب شد اختلاف امتیاز استقلال با صدرنشین 8 امتیاز شود. همه گفتند استقلال یک بازی‌ساز می‌خواهد و اگر این بازی‌ساز را جذب نکند، روند سقوط ادامه خواهد داشت. تکاپوی استقلال برای جذب ریکاردو آلوز و یا یک بازیکن خارجی بود که در اجرای هیچ‌یک از این دو پروسه موفق نبود و در نهایت ریکاردو ساپینتو با یک جابجایی اثر این مشکل را از بین برد و حتی استقلال را به تیم بهتری تبدیل کرد. 6 گلی را که استقلال به هوادار زد فاکتور می‌گیریم. استقلال در دور برگشت و تا پیش از بازی با هوادار با 21 گل زده در 10 بازی معدل 2.1 گل در هر بازی را برای خود به ثبت رساند و تهاجمی‌ترین تیم دور برگشت بود و با 6 گلی هم که به تیم هوادار زد، در مجموع با 42 گل زده تبدیل به تهاجمی‌ترین تیم مسابقات شد.

1854134

سعید مهری به جای مهدی مهدی‌پور و زوج‌سازی با آرش رضاوند، چند قدم جلوتر از روزبه چشمی. حالا استقلال هم در ایجاد موقعیت بهترین است و هم در استفاده از موقعیت‌ها. نکته‌ای که در دور رفت در آن ضعف داشت و اگر این ضعف همراه استقلال نبود، شاید الان با چند امتیاز بیشتر نسبت به تیم سپاهان و پرسپولیس در صدر جدول قرار داشت. درمورد نبود پلی‌میکر در فوتبال ایران خیلی بحث می‌شود، اما نمایش آبی‌ها در دور برگشت نشان داد نبود پلی‌میکر در ترکیب تیم نه تنها عیب نیست، بلکه یک فرصت خوب است تا تیم به شکل دیگری به هارمونی و هماهنگی لازم برسد و حتی نمایش بهتری داشته باشد. به خصوص که در فوتبال امروز مسابقه فشرده برگزار می‌شود و تیم حریف خیلی به به بازیکن پست شماره 10 فضا برای هنرنمایی نمی‌دهد. بازی تیمی می‌تواند نبود یک ستاره خلاق در ترکیب تیم را حل کند. استقلال به دنبال یک ستاره بود اما حالا این تیم است که تبدیل به ستاره شده است. نتیجه می‌گیریم که حضور یک پلی‌میکر در ترکیب تیم ضروری نیست و بدون پلی‌میکر و با هافبک‌های ساده، اما رو به جلو، هم می‌توان نمایش خوب داشت و به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کرد.

1854135

دیدگاه‌ها